Ticho, nejdřív kafe! Jak se vrátit po volnu zpět do pracovního režimu?

Slunečné a teplé babí léto a prodloužený víkend je balzámem pro každou přepracovanou duši, která touží po odpočinku. Jak už to však bývá, tak volno uteče lusknutím prstu, a opět se ocitneme ve chvíli, kdy si nastavujeme budík na nekřesťanskou hodinu. Jak naskočit v pondělí opět do pracovního režimu a nepřipadat si při tom tak nepoužitelně?
Linda Svobodová
——
30. října 2022

Foto: Profimedia

Všichni známe ten nepříjemný zvuk budíku, který ještě několikrát „odložíme“, než opravdu vstaneme z postele. Temná a chladná rána navíc myšlence opustit naši vyhřátou postel moc nepřidávají. I přesto, že by si většina nejraději vzala neschopenku, zamíříme po víkendu zpět do víru velkoměsta. Bez ohledu na to, jak moc práci milujete, návrat do ní po delším (i kratším) volnu není nikdy příjemný. Nevyřešené e-maily, schůzky a další kupa věcí, která se po volnu vynoří, akorát přispěje ke stresu. Jak tedy zamezit tomu, aby víkend či dovolená narušila naše soustředění a nám zbyla v hlavě „mozková kaše“?


Rutinou proti nesoustředění 

Bez ohledu na to, jak moc se snažíte, tak máte stejně pocit, že se váš mozek nevrátil do činnosti a „je stále na dovolené“. Pokud si ovšem myslíte, že jste jediní, pro které je těžké vrátit se zpět do pracovního režimu a soustředit se, vězte, že se jedná o nesmírně častý problém. 

Podle psychoterapeutky Jade Thomas by odpověď mohla spočívat v nedostatku rutiny spojené s obdobími, kdy nechodíme do práce. „Jedním z důvodů, proč se po návratu z volna potýkáme s potížemi a těžko se vracíme zpět do práce, může být narušení pravidelné rutiny,“ říká Thomas. Podle Thomas je totiž rutina velmi důležitá – pomáhá nám vytvořit si zdravé návyky a získat pocit, že máme vše více po kontrolou. To navíc pomáhá redukovat i hladinu stresu a úzkostí. „Přerušení naší zajeté rutiny proto může vést k tomu, že pociťujeme nejistotu nebo celkové přetížení.“ Máme-li totiž naprostý kontrast mezi pracovními a volnými dny, a to v oblasti vstávání, jídla, pohybu a celkového harmonogramu, může to způsobit, že bude těžší se po návratu soustředit. „Když se po jakémkoliv volnu vrátíte do práce, pravděpodobně budete v uvolněném stavu mysli, a v důsledku toho můžete mentálně i fyzicky fungovat pomaleji. Našemu tělu a mysli totiž nějakou dobu trvá, než se přizpůsobí a přejdou na jiné tempo – takže výsledkem toho může být ‚kaše‘ v mozku,“ dodává Thomas.

Úkoly a cvičení

Jak tedy zůstat v rutině i ve dnech, kdy bychom nejraději nic nedělali? Existuje pár věcí, které můžete praktikovat, abyste v pondělí ráno své kolegy přivítali s úsměvem na tváři. Jak už bylo řečeno, klíčovým bodem je rutina – a od té by neměl nikdo upouštět. Vstáváte-li pravidelně do práce v brzkých ranních hodinách, měli byste to praktikovat i o víkendech a dovolené nebo se tomu alespoň snažit přiblížit. Pro kvalitní spánek je totiž důležité vstávat i usínat každý den ve stejný nebo alespoň podobný čas, jelikož spánek a jeho kvalita je nejdůležitějším faktorem ovlivňujícím den.  I přesto, že Netflix & chill zní jednodušeji než představa toho, že si půjdete zacvičit, tak i Thomas doporučuje, že je potřeba věnovat čas rozhýbání těla, abyste se dostali z režimu odpočinku. „Když máme volno, může být těžké dostat se z klidového režimu. Pohybem těla se však rozproudí krevní oběh a vyplaví se endorfiny.“

Zkuste si večer předtím udělat ve věcech pořádek a připravte si oblečení, jídlo a další nezbytnosti dopředu. Díky tomu bude vaše ráno klidnější a nebudete se muset strachovat, že jste si nestihli něco přibalit do tašky. Zbyde vám navíc i čas dát si v klidu snídani.  V neposlední řadě si zkuste rozplánovat povinnosti na celý den/týden a ty, které jsou potřeba udělat hned, si zvýrazněte. Nezapomínejte si ale připisovat i věci, na které se můžete během dne těšit – ať už je to nějaká schůzka, trénink či nová řada seriálu.

Tato naplánovaná odměna vám totiž pomůže zvýšit efektivitu i radost z dobře vykonané práce.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu