Tenisky v létě? Groundbreaking! Aneb 9 top párů sezóny
Foto: adidas
Foto: adidas
Tenisky již dávno nejsou záležitostí pouze sportovních nadšenců. Staly se každodenní součástí našeho lifestylu, pracovním dress codem moderních businessmanů i statement kusem fashionistů. Stejně tak, jako se sledují trendy na světových molech týdnů módy, i nové dropy exkluzivních tenisek jsou stále populárnějším tématem v módním průmyslu. Své o tom ví i Daniel Klíma – kurátor platformy FlexDog. Ta svým uživatelům nabízí výběr nejžhavějších modelů tenisek od světových značek, který pečlivě selektuje tým „teniskologů“. Exkluzivně pro čtenáře Harper's Bazaar vybral Daniel Klíma devět IT kusů této sezóny.
Vloni byl streetwearový návrhář a zakladatel newyorské značky Aimé Leon Dore (ALD) Teddy Santis jmenován do pozice kreativního ředitele řady tenisek New Balance Made-in-USA. Jeho první kolekce měla premiéru letos v dubnu, kdy na značku navíc připadá také 40. výročí modelu 990. Santis proto navrhl sezónní limitované edice modelů 990v1, 990v2 a 990v3. Ty jsou k dispozici jak v dámském, tak pánském provedení. Společně s obuví navrhl nový kreativní ředitel v rámci kolekce i mikiny, tepláky, šortky a trička s dlouhým i krátkým rukávem. Pro milovníky New Balance jsou tyto tenisky jasným must-have.
Model GEL-1090 byl poprvé představen v roce 2003 a letos byl přepracován do moderní podoby, přičemž si zachoval své charakteristické designové detaily – např. linie motocyklu zdůrazňující pojem rychlosti nebo znaky tygřích drápů na překrytech špičky. Vizuálně je tento model opravdovým retro kouskem, který vypadá, jako když jste na cestě do fitka. Ve skutečnosti jsou tenisky ale ideální na běhání po městě, a to jak doslova, tak i obrazně řečeno. Jakmile je jednou zkusíte, už je nebudete chtít sundat.
Jedná se o hodně futuristické tenisky od Nike, které působí jako dokonalý unisex kousek. Krom unikátního designu zde ale značka kladla důraz na pevnou a zároveň velmi prodyšnou tkaninu – ideální na léto. Tu sportovní brand používá i v rámci výroby profi běžeckých bot. Vrstvená podešev je tvořena třemi částmi – pevnou pěnou, plastovou vrstvou a měkkou pěnou, které společně redukují ohyb v přední části nohy. Právě zde je skvěle vidět schopnost Nike propojit (sportovní) funkčnost obuvi se stylovým designem, který je snadno kombinovatelný s libovolným druhem oděvu.
Model Cortez je absolutní klasikou. Jsou to ve skutečnosti vůbec první boty, které kdy Nike navrhl. Ty se ihned po uvedení na trh v roce 1972 staly absolutním must-have pro muže (a o rok později) i pro ženy. Stále se objevují v popkultuře a jejich design je vskutku ikonický. Většině z nás se hned vybaví červeno-modro-bílá kožená kombinace, kterou jsme viděli na nohou Toma Hankse ve filmu Forrest Gump nebo na Farrah Fawcett v původním seriálu Charlie's Angels – tehdy vznikla i její proslulá fotka na skateboardu, kterou značka reinkarnovala v novější reklamní kampani s Bellou Hadid. Na konci června ale tento model Nike představil v úplně nové barevné kombinaci růžovo-béžové s baby blue, která působí velmi retro a taky cool díky podrážce imitující korek. Tento model vznikl ve spolupráci s Union LA reflektující kulturní různorodost Los Angeles.
První Air Max byly představeny pro běžce již roku 1987 a jejich revoluční technologie měkké podrážky vznikla již o devět let dříve – díky inženýrovi NASA jménem Frank Rudy. Od roku 2018 se tento pár ale stal součástí každodenního městského smart casual stylu pro všechny milovníky pohodlí, a dnes je proto spíše synonymem lifestylu. Od té doby vzniklo již nespočet různých stylů a právě letos v květnu byl představen model Treeline. Semišové provedení v zeleno-růžové kombinaci mu dodává krásný letní nádech, působí svěže a bude se skvěle kombinovat s jinými barvami v šatníku.
Nenápadný design a zároveň statement kus. Letošní spolupráce Gucci a adidas představila nový model pro muže i ženy – Gazelle v mnoha barevných provedeních. Do designu tenisek se promítla inspirace posledními dvěma dekádami předchozího milénia. Béžový bavlněný canvas nebo animal-free kůže s monogramem značky jsou doplněny o zlatou výšivku Gazelle a ikonické tři pruhy. Na průhledné gumové podrážce pak najdete reliéf loga obou značek. Pochopitelně Made in Italy.
Značka Vans u nás před rokem spustila projekt ART ON THE BOX, v rámci kterého oslovuje lokální designéry a mladé talenty, kteří navrhují limitovaný přebal krabic modelu Old Skool. Ten patří již od roku 1977 mezi absolutní klasiku žánru, a to jak mezi slavnými skateboardisty, tak i celebritami ze světa filmu a hudby. Letos značka spojila síly s malířkou abstraktních obrazů Michaelou Červenou, která navíc navrhla i sadu custom-made plátěných tašek. Byť bylo možné limitovaný přebal získat jen skrze výhru v soutěži probíhající na vybraných instagramových účtech, páry Vans Old Skool v zářivých letních barvách jsou stále v prodeji. Mezi top letní favority patří pochopitelně meruňková a fuchsiová.
V polovině července jde do prodeje novinka od společnosti Puma ve spolupráci s pop divou Dua Lipa. Ti již společně vloni představili tenisky Mayze Flutur a letos se spolupráce rozrostla o druhý drop, ve kterém je i tento metalický model s fialovým prošíváním. Cell King nás vizuálně vrací do 90. let, kdy byly právě metalické a holografické tenisky (většinou na platformě) velmi populární. Právě trendy poslední dekády předchozího milénia nyní zažívají světový comeback, a proto by si žádný opravdový milovník retra neměl nechat tento kousek ujít.
Třešničkou na závěr jsou tyto pantofle od adidas. Ihned po svém debutu koncem letošního června na sebe model Adilette 22 strhl veškerou pozornost a získal jak pozitivní, tak i negativní ohlasy. Nový model byl inspirován expedicí na Mars, a má tedy přinášet budoucnost do současnosti. Hovoří o tom vizuální detaily obuvi, připomínající 3D tisk a topografickou mapu. Pantofle se staly velkou senzací na sociálních sítích a vyjádřil se k nim i Kanye (Ye) West, který ředitele adidas obvinil z plagiátorství jeho Yeezy slides.
Daniel Klíma je kurátor a šéf komunikace ve startupu FlexDog, specializovaném online katalogu tenisek, který na jednom místě prezentuje selekci tenisek z více než osmdesáti obchodů. Teniskám a módě se Daniel věnuje už od studií na univerzitě. Jeho první zkušeností byla stáž pro českou značku Botas66, na kterou navázal spoluprací se zahraničními streetwear značkami nebo prací pro český teniskový obchod Queens. Daniel vlastní pár desítek párů sneakers a rozhodně se chystá svou sbírku ještě rozšířit.