Za posledních několik let jsme zažili Y2K renesanci stylu Paris Hilton (poděkujte Donatelle Versace), „teenage dirtbag“ módy masivních bokových kapsáčů a jiných (mnohdy nostalgických) nočních můr mileniálů v podobě minisukní s crop twin sety či korzetových topů à la Mean Girls (Protivný sprostý holky).
Společně se zcela povrchní apropriací 90's kultury nicnetušící Gen Z, jejíž tiktokové a instagramové příspěvky často obsahují videa s otázkou, zda „někdo neví, v jaké historické éře se nosily zig zag čelenky“ (bože, ta drzost!), se bohužel vrací i další trend – heroine chic.
To, že se Adele, Rebel Wilson i Jonah Hill najednou rozhodli shodit přebytečná kila, je obdivuhodné – zdravý způsob života je rozhodně něco, co bychom v moderní době měli podporovat. Fast food je přežitek minulosti, stejně tak jako Jarmuschovy „kafe a cigára“ místo snídaně.
Dnes je bezesporu v kurzu zdraví těla a ducha – intuitivní stravování nebo stravování v podobě paleo, sirtfood či Perricone diet, které eliminují konzumaci cukrů a sacharidů a nahrazují je zdravějšími alternativami bez potřeby mučit svá těla. Nicméně i přesto mnozí pozorují nový fenomén, a to ten, kdy se světové „normal size“ ikony najednou začínají ztrácet před očima.
Chcete-li, říkejte tomu nový „Kardashian efekt“, jelikož se jedná o další trend, který nejslavnější rodina přinesla do veřejného povědomí. Mnozí si vzpomenou na loňskou vlnu kontroverze, kterou Kim Kardashian vzbudila poté, co se rozhodla drasticky shodit přes osm kilo jen proto, aby se dostala do šatů Marilyn Monroe na Met Gala. K ní se rychle přidala sestra Khloé a časem jsme podobnou proměnu s relativně rychlým úbytkem váhy mohli pozorovat i na Lady Gaga, Ritě Ora nebo Mindy Kaling. Bleskové „makeovers“ se začaly množit i dál. To vše v době, kdy luxusní značky vytváří přiléhavé oblečení pro ženy formy Belly Hadid, která je mimochodem stále považována za univerzální standard dokonalosti. A ano, její Coperni moment tomu také moc nepomohl. Krása šatů vytvořených z rychleschnoucí barvy nanesená na nahé tělo modelky přímo na pódiu pramenila pouze z krásy jejích křivek. Úzké, krátké a přiléhavé oblečení odhalující tělo prezentované v posledních sezónách na týdnech módy nás tak trochu odvrací od realistických beauty standardů a opět vytváří úrodnou půdu pro novou obsesi (vlastním) tělem.

Jako bychom zažívali déjà-vu 90. let, kdy nekonečné večírky a jídelníček sestávající z Coca-Coly a vzduchu znovu ovládl mainstream. To vše pro hezkou fotku v designérském kusu?
Naoko se módní průmysl snaží šířit heslo #bodypositivity – i to se časem vymklo kontrole a stalo se kampaní na normalizaci obezity, což také není ideální. Pro stanovení společenského equilibria se tak mnohé celebrity snažily propagovat vyvážený životní styl, pohyb, kvalitní stravu i mantru ve stylu „mějte rádi svá těla taková, jaká jsou“.
Vliv sociálních sítí byl však silnější a hlavní roli opět sehrály jejich hlavní hvězdy, které chronický narcismus proměnily v novou víru. Něco málo světla na tento nový fenomén připomínající Aronofského Requiem for a Dream (Requiem za sen) pomohl vrhnout Jimmy Kimmel na letošních Oscarech – ten během svého monologu prohlásil: „Když se tak podívám na celý sál, říkám si, jestli je pro mě Ozempic to pravé.“ Prý se jedná o nový lék proti cukrovce, který má na svědomí velmi rychlé spalování tuků. Jeden z jeho vedlejších účinků, podle kterých se mnozí jeho uživatele snaží identifikovat, je změna kontur obličeje – ten nabírá velmi ostré rysy, zvýrazňující tak bradu a lícní kosti.
Místo poctivých tréninků a zdravé diety si tak 2023 získává status roku, kdy celebrity využívají léky na cukrovku proto, aby zhubly do designérských kusů…