Daniela Pilná: Osobní stylista není nezmar
FOTO: Filip Kartous & Anastassiya Vorobyeva
FOTO: Filip Kartous & Anastassiya Vorobyeva
Osobního stylistu si lidé často představují jako mysteriózní postavu, která vás coby opojný našeptávač zavede do nejprestižnějších butiků a během mrknutí oka jdete domů ověšeni hromadou nákupních tašek nejzvučnějších módních značek – opak je však pravdou. Osobní stylista vstupuje do života svých klientů jako pomyslný anděl strážný, který dohlíží na celkovou vizi, pomáhá budovat navzájem kombinovatelný šatník a v mnoha případech hlídá celkový rozpočet jednotlivých nákupů. Jako stylisté zastáváme několik divizí, které však navzájem nutně nekombinujeme.
Stylista je práce jako každá jiná a netřeba proto chodit okolo horké – finanční – kaše. Koluje mýtus, že osobní stylista je pouze pro špetku vybrané společnosti a naše přítomnost vás bude stát jmění. Každý si nastavujeme finanční plnění individuálně, osobně se však snažím, aby cena byla úměrná společně strávenému času. Primárním účelem je vždy pořízení kousků, které jsou kvalitní, budou vás těšit léta a v nejlepším případě si udrží tržní hodnotu. Sdílené informace mezi mnou a klientem jsou vždy důvěrné (speciálně co se útraty týče).
Umění nakupovat je snadné, má pro vás však oslovení osobního stylisty i další přidanou hodnotu? Móda (speciálně u nás) je malý ostrůvek, kde se lidé znají. Jako poděkování od butiků, kde s klienty nakupujeme, dostáváme čas od času pozvání na exkluzivní představení novinek. Butiky nám rády doobjednají lokálně vyprodané kousky ze zahraničí či zavčas odhalí, které kousky půjdou do slev.
Vedle výše zmíněných radostí jako stylisté řešíme i opačnou stranu mince aneb co dělat, když se oblečení zašpiní nebo na našich nešťastných chodnících boty nevratně poškodí. Čistírny, koordinace reklamací a zadávání oprav bot je z mé strany pro dlouhodobé klienty samozřejmost. Tento nadstandard ulevující od nepříjemností vřele oceňují.
V posledních letech začala veřejnost vnímat stylisty jako persóny, které oblékají známé tváře na důležité příležitosti. Veřejně známé osoby jsou pro nás v mnoha případech výstavní knihou, kde se snažíme chytře riskovat. Oblékáme modelkám, herečkám a moderátorkám nevšední siluety lichotící jejich postavě a nasloucháme dress code příležitostí, na které jsou pozvané.
Valnou většinu mých klientů/klientek však tvoří lidé pohybující se na vyšších pracovních pozicích – od těch se očekává profesionální přístup k dennímu odívání, které se snažíme uchopit s lehkostí a grácií. Cílem není přetvořit šatník CEO na Cirkus Humberto. Zadání a očekávání klientů se různí. S některými chodíme nakupovat pravidelně řadu let, průběžně si během celého roku posíláme zajímavé módní tipy, které na sebe celkově navazují a dají se kombinovat napříč pořízenými sezónami. Jiní mě oslovují pro individuální pomoc s vymyšlením nebo dotažením oblečení ku speciálním příležitostostem, jako jsou svatby, plesy či firemní večírky, kde chtějí zazářit.
Nakupování s osobním stylistou má mnoho úrovní, které si přiblížíme v nadcházejících tematických článcích. Řekneme si, proč je spodní prádlo první vrstvou kvalitního stylingu, u kterého oblečení je důležité neslevovat na kvalitě, ale zároveň nepřeplácet zvučnou značkou. Odhalíme si, do kterých oblastí outfitu skutečně investovat a proč. Poprvé se s čtenářkami Harper's Bazaar podělím o nejtajnější stylingová know-how a domácí péči o prémiovou módu, která svůj život s námi nákupem teprve začíná.
V oblasti módní produkce a stylingu se Daniela Pilná pohybuje více jak jednu dekádu. Během deseti let měla možnost vypilovat styling pro přední módní magazíny, stěžejní komerční klienty a mezinárodní reklamy. V posledních letech se primárně věnuje individuálním klientům, kde oceňuje přenesení módních fantazií do nositelné praxe. Vstup do individuálních světů a šatníků klientů následně zvyšuje úroveň oblékání u nás, což považuje za dlouhodobé osobní poslání.