Teniskologie: nová pravidla exkluzivity
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Pokud jste chtěli v posledních letech tenisky, které měly punc exkluzivity, dalo se dlouhou dobu vsadit na modely dvou nesmiřitelných rivalů – adidas a Nike. První zmíněná firma měla pozornost celého světa díky řadě adidas Yeezy, kterou od roku 2013 tvořila spolu s Kanyem Westem. Značka Nike pro změnu důmyslným systémem exkluzivních vydání držela neustálý hlad po teniskách Air Jordan 1. To se ale mění. Byť značka adidas minulý rok s Kanyem Westem ukončila spolupráci, už před ukončením tenisky Yeezy vycházely tak často a v takovém množství, že se o exkluzivitě nedalo mluvit. Nike pro změnu navýšil frekvenci vydávání nových Air Jordan 1 na takovou úroveň, že jejich cena klesla i na sekundárním (resell) trhu, čímž se staly dostupnější. I proto jsou dnes součástí školní uniformy každého středoškoláka. Otázka tak zní, co teď nosí nejen „dospělí kluci“, kteří chtějí něco IN?
Jako kdyby se v jeden den rozhodly týmy Nike i adidas, že je čas vydat se do světa luxusu. V tomto roce už je tak z čeho vybírat. Nike má za sebou exkluzivní spolupráci s Louis Vuitton nebo Jacquemus. Již předtím zvládl udělat spolupráci mezi Jordan a Dior. V takto precizně navržené a vyrobené obuvi opravdu příliš mnoho lidí ve svém okolí nepotkáte. Na druhou stranu vás tento příjemný pocit výjimečnosti bude stát nemalé peníze.
Značka adidas se zas vydala úspěšnou italskou cestou. Jako první se dala dohromady s módním domem Prada. Ještě větší úspěch pak sklidila spolupráce s luxusním brandem Gucci. Obzvlášť tenisky adidas x Gucci Gazelle jsou něco, co bude opravdovou ozdobou každého botníku. Německá sportovní značka pak navíc přišla s kolekcí ve spolupráci s Balenciaga, ta ji ale svým veřejným faux pas odsoudila k neúspěchu.
Stejně tak, jako se sportovní značky učí, jak se orientovat v luxusním prostředí, tak se i luxusní značky učí vyrábět tenisky. Dávají tak zapomenout na nudné, obyčejné kožené tenisky s logem na boku. Moncler si získal pozornost svými teniskami Trailgrip s funkční podrážkou od outdoor velikána Vibram. Dior představil siluetu v podobném stylu s názvem Dior Runner. Oboje tenisky vám připomenou sortiment ze sportovních potřeb, na jejich pořízení si ale připravte okolo 20 000 Kč.
Trend nejen roku 2023 jsou outdoorové tenisky. Může se zdát, že jde o pravý opak výše zmíněného luxusu, ale není to pravda. Hlavní roli hrají značky jako Salomon nebo ROA, u kterých můžete čekat vysokou míru funkčních a inovativních materiálů. Ve výsledku tak nejde vůbec o nic levného. Asi nejžádanějšími teniskami z tohoto sortimentu jsou Salomon XT-6. Italská značka ROA si drží svůj sortiment hodně úzký a exkluzivní – jediné, co tak potřebujete najít, je teniska ROA Katharina ve vaší velikosti.
Pokud je to stále moc obyčejné, doporučujeme se porozhlédnout po umělci, který upravuje tenisky na míru. Ideálně skrze Instagram najít někoho, jako je Andrew Chiou, a oslovit ho s tím, že chcete exkluzivní pár Nike Dunk nebo Air Jordan 4. Kdo ví, třeba z něj bude nový Daniel Arsham a vaše boty budou mít obrovskou hodnotu.
Daniel Klíma je kurátor a šéf komunikace ve startupu FlexDog, specializovaném online katalogu tenisek, který na jednom místě prezentuje selekci tenisek z více než osmdesáti obchodů. Teniskám a módě se Daniel věnuje už od studií na univerzitě. Jeho první zkušeností byla stáž pro českou značku Botas66, na kterou navázal spoluprací se zahraničními streetwear značkami nebo prací pro český teniskový obchod Queens. Daniel vlastní pár desítek párů sneakers a rozhodně se chystá svou sbírku ještě rozšířit.