Nikola Nováková: Stejná výstava a dvakrát v jiném kontextu

Expozice Genesis, propojující českou značku parfémů Pigmentarium a sochařku Terezu Štětinovou měla premiéru letos v Paříži v českém centru. Minulý týden však dorazila do Prahy, kde ji umělkyně společně s ředitelem brandu, Tomášem Ricem, představila široké veřejnosti. #vertigo
Nikola Nováková
——
15. listopadu 2022

Foto: Michal Králíček & Michal Ureš

Stejná výstava a dvakrát v jiném kontextu, říkám nahlas a kurátor Pavel Kubesa mi přitakává: „Působí to úplně jinak než v Paříži,“ a já nemůžu nesouhlasit. Stojím v Polansky Gallery, kde se otevírá výstava posledních prací Terezy Štětinové na pražské Letné. Stejná výstava s názvem Genesis byla představena letos v pařížském českém centru. Genesis jako počátek života, tak byl prezentován současně poslední a pátý parfém v řadě parfumérským domem Pigmentarium – a stejný název nese i výstava Tereziných aktuálních děl.

Nutno dodat, že Tereza je s Pigmentariem protnutá již tři roky, a to vím zcela přesně, protože jsme minulý týden slavili třetí narozeniny studio visit, projektu, který s Pigmentariem, jakožto naším hlavním partnerem, společně pořádáme. Eventy v uměleckých ateliérech, které mají svůj skrytý genius loci. Prezentace umění v umělcově přirozeném prostředí. Se skleničkou dobrého drinku a s jiskřivou synergií kolem. Když se ale zamyslím nad parfumérským domem Pigmentarium, vnímám ho stejně jako umělecký předmět. Od tvoření samotného parfému po výslednou komunikaci a prezentaci, ale především celkovou filozofii vaší značky…

Tomáš Ric: Letos v září jsme oslavili čtyři roky od představení Pigmentaria a současně pět let od momentu, kdy jsme značku začali tvořit. Už tehdy jsme si do základní filozofie značky vepsali hodnoty, které s umělci sdílíme – volné tvůrčí vyjádření, přesahy ve výpovědi, reakce na aktuální společenskou situaci a čerpání inspirace z české kultury. Pigmentarium je pro nás jeden kreativní organický celek. Myslím, že i díky tomuto přístupu se nám daří navazovat skvělé umělecké spolupráce, ať už v podobě partnerství, nebo přímo na vývoji sběratelských kousků.
První studio visit proběhlo právě u Terezy, v jejím atelieru v Umělecké ulici. Pigmentarium tehdy připravovalo uvedení svého třetího parfému Murmur. Pro jeho veřejnou prezentaci bylo vybráno právě studio visit a Terezin tvůrčí prostor. Nakonec se z toho stalo přátelství a tři další roky spolupráce. Pro Pigmentarium tehdy však setkání s Terezou a její tvorbou proběhlo úplně poprvé.

Co bylo to správnou skutečnou množinou bodů, která se správně protnula a díky ní jste spolu pořád?

Tereza Štětinová: Pro mě osobně bylo důležité, že po mně kluci chtěli autorské umělecké dílo ve formě podstavce pro parfém, a tak ho také přijali. Pochopili jemné nuance rozdílu mezi tvorbou uměleckého originálu a profesionální designérskou prací na zakázku. Kluci věděli, za kým jdou a že výsledek bude pokaždé velké překvapení. To je vzácnost, taková forma důvěry. Navíc jsme byli zapálení a nadšení a mohli jsme se spolehnout na to, že projekt, který začneme vytvářet, také dotáhneme do konce. V tom je neuvěřitelný Tomáš. Myslím, že projekt dokončí, i kdyby padaly meteority. A jedna z velmi podstatných věcí – humor. Když s někým spolupracujete tak úzce, potřebujete se umět zasmát.

Tomáš Ric: Když Terezu potkáte poprvé, ohromí vás její lidskost, péče, otevřenost, inteligence a obrovská sečtělost. Nic z toho není podáváno se samozřejmostí, ale naopak s příjemnou obavou a pokorou. Na těchto základech se dá postavit téměř vše. Když se k tomu přidá její neuvěřitelná kreativita, nadšení, odhodlanost a spolehlivost, tak už se nerozhodujete, jestli spolupráce bude, ale co dalšího ještě společně vytvoříte. Při rozhodování o nové spolupráci jsou pro mě důležité sdílené hodnoty a aby měl kreativec naprostou volnost ve své tvůrčí výpovědi. To nám s Terezou krásně funguje od samého začátku.

To znamená, že od vašeho prvního setkání vzniklo hned několik výstupů….

Tomáš Ric: Přesně tak. Tereza pro Pigmentarium vytvořila mramorový podstavec, kolekci miniaturních soch dokreslujících příběh každé vůně, personalizovaný nábytkový solitér v prodejně Douglas Na Příkopě, altary na vonné tyčinky ze vzácného palisandrového dřeva a, samozřejmě, poslední „sochy – víčka“. A za pár dnů bude představeno ještě jedno překvapení. Poslední projekt Genesis byl a je představován na několika úrovních. Je to především váš aktuální parfém, který jste prezentovali, od parfuméra Jakuba Hiermanna. Terezo, řekni mi prosím něco k tomu, jak to celé vzniklo? Sama mám totiž zkušenost s vytvářením parfému na míru a ta osobní rovina mi přijde naprosto jedinečná…

Tereza Štětinová: Bylo to v mezidobí lockdownu, s Jakubem jsme se dlouho domlouvali na tom, že potřebuji osobní parfém na horké dny. Obecně mi sluší těžší vůně, ale poslední roky jsou vedra tak úmorná, že jsem chtěla něco svěžího. Jenže na mně opravdu nevoní citrusy, které se běžně ve svěžích vůních používají. Řekla jsem tehdy, že chci parfém nejen od české značky, ale také od přátel, kteří mě znají. Jakubovi jsem tehdy sdělila pocity, které chci z vůně mít, vzpomínky z dětství, popsala jsem atmosféry. Když jsme se setkali podruhé, asi po dvou měsících, než vůně dozrála, bylo to báječné. Malinko jsme vůni opoznámkovali, a druhá varianta byla už dokonalá. Čerstvý vavřín a paprika – z toho jsem byla absolutně nadšená. Jako když procházíte zahradou po dešti a rozemnete zelené stonky. Před distribucí Jakub přidal ještě verbenu. Nedovedla jsem si představit, že by šla vůně ještě vylepšit – a šla. I když mě někdy mrzí, že jsem si neschovala trošku té původní verze na památku. Ale nešlo to, prostě jsem ji musela vypotřebovat do poslední kapky. Kluci tehdy za svoje služby nechtěli žádnou revanš, tak jsem jim vyrobila mramorový stojan na oplátku. Prostě umělecká výměna, jak má být.

Projekt Genesis spatřil světlo světa na pařížském launchi na české ambasádě, ještě ten den se otevřela výstava Tereziných děl v českém centru ve čtvrti St. Germain. Co vedlo k tomu představit svoje nejnovější dílo právě tady?

Tomáš Ric: Paříž je metou parfumerského světa. Kdo uspěje zde, už se nemusí obhajovat. Mezi Paříží a Prahou najdeme historicky řadu kulturních pojítek. Byl to pro nás jasný další milník, který se připravoval přes rok za obrovské podpory ředitele Českého centra v Paříži, pana Jiřího Hnilici. Původně jsme chtěli představit pařížskému publiku Terezina starší díla, která by dokreslila celou ideu vůně, ale to ona poměrně zásadně odmítla s odůvodněním, že by ráda připravila zcela nový soubor soch. A my nemůžeme být šťastnější. Díky těmto malým i větším krokům je dnes Pigmentarium dostupné v pařížské globálně respektované parfumerii – The Nose.
Minulý týden se zahájila výstava v pražské Polansky Gallery, tak aby byl projekt odprezentován i místnímu prostředí. Při této příležitosti ale vznikla další nová spolupráce, jedná se o patnáct miniaturních mramorových děl Genesis zpracovaných do podoby uzávěru flakonu, která jsou prodejní jako umělecký solitér, v podstatě se jedná o sběratelské flakony.

Tereza Štětinová: Ano, jedná se o umělecká díla. Každý kus je originál, ke každému kusu dostane zákazník certifikát, který dávám vlastníkům mých uměleckých děl. Je to jako kupní smlouva. Formát objektů byl nápad Davida Ševčíka (head of communication Pigmentarium) – víčko, které může být také samostatná socha. Výroba nebyla vůbec jednoduchá. Vyvrtat díru do mramoru tak, aby socha přesně seděla na flakonu, aby byla vyvážená na všech stranách, a k tomu zachovat téma divokých vln rozbíjejících se o útes, kterou tato dvě technická omezení limitují, nebylo snadné. Ale užila jsem si to. Sochy jsou ze dvou kamenů – serpentinu a carrarského mramoru. Oba kameny umožňují jiné gesto a mají jinou barvu. Takový jin a jang. Když nad tím tak přemýšlím, díky spolupráci s Pigmentariem jsem už mnohokrát vystoupila z komfortní zóny, ale díky klukům jsem se vždy cítila podporovaná a v bezpečí.


Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu