ranní rituál jennifer aniston, reese witherspoon, meditace, relax, rutina

Everyday I'm shuffling: Proč je tak důležité dodržovat rutinu?

Nalezení optimální rutiny se může mnohdy zdát až jako posedlost. Vychytání aktivit a jejich správné načasování totiž hraje vyloženě klíčovou roli v tom, jak si svůj den nastavíme. Je rutina ale opravdu tak důležitá? A jaký vliv má na náš život?
Linda Svobodová
——
16. listopadu 2022

Foto: Getty Images

Pomalé ráno v podobě ranní jógy, studené sprchy či dobré snídaně s poslechem podcastu se může jevit jako snový start do nového dne. Ne každý ovšem holduje pomalému tempu, někdo se raději do nového dne vrhne po hlavě. Každý tak máme své vlastní preference obsahující různé kroky a různé časové možnosti.

Ranní ptáče dál doskáče 

Mnoho úspěšných lidí nedá dopustit na své ranní rituály. Například Jennifer Aniston nebo Reese Witherspoon vstávají už kolem páté či šesté ráno, aby stihly splnit veškeré své pracovní povinnosti. Představitelka Rachel začíná své ráno teplou vodou s citronem na pročištění organismu a poté si dopřává 20minutovou meditaci, která jí pomáhá probudit smysly a tělo. Po své tradiční snídani v podobě ovocno-čokoládového smootie začíná svůj den půlhodinou spinningu, po které následuje hodina jógy. Witherspoon pak vstává brzo proto, aby před přípravou snídaně pro své děti ještě stihla vypít sklenici teplé vody a načerpat alespoň 10 minut ranního slunce. Poté následuje hodinka běhu, pilates nebo dlouhé procházky se psem, a den může začít. Rutina herečky však pokračuje po celý den – Witherspoon také dodržuje pravidlo 30–60 minut nerušeného čtení denně (má dokonce svůj vlastní book club) a chodí spát nejpozději v 10 hodin večer.

Vstávat a cvičit? No, thanks! 

Neznamená to proto, že jediná správná rutina musí začínat brzo ráno – někteří lidé zkrátka potřebují trochu jiný režim než ti, co mají jasně nastavené pracovní hodiny. Například Karl Lagerfeld mohl chodit spát i ve tři ráno, ale vždy musel mít svých sedm hodin nerušeného spánku. Na kvalitní odpočinek si potrpí i Robert Downey Jr., který svůj pracovní den nezačíná před 11. hodinou. Je však důležité vytvořit si určitý denní režim, který budete dodržovat, a v hlavě si ho odškrtávat po samostatných položkách. To nám pomáhá postupovat po jednotlivých krocích a nepropadnout tak do chaosu a úzkostí z nestability. Psychologové se shodují na tom, že dodržování onoho „to-do“ listu má mnoho benefitů – podporuje zdravé návyky, a tím i duševní zdraví, zlepšuje kvalitu spánku, redukuje hladinu stresu a bojuje se syndromem vyhoření.  Jak je to ale v případě, když ji jednou za čas vynecháme? 

„Ještě pět minut“

Pochopitelně ne vždy jde vše podle plánu, a může se tedy stát, že ze svého režimu vypadneme vinou nemoci, nečekaných událostí nebo i potřeby „na chvíli vypnout“, ať už v rámci dovolené, nebo víkendu. Po dvou dnech ponocování u Netflixu, pozdního vstávání a jídelního hřešení je tak nesmírně těžké naběhnout zpět do zajetých kolejí. Vzdáme-li se tedy jednou za čas naší rutiny, znamená to, že jsme odsouzeni k letargii a neproduktivitě? „Pokud jsou věci, které musíte za ten den splnit, pak je úplně jedno, kdy je uděláte. Ano, pokud vše ve svém životě optimalizujete, můžete zaznamenat malé efekty – ale pokud se zaměřujete na hlavní věci, nezáleží na tom, v kterou denní dobu se udělají,“ říká Anne-Sophie Flury, neurovědkyně a zakladatelka aplikace MindLabs. „Nicméně si myslím, že rutiny nevyhnutelně vedou k efektivitě,“ říká Flury.

Vnitřní hodiny 

Naše ranní aktivity ve skutečnosti pomáhají nastavit náš cirkadiánní rytmus. Pravidelné návyky, které provádíte v určitou denní dobu, mohou totiž tělu signalizovat, že je čas se probudit. A co se přesně děje v našem těle? Ranní zvýšení kortizolu (hormonu zodpovědného za pohotovost organismu při zátěžových situacích) zaručí pocit bdělosti a dostatek energie. V noci naopak naše tělo produkuje melatonin (hormon spánku), který je zodpovědný za naše stavy bdělosti a ospalosti.

Ptáte-li se tedy na to, jak mít zítra lepší a produktivnější den, existuje jednoduché řešení – myslete na to, co děláte dnes večer! Pokud se totiž zaměříte na rutinu před spaním, tak si tím zajistíte i způsob, jak mít dobré ráno. „Mnohdy se stává, že pokud nemáme dostatek spánku nebo se necítíme po probuzení odpočatí, právě odkládáme několikrát budík nebo vstáváme z postele a začínáme scrollovat na telefonu,“ říká Flury. I přesto, že je tedy ranní rutina klíčem k dobrému dni, nesmíme opomínat ani tu večerní. Pokud si nastavíte spánkovou rutinu a budete chodit spát přibližně ve stejný čas, bude pravděpodobnější, že ráno vstanete plní energie a dokončíte vše, co musíte udělat. „Je velmi snadné říci, že byste měli ráno cvičit, ale pokud se probouzíte tak unavení, že vás nic nenapadne, pak je tento tip k ničemu,“ dodává Flury.

Můžete tedy do své večerní rutiny zařadit věci, které vás uvolní a příjemně naladí na to jít si lehnout do postele. Zkuste alespoň hodinu před spánkem odložit mobil i notebook (obsahují nepříznivé modré světlo) a dejte si horkou vanu či sprchu, poslechněte si hudbu či podcast, zameditujte si nebo si jen uvařte bylinkový čaj a vlezte do postele se svou oblíbenou knihou. Samotné vás možná překvapí, jak lépe se vám bude usínat.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu