Principy Slow Living aneb umění nespěchat

Nastal skvělý čas na to vyléčit se ze syndromu promarněných příležitostí. Italové tomu říkají Lo struscio – žít život pomalu. Naučte se principu slow living v šesti krocích.
Alice Filatova
——
22. listopadu 2022

Foto: Getty Images

Princip slow living se poslední dobou stává nejoblíbenějším lékem na nezdravě rychlý formát moderního života, kde se syndrom promarněných příležitostí (FOMO = fear of missing out) stal každodenním pohonem a multitasking nejpopulárnějším hobby. Pořád někam spěcháme, a hlavně nic nestíháme. Zní to povědomě?

Odvrácená strana multitaskingu 

Je zcela v pořádku snažit se neustále zdokonalovat ve svých činnostech, pracovat efektivně a nepropadat lenosti. Avšak nereálně rychlé životní tempo, neschopnost adekvátně balancovat mezi osobním a profesním životem a naučená reakce vyvolávat v sobě špatné svědomí v momentě, kdy na chvilku chceme vypnout, není v pořádku. Psychologové, ba i celé kliniky se již dlouhou dobu potýkají s problémy spojenými s nezvladatelně rychlým životním stylem, který krom pocitů únavy a vyčerpání také dlouhodobě přispívá k častým pocitům paniky nebo snadnému podráždění a neadekvátním reakcím, potížím s pamětí nebo trávicím a vylučovacím problémům. Pochopitelně není třeba ani zmiňovat to, jak moc ony vnitřní vlivy působí na naši krásu – projevy stárnutí začínají předčasně a zvýšený příjem cukru a kofeinu následně také moc nepomáhá. „Mezi nejčastější příznaky také patří neustálá bolest hlavy nebo nadýmání, v dlouhodobé perspektivě dochází i k výkyvům v rámci menstruačního cyklu u žen,“ říká doktorka Jenny Brooks, specialistka na neuropatii z australské kliniky Dr. Libby Clinic.

Slow movement 

Byť se v Itálii jedná doslova o kulturní dědictví, nás tento středomořský obyčej zcela obešel. Středoevropané si osvojili spíše princip amerického workoholismu spojeného s obsesí fast foodem a fast fashion. Bylo to pochopitelně spojeno s neutuchající potřebou úspěchu, hranice jehož percepce se neustále posouvají dále. Dobré může být lepší, hezké může být hezčí a rychlé může být rychlejší… Protiváha tohoto hnutí se započala rýsovat již v roce 1986, kdy Carlo Petrini veřejně protestoval proti otevření restaurace McDonald's na římském náměstí Piazza di Spagna. Sám Petrini se následně odhodlal k produktivnějšímu kroku a založil hnutí „slow food“. Nejedná se však o Il Dolce Far Niente (aneb umění nedělat nic), ale spíše snahu dělat vše ve správný čas a eliminovat koncept rychlosti coby hlavního měřítka úspěchu. Za více než tři dekády se tento princip chytil nejen jako filosofický směr, ale začal nacházet své příznivce i v umění, beauty a módním průmyslu – právě slow fashion se stalo jedou z větví udržitelnosti. 

Jak slow living aplikovat v každodenním životě? 

Rozhodně se nejedná o žádný sborník jasných pravidel, ale spíše o doporučení, která by se měla dodržovat instinktivně. V první řadě máme každý své tempo, a pakliže je pro vás běh v 6 ráno základem dobré nálady a energie na celý den, v žádném případě se jej není potřeba vzdávat. Cílem tohoto stylu života je eliminovat uspěchanost a stres, které nás mnohdy stojí správná rozhodnutí a často mohou za naše chyby či pocity viny. Soustřeďte se na nalezení rovnováhy a vnitřní jistoty. Tak s plynulou návazností budete schopni postupně zvyšovat rychlost svých úkonů, kterými si však budete jisti, přičemž nebudete ztrácet svou stabilitu a koordinaci. Netýká se to však pouze pracovního života, ale i toho osobního – najděte činnosti, které vás naplňují a které vám v dlouhodobé perspektivě přinesou benefity.

Pokud nevíte, kde začít, máme pro vás 6 kroků, jak na to:

  • Naučte se budovat kolem sebe hranice a začněte používat slovo „ne“. Mnohdy se snažíme lidem vyjít vždy vstříc, což nás stojí čas a energii. Nic se nestane, pokud s některými přáteli odložíte schůzku na jindy a místo toho si uděláte čas na sebe nebo na činnosti, které jsou pro vás důležitější. 

  • Stanovte si priority. Drtivá většina všeho, co uděláte, není otázkou života a smrti, a proto je lepší nebýt první, ale udělat danou činnost dobře a kvalitně.

  • Přeorientujte se z multitaskingu na monotasking. Byť jsou ženy v multitaskingu přebornicemi, vždy hrozí, že ani jeden úkon neprovedete zcela bezchybně. Postupujte krok po kroku. 

  • Žijte tady a teď. Pokud jste si rezervovali čas na ranní cvičení, ponořte se do něj. Sjednoťte mysl i tělo a nesnažte se být hlavou „někde jinde“. Buďte všímaví a pozorní. Pomůže vám to zlepšit soustředění i paměť.

  • Vyhraďte si čas na odpočinek. Věnujte čas své rodině a užijte si jejich společnost. Naučte se zkrátka nedělat nic a jen nasávat atmosféru a radost ze samotné existence okamžiku. Když vás nic nebude rozptylovat, mohou vás napadnout zajímavé myšlenky a odpovědi na důležité otázky.

  • Dopřejte si jednou za čas digitální detox. Krom toho, že tzv. black mirror může mít negativní účinek na váš spánek, můžete rychle propadnout doomscrollingu, který přispěje k vyšší hladině stresu, a to dlouhodobě.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu