Laura Limbourg: Problém prostituce s exotickým nádechem

Laura je mladá, úspěšná malířka, která svými obrazy zprostředkovává příběhy, jež mají hloubku skrývající se v rozpitých konturách. Její velmi svébytný a specifický vypravěčský talent se odráží od vlastní zkušenosti. Na cestách po Jihovýchodní Asii narazila na problematiku sexuální turistiky, kterou cizinci vnímají jako suvenýr z cest… Nepřipadá vám, že náš evropský pohled má v tomto případě také značně rozmazané kontury?
Tatiana Urbanová
——
7. dubna 2022

Foto: archiv umělkyně

Kdy a kde se zrodila vaše láska k umění?

Odjakživa jsem malovala a navštěvovala kreativní kroužky, ale opravdu velká vášeň k umění přišla až v prváku na Akademii v ateliéru malby u M. Mainera.

Jak byste popsala svou tvorbu? 

Jako uvolněnou malbu se zredukovanou popisností a exotickým nádechem. (Smích.)

Co ji nejvíce ovlivňuje? 

Všechno. Primárně cestování, ale pak také maličkosti a věci kolem mě, které denně vídám a pozoruji. 

Řekla byste, že je vaše umělecké vyjádření odrazem vašich bezprostředních pocitů či emocí?

Určitě ano. Umění, a hlavně malba je pro mě možností sebevyjádření.

Jak by vypadalo dílo, které byste vytvářela dnes?

Dnes se chystám malovat vázy inspirované starým porcelánem, který jsem dostala od babičky, a tradiční dekory a malby chci udělat podle historických maleb z Japonska.

Co byste chtěla svou tvorbou sdělit?

Po cestách v Jihovýchodní Asii se ve svých malbách snažím upozorňovat především na problematiku prostituce v těchto zemích, se kterou zde začínají ve velmi útlém věku.

Hledáte svými obrazy spíše odpovědi, nebo kladete otázky?

Vyprávím příběhy, díky kterým si pozorovatel poté může klást otázky.

Přemýšlíte i mimo objekt, který vytváříte, nebo se soustředíte jen na něj?

Vždy se soustředím na jednu věc a pak pokračuji na další.

Jaký názor máte jako umělkyně na popkulturu, mainstream a komerci?

Jsem s tím v pohodě. Jen nemám ráda, když se mainstream a komerce dotýká umění ve velkém a je to na sílu.

Zničila jste někdy nějaké své dílo? 

Ano, dělám to často. (Smích.)

Kdybyste měla investovat do jakéhokoliv českého nebo zahraničního umělce, koho byste volila?

Těžké vybrat pouze jedno jméno! V tuto chvíli bych si moc přála velký obraz od Jiřího Petrboka.

Jaké nejcennější art kousky máte doma?

S umělci často měním nebo jejich díla kupuji jako investici. Doma mám obrazy od J. Kalába, V. Kovaříka, A. Dubravskeho, M. Červené, K. Janečkové, J. Rybníčka, M. Lukače, J. Marka, J. Petrboka, F. Kůrky, M. Salajky…

Podle čeho člověk na první pohled pozná vaše dílo?

Objeví ho v rozpitých konturách a také díky tomu, že plátno evokuje malbu na papír.

Jsou ve vašich dílech nějaké skryté odkazy, po kterých se dívat? 

Tím, že často odkazuji na problematiku prostituce, dávám do svých obrazů opakovaně symboly hadů (mučení), tygrů a šelem (ochrana), volavek (svoboda), slunce a duhy (lepší nové dny), vázy (ženskost, křehkost) či palem, květů a listů (exotika).

Na čem aktuálně pracujete a jaké projekty chystáte do budoucna?

V tuhle chvíli připravuji diplomku, kde bude spousta obrovských obrazů a několik třímetrových soch. Poté bych ráda na nějakou dobu odjela tvořit do NYC.

Máte nějaké snové místo, kde byste chtěla jednou vystavovat?

Moje snová výstava by byla ve White Cube v Londýně.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu