Jak nejlépe pomoci své kariéře? Naučte se říkat NE
Getty Images
Getty Images
Kdy jste naposledy pod tlakem kývli na něco, co jste nechtěli dělat? Ať to byla pracovní pozice, úkol nad váš popis práce nebo banální pozvání na večeři. Neustále slyšíme o tom, jak pozitivní účinek má na náš život (i naši kariéru) slovo „ano”. Podle Psychology Today však slovo „ne” představuje skrytou sílu, která se může stát silnou zbraní při dosažení osobního i kariérního úspěchu. S tímto malým slůvkem ale máme často negativní asociace a zbytečně si budujeme fobii spojenou s jeho užíváním. Proč tomu tak je?
Máme pocit, že odmítnutí nějakého úkolu nebo služby může negativně ovlivnit váš vztah s kolegy, nadřízenými nebo přáteli. Mnoho lidí má strach z možného konfliktu, které dané odmítnutí způsobí. Avšak slepé podřízení se cizí vůli dokáže napáchat o to větší škody. To, co si myslíte, že bude jednorázovou výpomocí kolegovi či příteli, může jednoduše přerůst v (zlo)zvyk – odkládání jednoho slušného „ne” vám proto dokáže naopak pomoci se onomu konfliktu v budoucnosti vyhnout.
Tato bázeň se často týká začínajících podnikatelů, kteří přijímají všechny zakázky v nejistotě, která z nich přinese větší ohlas a/nebo úspěch. I v případě na první pohled nevýhodných nabídek na ně proto s těžkým srdcem kývají, protože nechtějí promeškat potenciál. Týká se to i zaměstnanců, kteří svému nadřízenému chtějí dokázat svou kompetenci a to, že se nebojí žádných výzev – aneb dokonalý recept na vyhoření.
Pro mnohé slovo „ne” známá selhání. Například nabídka nové pracovní pozice může být lichotivá a působí jako známka toho, že nás ostatní považují za schopné či sympatické. To může ovlivnit ocenění fyzické či časové náročnosti, které ona pozice bude představovat, což se v dlouhodobé perspektivě může stát absolutně neudržitelným.
Ne všechny příležitosti a nové projekty budou nutně korespondovat s vašimi hodnotami, které jsou však velmi důležité pro zachování dobré reputace i pracovního nasazení. Jistě znáte, jak moc se vám nechce vkládat energii do něčeho, co není vaším forte. To se nakonec může odrazit i na kvalitě výkonu a finálního výsledku. Když proto od samého začátku víte, že pro vás nabídka nebude výzvou, ale trápením, nebojte se ji odmítnout.
Pakliže budete neustále bezmyšlenkovitě přijímat nové úkoly, projekty a kompetence, můžete se velmi rychle ocitnout na pokraji svých fyzických i duševních sil. Selektivní výběr toho, čemu budete věnovat svou pozornost a energii, proto představuje neprůstřelný recept na úspěch, ale i pohodový a vyvážený život.
Pociťujete stále strach z odmítnutí „jedné malé laskavosti” pro neúprosného kolegu, který ignoruje vaše pracovní vytížení? Psycholožka Judith Sills doporučuje maximální transparentnost, kterou změkčíte lítostí z absence vašich možností: „Moc ráda bych se místo tebe zítra účastnila celodenní konference, ale bohužel mi to můj nabitý rozvrh nedovoluje.” Tento jednoduchý element dokáže zmírnit nepříjemný efekt odmítnutí a předejít případnému konfliktu.
Může se však také stát, že nový projekt, který vám nečekaně přistane do klína, nebudete moci odmítnout – v takovém případě je potřeba upozornit nadřízeného na to, že vaše denní povinnosti budete muset na chvíli odložit stranou, abyste věnovali řádnou pozornost tomuto urgentnímu úkolu. Váš šéf ocení přímočarost i povědomí o důležitosti projektu.
Zdvořilé odmítnutí neznamená osobní selhání, slabost ani neschopnost. Pokud po objektivní analýze svých důvodů usoudíte, že se jedná o správné řešení, přijměte jej. Empatie by měla fungovat oboustranně, a proto by vaši nadřízení, kolegové a přátelé měli vaše rozhodnutí (i důvody) akceptovat. Berte to spíše jako šanci ocenit příležitosti, do kterých jste již investovali, než jako omezení. Budete tak mít možnost soustředit se na to, na čem vám opravdu záleží, místo chaotického běhu do všech stran. Na to přece nejde říct „ne”!