Módní review roku 2022

Máme za sebou další rok, který přinesl mnoho velkých změn v módních domech, nezapomenutelných fashion momentů z catwalků i mimo ně, řadu pomíjivých trendů, a také nás připravil o hned několik velikánů z branže.
Oli Egler
——
2. ledna 2023

Foto: Getty Images

Největší fashion momenty:

Kim Kardashian na MET Gala 

Letošní téma poskytlo historický kontext k loňskému ročníku, nazvanému „In America, Lexicon of Fashion“, a tentokrát na pozvánce jasně stálo: Dress code: „Gilded glamour white tie“. Ten odkazoval na tzv. Gilded éru New Yorku (nebo také Pozlacený věk) trvající od roku 1870 do konce století, během níž platilo pravidlo čím více, tím lépe. Kim Kardashian si oblékla muzejní originál šatů amerického sexsymbolu Marilyn Monroe, ve kterém herečka v roce 1962 zazpívala „Happy Birthday Mr. President“ Johnu F. Kennedymu. Velkou kritiku influencerka schytala za to, že nehledě na své snahy zhubnout do šatů (jelikož se nespokojila pouze s replikou) se jí bohužel podařilo tento exemplář s nevyčíslitelnou hodnotou poškodit.

Těhotenská móda Rihanny

Zpěvaččino těhotenství bylo letos velmi diskutovaným tématem s ohledem na těhotenskou módu. Rihanna svůj styl nezměnila ani v pozdních měsících gravidity, kdy volila outfity maximálně koncentrující pozornost na „baby bump“. Stejně tak oživila trend šperků na těle, kterými své bříško aktivně zdobila.

Brad Pitt v sukni od Haanse Nicholase Motta

Krom Thoma Browne se letos svět dozvěděl jméno dalšího návrháře, který se do širšího povědomí snaží dostat sukně pro muže. Kus od Haanse Nicholase Motta letos na červeném koberci vynesl Brad Pitt v rámci premiéry filmu Bullet Train v Berlíně. Zatímco se dámská móda drží v útulné slepé uličce, menswear na sebe přebírá roli průmyslového a kreativního vlajkonoše. Přináší stále zajímavější inovace a trendy, po kterých kritici spolu s veřejností hladověli.

Timothee Chalamet v overalu od Haider Ackermann 

Největší debaty na filmovém festivalu v Benátkách rozhodně vzbudil herec Timothee Chalamet, který vynesl rudý, metalický overal se zcela odhalenými zády z ateliéru Haider Ackermann. Rozdílné názory fashionistů se netýkaly pouze estetiky pánských overalů jako takových, ale také toho, zda se jednalo o dodržení dress codu festivalu. Nevyžadují náhodou všechny red carpet eventy slavnostní smoking? Jednalo se o faux pas vytvořené pro přilákání pozornosti?

Návrat Lindy Evangelista 

Newyorský fashion week přinesl dva velké comebacky. Fendi „bagetka“, kterou proslavila Sarah J. Parker v rámci seriálu Sex And The City, letos oslavila čtvrt století a získala také designový update od kreativního ředitele značky, Kima Jonese, který spojil síly s Marcem Jacobsem.  Tento slavnostní okamžik však nemohl proběhnout bez speciálního hosta, kterým se stala Linda Evangelista – supermodelka 90. let, která se na několik dekád vytratila jak z přehlídek, tak z módních magazínů.

Coperni

O #wow vyvrcholení Paris Fashion Weeku se postarala značka Coperni, která před zraky publika (a skrze sociální sítě i celého světa) vytvořila tzv. šaty ze spreje. Vynálezcem materiálu, který se přímo na těle Belly Hadid proměnil z barvy na látku, patentovanou pod názvem Fabrican, je Manel Torres. Budoucnost módy? Možná. Něco nám ale napovídá, že krom nulové tepelné izolace bude vypadat dobře pouze na vybraných tělech.

Trendy a IT kusy: 

Barbiecore

S (blížícím se) příchodem filmu Barbie do kin se pro revitalizaci všech odstínů růžové rozhodlo hned několik domů – Valentino věnoval celou kolekci fuchsiovému monochromu (aka Valentino Pink) a na červeném koberci růžová ovládla Oscary i Grammys.  

Digitální nahota

Ano, tu nám dal Jean Paul Gaultier už v 90. letech, a to jak pro ženy, tak i pro muže (stačí si vzpomenout na Robina Williamse v košili s hrudí Davida). Letos se po novém kolabu JPG s Lottou Volkovou však s digitální módou roztrhl pytel – do svých kolekcí ji zařadili Cyberbaba a Les Tatouages, Y/Project, Loewe nebo Balmain, ale také ​​Sinead Gorea a Syndical Chamber (které se staly IT kusem sezóny).

Goth 

Černočerná nálada kolovala na červeném koberci ještě před oficiální premiérou spin-offu Wednesday. #GothCore zavládl TikTokem i letošním Met Gala, kdy jej vynesli Billie Eilish (Gucci), Irina Shayk, Bella Hadid a Kate Moss (Burberry), Lenny Kravitz (Chrome Hearts), Phoebe Dynevor (Louis Vuitton), Karlie Kloss (Givenchy) nebo modelky Kendall Jenner (Prada) a Joan Smalls (Tom Ford).

Mikro a cutouts 

Minisukně se proměnily na mikrosukně v podání Miu Miu (je to top, sukně, nebo pásek?) a na obálku Vanity Fair Hollywood Issue si „to“ oblékla Nicole Kidman. Cutouts se ze sofistikovaných výřezů ve stylu fordovského Gucci proměnily na statement roku pod taktovkou Off-White, Peter Do, Coperni, Prabal Gurung, Ambush, Nensi Dojaka, Vaquera a Christophera Kanea.

Neony

Beyoncé v David Koma na Oscarech, Kim K v Balenciaga na Vanity Fair oscarovské afterparty, Dua Lipa v neonově žlutém catsuit od Balenciaga a minišatech od Coperni aj. Na catwalku jsme je viděli u Versace, Christiana Siriano, Jacquemus a Prada nebo ve velké míře v menswear kolekcích Louis Vuitton, Dior a MSGM.

Maxiplatformy

Versace, Valentino, Bottega Veneta – to vše patřilo do It položek letošní sezóny.

Kontroverze

„Móda je pomíjivá, nebezpečná a velmi nefér,“ říkával Karl Lagerfeld. Které (soudní) spory letos ovlivnily módní průmysl a chování spotřebitelů?

Malé, ale signifikantní: 

adidas vs. Nike
Kim Kardashian vs. Beauty Concepts
Hailey Bieber vs. Rhode (Purna Khatau a Phoebe Vickers) 
Hermès vs. Mason Rothschild

Tesco čelí žalobě ze špatných pracovních podmínek

Podle The Guardian podalo 130 myanmarských pracovníků žalobu na společnost Tesco kvůli špatným podmínkám ve výrobě jejich kolekcí pro F&F (v letech 2017 až 2020). Ti tvrdí, že byli nuceni pracovat až 99 hodin týdně za nezákonnou mzdu a v nucených pracovních podmínkách v továrně V. K Garments v Mae Sot. Žaloba se také týká společnosti Ek-Chai Distribution System Company Limited, kterou Tesco vlastnilo do roku 2020, a auditorské společnosti Intertek Group a Intertek Testing Services (Thailand) Limited.

Balenciaga 

Velmi podivuhodný případ se zatím nejasným koncem se stal na první pohled nedotknutelnému módnímu domu v čele s kreativním ředitelem Demnou (dříve známým jako Demna Gvasalia). Kontroverze se týkala dvou reklamních kampaní – v rámci jedné z nich bylo vyfoceno malé dítě držící v rukou doplněk, který připomínal „BDSM medvídka“. Druhá část skandálu však byla o něco komplikovanější. Podle některých komentátorů, kteří se podívali blíže na dokumenty ležící na stole reklamní kampaně Balenciaga / adidas pouze coby dekorace, se jednalo o dokumenty spojené s rozhodnutím Nejvyššího soudu ve věci United States vs. Williams. Právním dokumentem, který se na fotografii objevil, byl výňatek z analýzy, kterou předložil zesnulý soudce Antonin Scalia. Bylo v něm zmíněno, že „virtuální dětská pornografie“ není zakázána federálním zákonem. Rozsudek ve věci United States vs. Williams z roku 2008 se zabýval dětskou pornografií a ustanoveními o svobodě projevu. Ačkoli jsou podrobnosti rozhodnutí složité, bylo rozhodnuto, že federální zákon zakazující „kuplířství“ s dětskou pornografií (nabízení nebo žádost o převod, prodej, dodání nebo výměnu předmětů) neporušuje první dodatek (tedy právo svobody projevu) Ústavy Spojených států amerických. Rozsudek zároveň potvrdil ústavnost Protect Act, federálního zákona, který zpřísnil tresty za sexuální vykořisťování a jiné zneužívání dětí.

Společně s těmito papíry se na fotografiích objevila i kniha belgického umělce  Michaëla Borremanse, jehož díla se prý považují v některých ohledech za kontroverzní. Poté, co se značka dostala pod palbu v čele s kreativním ředitelem, sepsala veřejnou omluvu a reklamní kampaně stáhla z oběhu. Podle prohlášení se jednalo o nedbalost, a v reakci na to značka ihned podala žalobu ve výši 25 milionů dolarů na údajně odpovědné strany: produkční společnost North Six a scénografa Nicholase Des Jardinse a jeho stejnojmennou společnost. Prezident a generální ředitel společnosti Balenciaga Cedric Charbit však začátkem prosince uvedl, že se společnost „rozhodla již nepokračovat v soudním sporu“.

Během tohoto krušného období influenceři začali veřejně ničit své Balenciaga kusy a vyzývali k bojkotu značky. Mluvilo se i o odstoupení kreativního ředitele, avšak k žádným takovým krokům (zatím) nedošlo.

Ye (Kanye West) a ukončení spolupráce s adidas a GAP

Podle někoho génius, podle jiných blázen, avšak nepochybně magnet na pozornost a kontroverze Ye (dříve známý jako Kanye West) se stal terčem pozornosti za letošní rok hned několikrát. V první řadě šlo o ukončení spolupráce se společností GAP, která skrze jeho popularitu plánovala získat novou image a nové příznivce. Především v řadách mladé generace. Poté na sítích (skrze které primárně komunikuje) rapper a podnikatel napsal, že se jej navíc společnost adidas snaží odstřihnout od kontroly nad jejich společným projektem Yeezy. Podle něj značka vytáhla ze šuplíku starší modely obuvi Yeezy, které následně představila coby žhavou novinku bez jeho vědomí. Posledním hřebíkem do rakve však bylo jeho interview s americkým pravicovým komentátorem Alexem Jonesem, v rámci něhož Ye prohlásil výrok nacházející se na hranici s antisemitismem. Byť je Ye znám svým morálním relativismem a snahou dekonstrukce názorů na ontologické bázi (a to s ohledem na jakkoliv zvláštní výsledky jeho úvah), tento výrok způsobil odliv sympatií z táborů jeho příznivců obou politických stran. Collab adidas Yeezy tím skončil.

Patagonia

Zakladatel oděvní značky Patagonia Yvon Chouinard společně s manželkou a dětmi převedl podle New York Times všechny akcie s hlasovacím právem (celkem 2 % akcií společnosti) na nově vytvořený fond Patagonia Purpose Funds. Zbylých 98 % bylo převedeno na organizaci Holdfast Collective, která bude mít možnost ročně vkládat okolo 100 milionů dolarů do ekologických a politických organizací a stran. Podle některých právníků a ekonomů se však jedná o další velmi nebezpečný precedent, který bude dovolovat Chouinardovi rozhodovat o společnosti, ale také o finančních příspěvcích, které poputují na podporu politických kandidátů a organizací. Profesor veřejné politiky Matthew Nisbet uvedl, že se jedná o model politicky motivovaných miliardářů, který se do budoucna stane stále častější záležitostí. Organizace Holdfast Collective podle něj patří do skupiny neziskovek, která je osvobozená od daní, nemusí zveřejňovat své dárce a může se také zapojit do politického lobbingu a podporovat konkrétní kandidáty. Nisbet pro magazín Grist také zdůraznil své obavy, že příliv peněz kontrolovaný zájmovou skupinou bude určovat agendu klimatických otázek v politické sféře: „Myslíte si, že by o naší politice měli rozhodovat miliardáři, kteří mohou utrácet miliony dolarů ve volbách bez odpovědnosti, bez transparentnosti a vybírat si vítěze nebo konkrétní problémy?“ řekl. Ke stejnému kroku se v minulosti odhodlal Jeff Bezos – v roce 2020 založil Bezos Earth Fund, zatímco byl kritizován za podhodnocování uhlíkové stopy své společnosti a znečišťování komunit. Bill Gates zaměřil filantropickou činnost na zemědělství, přičemž podle kritiků buduje monopol s osivy a potichu vykupuje americkou půdu.

Legendy, které nás letos opustily: 

André Leon Talley – módní žurnalista, historik, a kritik
Thierry Mugler – legendární módní návrhář a umělec definující 80. léta
Issey Miyake – král plisé a tvůrce A-POC dress 
Královna Alžběta – se smrtí tohoto monarchy skončila éra definující celé předchozí milénium. Její nečekaná smrt zasáhla celý svět a mnozí britští návrháři zcela změnili své plány a kreativní vize kolekcí, aby skrze ně mohli vzdát své královně hold. 
Vivienne Westwood – kmotra punku a zakladatelka obchodu SEX, který se proměnil v globální impérium. „Enfant terrible“ vysoké módy, která byla schopna levitovat na pomezí komerčního úspěchu a nonkonformní avantgardy.

Kreativní ředitelé, hýbejte se: 

Konec Micheleho éry v Gucci

Alessandro Michele po dvaceti letech v Gucci, z čehož 7 let působil jako kreativní ředitel, z domu zcela odchází. Podle insiderů byl vedením mateřské společnosti Kerring požádán o kreativní update značky, což vyústilo v jeho odchod. Náhrada za návrháře zatím není známá. O éře kreativního ředitele v Gucci si budete moci přečíst v novém čísle Harper's Bazaar, které vychází již 19. ledna.

Daniele Lee v čele Burberry místo Richarda Tisci

Po pěti letech a velmi hlasitém rebrandingu značky Burberry Riccardo Tisci opouští brand. Žezlo tak předá Danielu Lee, který původně pracoval coby kreativní ředitel Bottega Veneta, kterou pozvedl na jeden z nejžhavějších brandů pro Gen Z. Svou první kolekci Lee představí na London Fashion Week v únoru 2023.

Maximilian Davis v čele Salvatore Ferragamo 

V březnu se (teprve šestadvacetiletý) Maximilian Davis stal kreativním ředitelem značky Salvatore Ferragamo a vystřídal Paula Andrewa, který společnost opustil rok předtím. Britský návrhář již provedl rebranding, kdy z názvu odebral „Salvatore“ (stejně tak jako v roce 2012 bylo pod kreativní taktovkou Hediho Slimane odebráno „Yves“ z Yves Saint Laurent).

Nur Abbas v čele Yeezy 

V březnu najal sportovní brand vůbec prvního šéfa designu, kterým se stal designér Nur Abbas. Ten byl původně členem kreativního týmu Nike ACG, a předtím pracoval v domech Maison Margiela, Gucci, Louis Vuitton a Uniqlo. 

Tremaine Emory v čele SUPREME

V únoru 2022 byl novým kreativním ředitelem jmenován Tremaine Emory, původně zakladatel kultovní značky Denim Tears. Zakladatel SUPREME, James Jebbia, však stále aktivně dohlíží na vizi brandu. 

Marco Falcioni pro Hugo Boss

Uprostřed velmi finančně nákladného rebrandingu bylo oznámeno, že Ingo Wilts odchází ze společnosti z osobních důvodů a na jeho místo přichází Marco Falcioni, pracující pro brand již od roku 2015.  

Debut první kreativní ředitelky Emilio Pucci

Nová kreativní ředitelka (tedy první žena v čele brandu) Camille Miceli představila svou první kolekci v letošním dubnu. Jednalo se o resortní kampaň s geometrickými printy navazující na práci zakladatele brandu.

Debutová kolekce Nigo pro Kenzo

Stejně jako každý nový kreativní ředitel se i Nigo rozhodl zapátrat v archivech – jeho debut tak v sobě pojil původní brandovou estetiku 70. let projevenou v kimono látkách s leteckými bundami Nylon a jinými army kusy. Elegantní retro estetika kombinující formální a sportovní styl značce sluší (i když připomíná práci Alessandro Michele a Nicola Ghesquiere).

Premiéra Matthieu Blazy v Bottega Veneta 

Bývalý zástupce a spolupracovník Rafa Simonse a Phoebe Philo letos v Miláně debutoval se svou kolekcí pro BV. A verdikt? Pragmatický denim, trenče, slip on šaty a boyfriend košile byly okořeněny puffer kabelkami a masivními platformami se zahnutým podpatkem a velkou přezkou. Tyto kusy však bohužel nestačily k vyrovnání s masivním šílenstvím po kusech Daniela Lee.

Jednohubky na konec: 

Louis Vuitton se chystá vrátit výrobu kabelek do Itálie

LV chce postavit v Toskánsku továrnu, která bude mít na starosti výrobu všech kožených doplňků (včetně kabelek). Zvýší tím množství lokálních zaměstnanců z 270 na téměř dvojnásobek.

Alexa Chung ukončuje činnost své značky 

Stejný osud čekal letos i brand modelky a moderátorky Alexy Chung, pro kterou se ale jednalo o rozhodnutí na základě finanční tísně – její brand bohužel nepřežil covidové následky.

Raf Simons ukončuje činnost své značky   

Belgický návrhář Raf Simons oznámil, že po 27 letech ukončuje činnost své značky. Návrhář je nyní kreativním ředitelem domu Prada společně s Miucii Prada, a byť se zřejmě jedná o pro něj nejútulnější místo, loučení s vlastním brandem nebylo jednoduché.

Missguided v insolvenci

Britská fast fashion značka Missguided se koncem května dostala kvůli masivním dluhům do insolvence. Přestože tato internetová společnost zpočátku zaznamenala velký úspěch, zvýšené náklady na dodavatelský řetězec a inflace jí nepomohly v dalším růstu.

Escada America vyhlásila konkurz 

Značka se sídlem v Německu podala v polovině letošního ledna návrh na vyhlášení konkurzu. Klíčovou roli v úpadku a dluzích sehrála pandemie.  Společnost se zrodila z předchozího bankrotu společnosti Escada USA v roce 2009 a globální organizace Escada se v následujících letech potýkala s problémy spojenými s expanzí, neefektivním vedením a drahými pronájmy. Již nyní uzavřela pět ze svých deseti poboček v USA a plánuje reorganizaci a vyplacení věřitelů.

Tom Ford pod Estée Lauder

Americký návrhář má za sebou nepochybně deal roku, jelikož svůj brand prodal gigantovi Estée Lauder za neuvěřitelných 2,8 miliard dolarů. Architekt, designér a režisér se nyní stal i čerstvým miliardářem.


Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu