Když se řekne pyramida, většina z nás si představí monumentální stavby sloužící jako místo věčného odpočinku egyptských faraonů. Věřím, že nejsem jediný, kdo si v dětství přál stát se archeologem a tyto fascinující stavby důkladně prozkoumat. Archeologem jsem se sice nestal, s pyramidami se i přesto ve své profesi parfuméra setkávám. Co ale pyramida znamená ve světě vůní? Pojďme to společně prozkoumat.
Pyramida
Jedná se o terminus technicus používaný k popisu složení parfému. Samotný vrchol pyramidy tvoří takzvaná hlava, která obsahuje ingredience s nejrychlejším stupněm odpařování. Sem pro představu řadíme svěží citrusy nebo lehké ovocné tóny. Dále se v pyramidě nachází srdce parfému, které tvoří tóny květin a koření. Srdce dodává parfému komplexnost a zjemňuje těžké tóny v základu. Grand finale pyramidy uzavírají základní tóny, které dodávají parfému jeho nezaměnitelný charakter. Sem se řadí především smyslná pižma a dřevité tóny. Ingredience v základu jsou těžké, smyslné a jejích důležitá úloha je fixace parfému. Často je na sobě můžeme cítit i 24 hodin. Z oblečení pak až několik dní.

Trojice jako celek
Nedávno se mi do rukou dostala slavná psychologická teorie Sigmunda Freuda, rodáka z moravského Příboru. Ta říká, že každý z nás má tři různé úrovně osobnosti – id, superego a ego. Přestože každá z těchto úrovní osobnosti má jedinečný rys fungování a charakter, spolupracují všechny natolik, že je velmi náročné určit, do jaké míry jednotlivě ovlivňují lidské chování. Ve světě vůní to funguje stejně. Parfémovou pyramidu jsme si tedy rozdělili na tři kategorie – základ, srdce a hlavu. Také tyto tři kategorie spolupracují tak úzce, že je až nemožné určit přesný vliv jednotlivých ingrediencí na celkový dojem z parfému.
Kdybychom tedy aplikovali Freudovu teorii na jednotlivé úrovně parfémové pyramidy, základ parfému by představovala úroveň id, latinsky „ono“. Tu podle Freuda tvoří dědičné vlastnosti, spontánnost, vášeň, instinkt a pudy. U této úrovně se vše točí okolo uspokojení základních potřeb a snahy o dosažení slasti. Podobně jako id tvoří základ lidské osobnosti, základ každé vůně tvoří těžké, omamné a afrodiziakální ingredience evokující lidské pudy. Sem například řadíme různé druhy zvířecího pižma, santal nebo oud. Úroveň id představuje lidské vlastnosti, které jsou kontrolovány dalšími úrovněmi osobnosti. Stejně tak i základ parfému je kontrolován jeho srdcem a hlavou. V čisté formě mohou ingredience v základu vonět velmi nepříjemně až agresivně, stejně jako pudové chování člověka.
Dále máme hlavu parfému, která by se dala přirovnat k superegu. Lehké a svěží tóny, jakými jsou například mandarinka nebo fikové listí, jsou ztělesněním našich ideálních hodnot. Jelikož pudy máme všichni stejné, je to právě snaha o dokonalost, co nás činí jedinečnými. Hlavní podstatou superega je potlačit negativní vlastnosti id úrovně, stejně jako je primárním účelem vrchních tónů v hlavě parfému potlačit agresivní vůni základních tónů.
Srdce parfému je jakýmsi pomyslným mostem mezi hlavou a základem parfému. Funguje stejným způsobem, jako ego uvnitř osobnosti, které zprostředkovává spojení mezi id úrovní a superegem. Srdce dodává parfému stabilitu a komplexnost. Mezi oblíbené ingredience patří například růže, jasmín nebo pepř.

Jste tím, čím voníte?
To, která z úrovní osobnosti je v našem mozku dominantnější, o nás prozradí typ parfému, který si vybíráme. Lidé s vysoce vyvinutým superegem budou tíhnout k svěžím parfémům. Sem patří vůně jako Orange Blossom od Jo Malone, Genesis od Pigmentaria nebo Aqua Celestia od Maison Francis Kurkdjian. Ti, kteří jsou motivováni především pudy a chutěmi, budou zase vybírat těžké či orientální parfémy, jako jsou například Fetish od Roja Parfums, Santal 33 od Le Labo nebo The Night od Frederic Malle. Uprostřed najdeme jedince se silně vyvinutou ego úrovní, kteří často bravurně zvládají impulzy jak od id úrovně, tak superega. Ti si vybírají parfémy s převahou umírněných tónů, jako jsou květiny a koření, a zde bychom mohli zmínit Portrait of a Lady od Frederic Malle, Fleur Diamantine od Maison Crivelli nebo generacemi osvědčený Chanel No 5. Ve zkratce by se tedy dalo říct: jste tím, čím voníte. Avšak najdou se i takoví, kteří chápou lidskou psychiku natolik, že dokážou vůněmi manipulovat okolí. Své o tom věděla například egyptská panovnice Kleopatra, která pro zvýšení své přitažlivosti používala čistou esenci pižma z civetky. Útočila tak na pudovou podstatu člověka, a i přesto, že nebyla krásná, jak se traduje, jejímu půvabu podlehl Caesar i Marcus Antonius.

#foryournoseonly
Jakub F. Hiermann započal dráhu parfuméra v roce 2009 v Londýně, kde žil 6 let. Poté, co se vrátil do Prahy, stal se spoluzakladatelem značky Pigmentarium, která je první svého druhu v Česku. Je autorem šesti niche parfémů, které jsou momentálně k dostání ve 12 zemích světa. Používají je osobnosti jako například Róisín Murphy, Timothée Chalamet, Eva Herzigová, Gillian Anderson, Soňa Červená či Anna Netrebko. V současné době se specializuje na vytváření vůní na míru, a to jak osobních, tak interiérových. Jedním z míst, které jeho vůně zdobí, je i pražský hotel Andaz.