Dress down!
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Bílé triko, bílé kalhoty, krémový vlněný blejzr. A samozřejmě žádný make-up. Když jsem v tomto outfitu spatřila Pamelu Anderson na fotografiích z prosincových The Fashion Awards v Londýně, připomněla mi nekonvenční Sagu Norén z dánsko-švédského seriálu Most – také syrově krásná, nekompromisně svá a rozhodně vyčnívající –, až by někdo škodolibě mohl říct „mimo“. Jak se asi cítila mezi všemi těmi lidmi, kteří dorazili na udílení britských módních cen v sexy koktejlkách a couture róbách?
Pak jsem si ovšem položila jinou otázku: V čem bych vyrazila já, kdybych si ze všech přítomných outfitů mohla vybrat jakýkoli? Moc se mi líbila Alexa Chung v blyštivých šatech 16Arlington, spojení romantického střihu a velkých disco flitrů bylo okouzlující. Jenže takový model umí vynést pouze a jedině super cool Alexa. Možná by mě bavila jednoduchá splývavá černá róba Kate Moss. Jemný třpyt a zakryté paže, to je moje. Onoho prosincového středečního rána ke mně ale nejvíc promlouvala právě Pamela v pohodlném outfitu od Victorie Beckham. Přesně totiž vystihoval moje pocity, když mám jít večer do společnosti – čím více se to blíží, tím méně se mi chce vylézat z komfortní zóny. A v případě tohoto modelu bych si aspoň trochu připadala „jako doma“.
Důvodů, proč v lidech společenské odívání vyvolává úzkost, je bezesporu několik. Pojďme si na začátek upřímně říct, že je těžké konkurovat celebritám a influencerům, kteří mají outfity zapůjčené od návrhářů a k ruce stylistu, který doporučí vhodné doplňky, případně make-up a účes. Zejména ten druhý faktor může být klíčový, jak se nedávno přesvědčila moje kolegyně, která si na jednu akci půjčovala šaty od návrháře Martina Kohouta. I když jí mnohem víc slušel kratší model, při zkoušce v ateliéru automaticky tíhla ke zdobnějším šatům, které sahají až na zem – jednoduše proto, že by aspoň nemusela řešit šperky a boty, další náročné kategorie.
Můj osobní důvod pak je, že si v tom zkrátka
nepřipadám zběhlá. Celý život zbožňuju nakupování oblečení, ale až v poslední letech jsem si začala
uvědomovat, jak málo se ve skutečnosti umím
oblékat – ve smyslu poskládání dobrého outfitu.
Vždycky jsem měla ve zvyku pořizovat si to, co mě
jednoduše uchvátilo, aniž jsem o daném kousku
přemýšlela v kontextu svého dosavadního šatníku
nebo si kladla otázku, jestli se ke mně skutečně
hodí a jakým způsobem rozvíjí můj styl. Nikoli
konzervuje – jako těch patnáct květovaných šatů,
které mám ve skříni –, ale skutečně rozvíjí.
Příklad za všechny, paradoxně také z fashion
awards. Před lety jsem se coby mladá redaktorka
účastnila tuzemské obdoby těchto cen. A postavila
jsem se k tomu opravdu zodpovědně. Šaty jsem
si objednala na Net-a-Porter a účes si pro jistotu
nechala vytvořit v renomovaném kadeřnictví. Ani
jedno nedopadlo dobře. Na to, jak byly šaty drahé,
působily vlastně unyle, zatímco účes jsem si doma
okamžitě osprchovala nad vanou. Jak moc se moje
úsilí minulo účinkem, mi ale naplno došlo, když
jsem na večírku narazila na kolegyni, která na rozdíl
ode mě ovládá umění stylingu. Dodnes si vzpomínám na její basic triko a asymetrickou sukni, kterou
si sama spíchla. Zatímco můj outfit s hedvábnými
minišaty a koženými botami na vysokém podpatku
(na které mi pak někdo upustil mastnou kanapku)
působil vysloveně snaživě, Karolína vypadala jako
cool holka, která přesně ví, co jí sluší.
„Myslím, že u nás příliš neumíme to, čemu se říká
dress up,“ míní módní editorka Harper’s Bazaaru
Lucie Tomišková, kterou jsem k tématu oslovila.
„Když se řekne ‚slavnostní‘, tak si každý připraví
‚obložený chlebíček‘. Nastrojí se, ale často je to
mimo a není to současné.“ Podle Lucie nebývají
problémem jen plesové disciplíny jako black tie či
creative black tie, ale třeba i oblékání do divadla,
kde se pro nastrojené dámy dokonce vžil pojem
„korále“.
Označuje ženy (nehledě na profesi či vzdělání), které v běžném životě chodí pohodlně ve svetříku,
kalhotách a mokasínech, a když dojde na slavnostní
událost, nastrojí se jako pávice – nechybějí výrazně
zdobené šaty, dlouhé nabírané sukně, flitry, samet,
plyš, bižu, brože, organzové přehozy přes ramena,
lesklé silonky, černé lodičky, korálková psaníčka
a navrch nepřirozeně vyčesaný účes. „Neumíme
z toho uhnout, je to taková naše rakousko-uherská
tradice,“ konstatuje Lucie.
A zřejmě z ní nedokážeme vymanit ani naše děti.
Napadlo mě, když se mě jedenáctiletá dcera zeptala, o čem píšu. Nemusela jsem zabíhat do detailů,
ihned pochopila. Její vrstevnice, které jinak běžně
chodí do školy v legínách a mikinách, se totiž
na školní divadelní představení strojí jako princezny
– včetně flitrových šatů, tylových sukní, baletních
punčocháčů a lakovaných balerín. Na krku pak
samozřejmě nechybějí ani ty pověstné korálky.
Podle Lucie by se ale v našem společenském stylu měl zrcadlit ten každodenní. „V některých zemích lidé chodívají standardně dobře oblečení i do práce. Na akce si pak mohou dovolit ‚dress down‘ a funguje to,“ přemítá. Dobrým příkladem tohoto přístupu je již zmíněná Pamela Anderson na The Fashion Awards nebo Kate Moss, kterou asi nikdy nespatříme v opulentní róbě od Valentina. Naopak, právě ona mě loni přiměla koupit si černou saténovou košili, kterou teď nosím na večírky i do divadla. V českém kontextu praktikuje dress down třeba Tereza Pergnerová, která i na prestižní plesy chodí v bílé košili a dlouhé černé sukni. Všechny dámy přitom dodržují dress code a sklízejí uznání módních kritiků, aniž vystupují ze své komfortní módní zóny.
Dress down totiž rozhodně neznamená, že
záměrně podskočíte laťku a přes šaty obléknete
péřovku. Znamená to, že zůstanete co nejvíc
svá. „Jde o to, vycházet z toho, co je vám blízké,
a pozvednout svůj styl jen o stupínek, nepřestřelit
to,“ vysvětluje Lucie s tím, že pokud ráda nosíte
bílé košile a pánský styl, pak nemá smysl soukat
se na večer do sametových šatů. Stačí jen džíny
vyměnit za široké saténové kalhoty a podobně. Jako
další z příkladů uvádí třeba módní influencerku
a majitelku pražského výběrového second handu
Lula Vintage Store, která nejraději nosí oversize
siluety a rozpuštěné vlasy. „Lucie Kratochvílová si
také neudělá drdol, když někam jde.“
Mimochodem, dress down je také způsob, jak
porušovat konvence, ale přitom aspoň lehce posouvat pravidla společenského odívání. Třeba francouzská ikona Brigitte Bardot ve své knize My Life
in Fashion vzpomíná, jak se v roce 1967 oblékla
na recepci do Elysejského paláce, kde dress code
pro dámy vyžadoval malé černé a uhlazený drdol.
„Byl to skandál. Přišla jsem s rozpuštěnými vlasy,
v kalhotách a kabátku s vojenským ornamentem.“
Ikonickým příkladem je také Jane Birkin, která si
v roce 1974 na červený koberec v Cannes vzala svůj oblíbený proutěný košík – jen madlo obalila šátkem, aby ladil k šatům. Možná z toho byl
poprask, ale časem také velký trend.
Stejný postoj ke společenskému odívání zastává
i módní stylistka Allison Bornstein, která své klienty učí, aby hlavně zbytečně nic nenakupovali
a raději se outfit, který je zaujme, pokusili sestavit
z toho, co už mají ve skříni. V případě formálních akcí ale radí trochu odlišnou strategii. „Když
narazíte na speciální kousek, jako krásné šaty nebo
kalhotový kostým, který si zamilujete, kupte si je –
i když zrovna nemáte na obzoru žádný společenský
večer. Tímto způsobem získáte sbírku univerzálních elegantních kousků, které budete mít upřímně rádi a které vás vystihují, aniž by
byly svázané s nějakým specifickým
eventem,“ vysvětluje stylistka.
Problém nakupování s vidinou
konkrétní svatby či večírku podle
ní spočívá v tom, že vyhlédnutý
kousek přizpůsobujeme konkrétní atmosféře, lokaci nebo lidem,
kteří tam budou. Takže si koupíme
něco, co je možná super pro danou
akci, ale my si v tom pak připadáme jako v převleku. „Pardon, ale
myslíte si, že se tahle ikona specificky oblékala pro nějaký event?“
pokračuje Allison a ukazuje při tom na fotku Carolyn Bessette-Kennedy v malých
černých šatech a dlouhých operních rukavicích.
„Rozhodně ne. Nosila věci, ve kterých se cítila
skvěle, byla svá a výsledkem je, že se její osobní styl
stal ikonickým.“
Allison Bornstein proslula na sociálních sítích
svým účelným přístupem módě. Pro své klienty
například vyvinula metodu Three words – tří
slov, skrze která definujete svůj signature styl a ta
vám poté pomáhají rozhodovat se, zda si to či ono
koupit. „V mém případě to jsou klasika, sedmdesátky a vytříbenost. Když vidím něco, co se
mi líbí, zkouším si říct, jestli by se to dalo popsat
i těmito třemi slovy,“ prozrazuje stylistka své berličky. Ve své knize Wear It Well, kterou vydala
na podzim, například definuje styl Jane Birkin slovy
tomboy, sexy a nenucený. Kate Moss jako nedbalý,
uhlazený a vintage. Princeznu Dianu popisuje
slovy sportovní, cudná a opulentní, zatímco způsob
oblékání Kim Kardashian vystihuje termíny dramatický, přiléhavý a skulpturální. Při volbě vhodného
outfitu pak podle stylistky pomáhá i ztotožnění
s nějakou módní ikonou, v mém případě třeba
s mou oblíbenkyní Kate Moss. V momentě, kdy si
nejsem jistá, bych si pak měla položit otázku: Vzala
by si tohle na sebe Kate?
Najít svůj osobní styl a spolu s ním získat i sebejistotu při společenském odívání, je samozřejmě běh na dlouhou trať a upozorňuje na to i Allison
Bornstein. „Řeknu vám krutou pravdu, kterou
asi znáte, ale myslím, že je potřeba si to připomínat. Ptát se influencerů, co mají na sobě,
a pak si kupovat je totéž jako podvádět při školní
eseji,“ promlouvala nedávno ke svému publiku
na Instagramu. Nakupování oblečení je podle ní
zábavná cesta, kterou bychom si měli užít, a ne
se uchylovat ke zkratkám ve stylu doslovného
kopírování.
Současně mě přivedla na další myšlenku, čím
se inspirovat, když chci účelný outfit na společenskou akci, nemám k ruce stylistu a chci se cítit
dobře. Jednou totiž na svém Instagramu sdílela post
a „letištní styl“ celebrit z 90. let. „Mám pocit, že
nic lepšího v módě neexistuje,“ připsala rezolutně.
Na její popud jsem si na Pinterestu založila sbírku
v tomto duchu a vedle outfitů z letiště objevila
především obrovskou inspiraci právě na večerní
odívání. Z doby, kdy lidé běžně neměli k ruce tým
profesionálů a oblékali se autenticky, současně však
nekomplikovaně. Kalhotové kostýmy a mokasíny.
Hedvábné slip dress. Kombinace úpletového topu
a saténové sukně nebo kalhot. Kožené sako přes
malé černé. Elegantní tmavé kalhoty a kožíšek.
Samet, satén, kůže. Jednoduché boty i kabelky.
Sem tam korálek, ale jen jako vintage akcent. Ani
po třiceti letech bych na tom nezměnila jediný
detail.
A teď mě prosím omluvte, vyrážím na all black
narozeninovou party. Beru si na sebe svoji černou
saténovou košili, k jejímuž nákupu mě inspirovaly
Kate Moss a Cindy Crawford. Stejnou, jakou jsem
měla před týdnem v divadle. A před měsícem
na módní přehlídce. A před rokem na vánočním
večírku.