Food of the month: Batáty

Orange is the new black – regenerují tělo, zlepšují zdraví srdce a prospívají kráse pleti.
Aneta Koukalová
——
25. ledna 2023

Foto: Imaxtree

Batáty neboli sladké brambory nemají s těmi klasickými téměř nic společného, snad jenom název. V porovnání s nimi jsou chuťově mnohem zajímavější a mají daleko více výhod. Obsahují totiž zhruba osmkrát více vápníku a čtyřikrát více betakarotenu. Krom toho zlepšují paměť i myšlení a přispívají k dlouhověkosti.

Ideální potravina pro regeneraci

Netradiční chuť není jediným benefitem sladkých brambor. Pod svou naoranžovělou slupkou totiž ukrývají spoustu prospěšných živin, hlavně kvalitní komplexní sacharidy. Uvolňují je přitom pozvolna, což z nich činí ideální potravinu, a to hlavně pro ty, kteří chtějí hubnout, ale neztrácet svalovou hmotu. Mají navíc tu výhodu, že obsahují velké množství vlákniny, což dodává trvalý přísun energie. Sacharidy ale nejsou tím jediným, co vám batáty mohou nabídnout. Tato lahodná kořenová zelenina se chlubí i vysokou hladinou vitamínu A, manganu, vitamínu B6 a menším množstvím vitamínu C a E.

Posilují imunitu i srdce

Batáty jsou také skvělým zdrojem betakarotenu, který svou antioxidační aktivitou chrání tělo před volnými radikály, stárnutím a rozvojem nemocí. Dodávají i velké množství draslíku, který chrání srdce – v jednom středně velkém batátu je zhruba 500 miligramů draslíku, což je o něco více než desetina doporučené denní dávky. „Draslík působí v podstatě jako elektrolyt, vede elektřinu v těle, a pomáhá tak regulovat náš srdeční rytmus. Snižuje i krevní tlak, reguluje rovnováhu tekutin a snižuje množství nadbytečného sodíku,“ vysvětluje americká výživová poradkyně Heather Connell. Fakt, że dostatek draslíku z potravin snižuje riziko srdečních onemocnění a mozkové mrtvice, potvrdila v roce 2011 i studie v Journal of the American College of Cardiology.

Jsou výborným zdrojem energie

Konzumací sladkých brambor můžete navíc posílit i imunitu. Jsou totiž zdrojem velkého množství důležitých antioxidantů, které zpomalují proces stárnutí a zvyšují naši odolnost proti škodlivým vnějším vlivům. Kvůli významnému obsahu betakarotenu chrání naši pokožku před škodlivým ultrafialovým zářením a rovněž se podílejí na opravě poškozených buněk. Pakliže si budete sladké brambory dopřávat pravidelně, vyhnete se taky únavě a nespavosti. Tato zelenina je totiž bohatá i na vitamíny skupiny B, které podporují koncentraci, působí proti stresu a bojují proti malátnosti.

Nezapomeňte na paleo tuky

Zařadit batáty do jídelníčku tak vůbec není na škodu, naopak. Obzvlášť teď v zimě, kdy je jejich hlavní sezona. K dostání je hned několik druhů – zatímco nejběžnější jsou ty, které mají žlutooranžovou dužinu, můžete také narazit na batáty, které mají slupku růžovou a dužinu tmavě fialovou. „Právě barva ukazuje na to, které rostlinné pigmenty (antioxidanty) batát obsahuje. Běžné oranžové batáty mají vysoký obsah betakarotenu, zatímco fialové batáty obsahují anthokyaniny,“ podotýká Connell. Oba druhy jsou pak bohaté na vitamíny A a E, které jsou rozpustné v tucích – to znamená, že jejich konzumace společně s tukem značně zvyšuje schopnost našeho těla je vstřebat a využít. Podle studie z roku 2002, uveřejněné v časopise Nutrition Reviews, přitom stačí tak málo, jako je 3–5 g tuku.

DIY

Samotná příprava batátů není nijak složitá. Stačí je oloupat a nakrájet na kostičky, pak restovat v jedné lžíci (15 g) kokosového oleje, dokud nezměknou a nezezlátnou. Potom je můžete posypat trochou mořské soli, případně jiným kořením. Jsou výborné nejen jako příloha, ale i do salátu. Perfektně chutnají i v kombinaci s mrkví, fenyklem či pórkem.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu