Daniela Pilná: BRING BACK GALA pt. 1
Foto: Filip Kartous & Anastassiya Vorobyeva
Foto: Filip Kartous & Anastassiya Vorobyeva
Když komukoliv sdělím, že se v současné době komplexně vzdělávám v oblasti etikety, lidé často mají v obličeji výraz, jako kdybych jim řekla, že pozoruji posledních pět papoušků svého druhu v deštných pralesech Amazonie. Komu touto specializací prospějeme? To, že u nás kvůli historickým událostem a politickým preferencím život dle pravidel protokolu není denním chlebem, zdaleka nereflektuje realitu ostatních evropských zemí. Evropa má stále 12 království, kde (a nejen tam) by pánům a dámám nosit na večírky džíny prošlo maximálně v případě, že půjdou do kuchyně překontrolovat vodovod. A to vše navíc zadním vchodem, aby je nikdo z hostů nespatřil. Jarní obleva vdechuje život společenským událostem, jako jsou plesy, večírky, udílení prestižních ocenění. Blíží se svatby…
Sebelehčí orientovanost v etiketě a doporučených dress codech dává okolí jasný signál o vašem vnitřním postoji ke společnosti, businessu a ostatně i sami k sobě. Paní Eliška Hašková Coolidge v jednom ze svých rozhovorů říká, že díky dobře zvolenému oblečení by byli lidé úspěšnější, a já nemohu než souhlasit. Ať už si o oblékání myslíte cokoliv, vychází z něj výrazná část prvního (podvědomého) dojmu. První dojem nemusí být definitivní, ale pokud si vás na pozici CEO lidé pletou s pomocnou rukou, chyba určitě nebude na jejich přijímači. Přehnaná skromnost není kolonkou, za kterou by bohové protokolu dávali speciální ocenění nebo přidělovali bludišťáky. Etiketa není nadřazeností či disciplínou, která má za úkol povyšovat se nad ostatními – je to doslova pravý opak. Člověk na úrovni se vyznačuje umírněností, zdvořilostí, a to především k lidem, kteří pro něj takzvaně „nemají co udělat“.
Definici dress codu můžeme v jedné větě interpretovat jako set pravidel odívání napříč společenskými událostmi i v každodenním životě. V minulém roce jsem zaznamenala nárůst užívání slova attire, kdy mi zejména před karlovarským filmovým festivalem klienti volali, co toto označení na pozvánkách znamená a jak jej uchopit. Mohu vás ujistit, že označení na pozvánce s dovětkem attire znamená to samé jako dress code, čili doporučení úrovně odění pro konkrétní příležitost. V rámci #LetsGetPersonal bych vám ve dvou po sobě jdoucích článcích ráda představila čtyři typy dress code kategorie, které považuji za ty nejklíčovější. Řadím je dle jejich společenské významnosti a věřím, že jejich znalost nám v životě pomáhá. Normy etikety se vyvíjely po staletí a cíleně se ustálily na dvoře Ludvíka XIV. Jak říká Ladislav Špaček: „Jít do společnosti znamená přiměřeně se obléct tak, jak vyžaduje konvence.“
Označení casual je indikátor uvolněného každodenního oblečení v elegantní formě, které by se dalo označit za non-dress code. Důležitým orientačním rozcestníkem u každé z níže rozepsaných kategorií jsou vstupní otázky typu: V kolik hodin se událost odehrává? Jedná se o ranní, dopolední, odpolední, podvečerní, nebo večerní událost? Na jaké místo nás hostitel zve? Budeme čas trávit v interiéru, nebo exteriéru? Jaké je roční období? Budeme ve společnosti přátel, nebo jde o pracovní záležitosti?
Na korporátní smart casual setkání by mělo být oblečení spíše konzervativnější, za což považujeme světlý kalhotový kostým, bavlněné košilové šaty nebo variace halenek. Na denní brunch či konferenci volíme světlejší tóny, neurazí ani pastelové barvy. Skvělým řešením je twin set sladěného topu se svetříkem. Pokud naše pracovní povinnosti vyžadují delší časové rozpětí, doporučila bych zvolit středně temné tóny fialové navy blue, které obstojí i po 18. hodině, kdy měníme denní světlé oblečení za tmavé večerní. Obutí můžeme zvolit formou balerínek (které se opět těší obdivu), mokasín nebo vykročit na podpatcích o výšce do 8,5 cm. Stiletto střevíce nad 10 cm považujeme za večerní obuv vhodnou na party.
Smart casual může být mylně spojený s naprostým upuštěním od protokolu, do kterého nám nespadá pracovní oblečení (džíny) nebo sportovní oblečení (legíny). Pokud si přece jen nemůžete džíny odpustit, zvolte bílé, krémové nebo černé. Letnímu smart casual sluší výraznější brýle nebo klobouk. Kabelku můžeme zvolit menší až středně velkou. Nezapomínáme na důležité detaily, jako je make-up, který by měl být jemný a působit lehce. To samé platí i pro účes. Oděvní značky, které vás při zadání smart casual nezklamou, jsou například Agnona, Erdem nebo Zimmermann, které můžete objevit v pražském butiku Obsession.
Podvečerní koktejl, vernisáž nebo již proběhlý maraton vánočních večírků jsou definitivně jedny z nejkreativnějších dress code disciplín. Pokud vás pozvánka láká na podobně laděný typ večírku/párty, s úsměvem sáhněte po šatech, které jistě znáte pod označením „malé černé“ nebo anglicky „little black dress“. Dovětkem black se nenechte zmást, rozmanitosti barev se meze nekladou. Avšak mysleme na to, že se většina společenských akcí označených cocktail koná po 18. hodině, která nám velí nasadit arzenál temných tónů (smaragdová, bordeaux, černá). Pokud se jako žena pohybujete ve společnosti pravidelně, doporučila bych vám nákup malých večerních v rozdílných provedeních: konzervativní, na ramínkách, bez ramínek a rafinovaný/asymetrický střih. Koktejlové šaty jsou většinou hladké bez výrazného zdobení, v délce midi/mini.
Takzvaná midi délka, čili pod kolena, nebo 3/4 délka je vhodná na „koktejl“ v pracovním prostředí, konferenci nebo na svatbu. Celkově tato délka promlouvá konzervativnějším tónem, který by neměl křičet obtaženou siluetou nebo hlubokým výstřihem. Midi šatům výrazně sluší rozšířený áčkový střih. Mini délka je perfektní na večírek/párty s přáteli nebo do více neformální společnosti. Nebojíme se zapojit barvy. Jakožto pomyslný most mezi neformální příležitostí a vysoce formálním setkáním slouží právě koncept cocktail chic – kategorie otevřená společenským kalhotám. Hostitel při zadání variace zmíněného dress codu očekává, že se na danou příležitost přiobléknete a nepřijdete tak na event v oblečení po práci. Pokud mohu svobodným dámám poradit, při dalším pozvání na romantickou večeři si oblečte červené midi šaty a slibuji vám happy ending. Cocktail chic nám diktuje jako doplněk malou kabelku/psaníčko, výraznější líčení, šperky a podpatky nad 8,5 cm. Protože společenské akce jsou vedle pestrého programu prostředím pro networking, častému podávání ruky se nevyhneme. Velká kabelka by nám překážela, a navíc je vnímána jako pracovní.
Ve snaze nevšedních dress code názvů nám hostitelé častokrát generují různé slovní hybridy a oxymorony, které mi pak klienti volají a se vzájemnou pomocí se snažíme dekódovat pozvánky jako Da Vinciho šifru. Pořadatelé by se při použití slov jako creative, optional, unisex, smart měli zamyslet, zda jejich slovní spojení dávají hlavu a patu, a jsou moudrým klíčem pro pozvané. Taktéž pozor u sestavování outfitů složených z kůže nebo tvídu. Tyto materiály spadají do volnočasového smart casual. U honosného tmavého tvídu Chanel nebo Sadalsuud House bych dokázala přimhouřit oko.
Moderní elegance je disciplína, která balancuje na rovině dobrého vkusu, sebevyjádření a generačně očekávaných stereotypů. Dress code by dle mého názoru neměl být ztvárněný formou „historického kostýmu“, na druhé straně by taktéž neměl být příliš šokující a inovativní. Existují faktory, které mohou vizuálně srážet volbu našeho outfitu/šatů do úrovní nevkusu? Speciálně pokud si nejstriktnější white tie dress code žádá šaty pomalu honosnější, než nabízel sám král Kazisvět princezně Ladě? Metalické a průhledné látky, flitry nebo třásně jsou prvky, které se daří podmanit mistrům couturierům svého řemesla: Daniel Roseberry – Schiaparelli, Elie Saab a Haider Ackermann jsou mojí svatou trojicí. Není všechno zlato, co se třpytí, a při volbě společenských šatů, ať už cocktail, nebo black/white tie, se snažme celkový vzhled podtrhnout v doplňcích. Odvažte se vynést výraznější šperky, poutavé psaníčko nebo pro osobní wow faktor vsadit na krásný profesionální make-up. Perfektním doplňkem může být také správně zvolený účes, parfém nebo vybrané chování, které dokonale podtrhne veškeré snažení.
V oblasti módní produkce a stylingu se Daniela Pilná pohybuje více jak jednu dekádu. Během deseti let měla možnost vypilovat styling pro přední módní magazíny, stěžejní komerční klienty a mezinárodní reklamy. V posledních letech se primárně věnuje individuálním klientům, kde oceňuje přenesení módních fantazií do nositelné praxe. Vstup do individuálních světů a šatníků klientů následně zvyšuje úroveň oblékání u nás, což považuje za dlouhodobé osobní poslání.