5 zimních rituálů pro lepší náladu a klidnou mysl

Mít své rituály, ke kterým se budeme pravidelně vracet, je rozhodně vítané – redukují stres, pocity úzkosti a nejistoty a zároveň nás pobízejí k proaktivní činnosti. Pakliže ještě nemáte ty svoje, poradíme vám pět univerzálních aktivit, které vás ochrání od zimních chmur a vlijí novou energii do žil.
Eva Sovová
——
23. listopadu 2022

Foto: Profimedia

Rychlost a nestabilita dnešní doby umí s naším duševním zdravím zamávat. I to je jeden z důvodů, proč stále více lačníme po rutině a rituálech, ke kterým se můžeme navzdory všem nástrahám aktuálního dění vracet. „Rituální praktiky nám pomáhají přinést do nejisté budoucnosti určitý prvek předvídatelnosti,“ napsala pro BBC novinářka Karan Johnson, která se ve své rozsáhlé práci věnovala významu rituálů v různých kulturách i běžném životě. Dodala zároveň, že i sebemenší rituály fungují jako pomyslný nárazník proti úzkosti. A to se při současné stoupající křivce výskytu úzkostné poruchy skutečně hodí. 
Někdo může za rituál považovat pouhou ranní kávu, kterou si vypije při pročítání zpráv. Někdo půjde více pod povrch a svůj rituál sestaví z několika prvků. Ať už bude váš „me time“ vypadat jakkoliv, měl by se skládat vždy z činností, které pro vás nebudou problém pravidelně opakovat. Každou část vašeho já musí rituál bavit nebo přinášet alespoň určitou dávku dlouhodobé satisfakce – v opačném případě se bude jednat jen o další nepříjemnou povinnost, která se po čase setká s neúspěchem.

Pět snadných rituálních praktik vám pomůže nakopnout unavené ráno i pochmurný nedělní večer, zklidní vaše tělo a mysl, o kterou se právě pokouší úzkost, a zlepší mentální odolnost. Do kterého se pustíte jako první?

Pro ranní dávku odvahy

Pijete ráno rádi kávu nebo čaj? V tom případě tento svůj rituál posuňte ještě na vyšší, nepatrně magičtější úroveň. Nalijte oblíbený mok do hrnku a zatímco se nápoj louhuje, udělejte tři kolečka kolem jídelního stolu po směru hodinových ručiček – při každém obkroužení se zhluboka nadechněte a vyslovte nahlas svou vlastní mantru, s níž daný den nabude smysl a která vám přinese dávku motivace. Například: Dnes chci být nejlepší verzí sebe sama. Jsem pánem svých vlastních rozhodnutí. Respektuji sebe a své tělo.

Pro večerní očistu od negativní energie

Každý večer si domů neseme kupu negativní energie, kterou jsme během dne nasbírali. Je to také jeden z důvodů, proč na nás často před odchodem do postele dopadnou chmury a únava. Jak se této nedobrovolné tíhy zbavit? Vyzkoušejte jednoduchý rituál, který můžete provádět každý večer ve sprše. Jak bude voda stékat po vaší kůži, představte si, že spolu s ní stéká i veškerá negativní energie a stres. Z počátku mohou podobné myšlenky působit úsměvně, ale vězte, že toto malé vizuální cvičení dokáže pozitivně zapůsobit na psychiku. Po sprše se pak snažte vyhnout jakýmkoliv negativním vlivům – například doomscrollingu na internetu – a pozornost zaměřte jen na pozitivní aktivity jako meditaci a ideálně samozřejmě na nerušené usínání s příjemnými myšlenkami v hlavě.

Pro rychlé zklidnění úzkosti

Pokouší se o vás panická ataka? Stejně jako u jakékoliv nemoci i v tomto případě platí, že je potřeba vše zachytit v počátku. Pokud ucítíte jakýkoliv náznak úzkosti, sedněte si rovně tak, abyste cítili co největší oporu těla. Zavřete oči a minutu či dvě zkuste všechny myšlenky směřovat pouze na místa, kde se vaše tělo setkává s podložkou. Následně si do poznámek zapište všechny své pocity, které se vám právě honí hlavou – strach, nejistota, bolest, atd. Zaměřte se na detekování těchto pocitů, jejich polapení a přenesení na papír. Následně je jeden po jednom pokuste analyzovat: „Z čeho mám strach? Je můj strach racionální? Co se reálně stane, když se splní? Jak tomu mohu předejít?“ Tyto otázky vám přinesou odpovědi, z nichž si budete moci vytvořit proaktivní plán kroků, jimiž se budete v budoucnu řídit. Pakliže vás následně přepadne panika, budete si moci ony kroky říct nahlas a ubezpečit se, že nejste nečinní, ale naopak vynakládáte reálné úsilí.

Pro zvýšení energie a lepší psychickou odolnost

O své duševní zdraví se samozřejmě můžeme starat skrze terapie, podpůrnou složkou se ale může stát i tato trojice krátkých cvičení, které lze vědomě provádět každé ráno. Zajistí vám příval energie, pozitivní naladění a po čase také lepší psychickou odolnost. Začněte tím, že se postavíte a pořádně vyklepete všechny končetiny. Následně ruce, nohy, ale i ramena, hrudník a břicho pořádně promasírujte krouživými pohyby směrem k srdci (tedy zvenku dovnitř), ať rozproudíte krevní oběh. Poté zavřete oči a položte pravou ruku na srdce. Několikrát se zhluboka nadechněte a představujte si, jak se vám s každým nádechem vlévá nová energie do žil. Rituál ukončete úsměvem, který nechte protéct celým tělem. A pak už můžete vyrazit čelit každodenním povinnostem.

Pro pohodovou neděli

Co byste řekli na to, že byste proměnili celý den v jeden velký rituál? Neděle pro mnohé z nás nepředstavují nejpříjemnější den už jenom kvůli tomu, co přichází po ní. Úkoly z nového týdne se postupně valí naším směrem a my propadáme panice. Je proto potřeba se kompletně přenastavit, vytěžit ze dne maximum a tento přístup opakovat každý týden. 

Základem úspěchu je vyhradit si čas na opravdu pomalé ráno. Nespěchejte z postele ven. Pokud cítíte, že potřebujete odpočívat, zůstaňte pod peřinou tak dlouho, jak jen potřebujte. Během dne si následně najděte čas pro naplánování všech klíčových událostí, které vás čekají následující týden. Všechny si je sepište na papír a doplňte k nim potřebné informace a poznámky. V hlavě si tak svůj program v poklidu utřiďte, a pokud vám to pomůže, naplánujte si také jídelníček a oblečení na celý pracovní týden dopředu. Večer pak zakončete pořádnou self care rutinou, ve které nebude chybět domácí manikúra a pedikúra, peeling a/nebo maska. Rituál upevněte ještě večerní meditací, během které si naplno uvědomte, že jste na nadcházející týden připraveni, a jen tak něco vás proto nerozhodí.


Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu