New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Spisovatelka Lucie Faulerová: Láká mne odhalovat temnotu v lidských duších

Její knihy nejsou pro slabé povahy, o to zajímavější je to čtení. Hrdinky knih Lucie Faulerové stojí na okraji společnosti a svéráznými způsoby se vypořádávají se svými vlastními traumaty a temnou minulostí. „Nejsem úplně sluníčkový člověk,“ říká o sobě spisovatelka, která za své knihy stihla posbírat řadu domácích i zahraničních ocenění. S Lucií Faulerovou jsme o její tvorbě hovořili v rámci projektu 25 žen, kterým oslavujeme 25. výročí vstupu Harper’s Bazaaru na náš trh.
Veronika Scattergood
——
16. prosince 2021

Foto: Ondřej Lipár / archiv 

Knihy Lucie Faulerové nejsou lehké čtení. Neodložíte je s pocitem, že vás pohladily po duši, spíše vás dloubou do žeber, testují vaši pozornost i smysl pro černý humor a postupně odhalují smutná tajemství, která leží ukrytá hluboko v minulosti a podvědomí.

Annu, hrdinku své prvotiny Lapači prachu, zabije hned na první stránce knihy a pak marnou operátorku call centra, která zanevřela na vztahy s lidmi, svěří do rukou nespolehlivého vypravěče. Co je a co není pravda, si tak každý čtenář musí ohlídat sám. „Tehdy mi byly blízké knihy Chucka Palahniuka, J. D. Salingera nebo Irvina Welshe, jejichž hrdinové jsou pošramocení, v něčem divní. Jsou to takoví chcípáci a vždy mě dojímala ta jejich křehkost. Chtěla jsem si vyzkoušet, jaké to je napsat knihu o chcípákovi-ženě,“ říká o svém počinu nominovaném na cenu Magnesia Litera.

Její druhá kniha Smrtholka byla na prestižní domácí literární ocenění nominována opět a získala i Cenu Evropské unie za literaturu – čeká ji tak překlad hned do několika jazyků. Což bude pro překladatele výzva, neboť Marie, hrdinka této knihy, napsané v strhujícím tempu ujíždějícího vlaku, vypráví o svém životě poznamenaném neustálou přítomností smrti a sebepoškozováním, které ji připravilo o jazyk. Kdykoli promluví, huhňá. „Hlavní Mariino téma je absurdita života a smrti a je to něco ve výsledku tak strašně neuchopitelného, že se symbolicky i metaforicky její jazyk tříští, když se o tom snaží mluvit. Dávalo mi to smysl, není to jen laciný spisovatelský trik, který je sám pro sebe,“ vysvětluje.

Otevřená obrana

Z obou dvou jejích knih je jasné, že na české literární scéně zní svébytný ženský hlas, který odhaluje stíny v lidských duších. „Mám v sobě nějakou temnotu, asi už podle toho, že mě přitahují taková témata. Je jasné, že nejsem úplně sluníčkový člověk, ale neřekla bych, že se v tom vyžívám. Spíše to jsou věci, které se lidem prostě dějí, se kterými se setkáváme, o kterých přemýšlíme. Připadá mi přirozenější se snažit takové situace nějak uchopit, než se jim vyhýbat nebo je lakovat narůžovo,“ poznamenává.

Ani její další téma nezní zrovna pohádkově. Společně s partnerem, režisérem Martinem Krejčím, píší scénář k filmu inspirovaný českou justicí, která umožňuje trestankyním, které otěhotní ve vězení, strávit se svým narozeným dítětem jeden rok na svobodě. Na scénáři intenzivně pracovali už během půl roku, kdy během pandemie společně uvízli v Kalifornii. Jestli zkušenost s lockdowny ovlivní i její další knihu, zatím není jasné. „Myslím, že to v nás všech bude dlouho zrát. Ani teď ještě nejsme schopni dohlédnout úplné následky covidu, které se ukážou až za několik let – jak ekonomicky, společensky nebo třeba na dětech, které v lockdownu strávily důležitou část dospívání.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu