Petra Balvínova na MBPFW

7 otázek pro Petru Balvínovou

Již příští týden nás čeká Mercedes Benz Prague Fashion Week, kde svou novou kolekci předvede Petra Balvínová. I tentokrát jsme se zeptali designérů na to, zda (a kdy) je móda uměním, nebo to, jaký trend podle nich neměl nikdy vzniknout.
Oli Egler
——
25. srpna 2024

Foto: archiv

Petra Balvínová působí na českém módním poli již od roku 2006, tehdy si založila svou oděvní značku TIQE, s níž se aktivně účastnila Mercedes-Benz Prague Fashion Week. V rámci TIQE vznikaly oděvy přímo na zakázku klientům, mezi které patřilo mnoho vlivných a úspěšných žen z České republiky i ze zahraničí.
Pro velký zájem o největší bestsellery značky se v roce 2022 návrhářka rozhodla rozšířit pole působnosti a dala vzniknout brandu BALVIN, který nabízí ready-to-wear modely pro širší veřejnost, avšak s maximální snahou o udržení stejně vysokého standardu zpracování jako u custom-made kusů brandu TIQE.

Petra Balvínová

Jak složité je najít balanc mezi uměním a komercí?

Najít rovnováhu mezi uměním a komercí je často náročný úkol. Na jedné straně módní návrháři touží po tom, aby jejich tvorba byla autentickým vyjádřením jejich kreativity a posouvala hranice módy, na druhé straně však musí zohledňovat tržní poptávku, potřeby zákazníků a ekonomickou realitu. Vysoký komerční úspěch nemusí nutně znamenat kompromis v kvalitě umění, ale balanc mezi těmito dvěma světy je neustálou výzvou. Pokud chce být módní návrhář úspěšný a mít velkou poptávku a plný ateliér zakázek, musí se naučit potlačit své ego a vnímat oděv očima klientely a být tím, co vysní jejich přání na té nejlepší úrovni.

V jakém momentu se móda stává uměním?

Móda se mění v umění, když přestává být pouhou praktickou záležitostí a stává se prostředkem vyjádření hlubších myšlenek, emocí nebo společenských postojů. Na umění jsou ale třeba peníze a často začínající návrháři se nechají unést myšlenkou, že budou dělat oděv jako umění. Mají potlesk, lajky a kolekci si půjčují módní magazíny, ale bohužel nikdo si to nekoupí a z potlesku se nedá žít. Jsem toho názoru, že umění může dělat návrhář, až když se dokáže uživit a investovat do toho tak, že to neohrozí chod firmy.

Tvoříte raději ready-to-wear kolekce, nebo zakázkové, individuální kusy?

Ráda tvořím jak ready-to-wear kolekce, tak i zakázkové, individuální kusy. Ready-to-wear mi dává možnost oslovit širší publikum a přinášet styl do každodenního života a naše značka BALVIN seasonless či BALVIN basic se dá koupit v našem butiku či na e-shopu. Zatímco zakázkové kousky naší řady BALVIN COUTURE mi umožňují uplatnit více kreativity a osobního přístupu. Vytvářením pro konkrétního klienta se mohu více ponořit do jeho příběhu a vytvořit něco jedinečného. Nejlepší je pro mě kombinovat oba přístupy – díky tomu můžu vyjadřovat svou kreativitu, a přitom zůstat komerčně úspěšná.

Petra Balvínová

Jaký trend podle vás nikdy neměl vzniknout?

Co se týče trendů, věřím, že nadměrná orientace na rychlou módu měla negativní dopad. Tento přístup snižuje hodnotu ruční práce a má vážné ekologické důsledky. Móda by měla být o kvalitě, trvanlivosti a osobitosti, ne o masové výrobě levných kousků, které rychle ztrácejí hodnotu a končí na skládkách.

Jaké poselství nese váš oděv a vaše tvorba?

Poselství mého oblečení a tvorby? Je milováno a nošeno, což znamená, že se stává součástí životů mých zákaznic.

Petra Balvínová

Co je v dnešním módním průmyslu největší výzvou pro návrháře?

Největší výzvu nemám, ani mne nikdy nenapadlo o nějaké přemýšlet. Když dělá člověk svoji práci dobře, kvalitně a má poptávku po svých modelech, výzvy překoná, aniž by to tušil.

Jaká je budoucnost módního průmyslu za 50 let? Dystopické Hunger Games plné opulence, nebo monochromní kostýmy jako z The Island? 

Co se týče budoucnosti módního průmyslu za 50 let, věřím, že bude kombinací pokročilých technologií a udržitelného designu. Možná budeme svědky vzniku hyper-personalizovaných oděvů, které budou inovativně kombinovat funkčnost a estetiku. Vidím budoucnost, kde se technologie harmonicky prolínají s přírodou, kde oblečení nejen splňuje praktické potřeby, ale také reaguje na naše individuální požadavky. Je to cesta plná možností, která ale přináší i zodpovědnost – spojit eleganci s funkčností pro lepší a udržitelnou budoucnost.

Přehlídka BALVIC COUTURE se uskuteční v sobotu, 31.8. v Clam-Gallasovém paláci. Vsupenky na akci zakoupíte v GoOut.  

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu