Spor o pruh(y): začal soudní proces adidas vs. Thom Browne

Tři svislé pruhy vs. čtyři vodorovné. Rozdílná estetika i cenové kategorie očividně nehrají roli pro adidas, který má za sebou více než tři sta soudních sporů o „napodobování loga“.
Oli Egler
——
6. ledna 2023

Foto: Imaxtree

Před třemi dny započal sedmimilionový soudní spor „o pruh(y)“. Sportovní gigant adidas tvrdí, že americká značka luxusního oblečení Thom Browne doslova napodobuje jejich ikonické tři pruhy, a tím pádem těží ze slávy již známého symbolu, do jehož propagace adidas v minulosti investoval miliony dolarů.
Oficiální žaloba byla podána adidasem v polovině roku 2021, přičemž procesu, který započal až nyní, předcházelo několik incidentů hrajících v tomto případě podstatnou roli.

Byť Thom Browne nemá žádné oficiální logo, mnozí si vybaví šedou barvu, trikoloru i horizontální bílé pruhy, které zdobí luxusní kostýmy a propojují sportovně formální styl preppy s avantgardním haute couture. Německý adidas je oproti tomu znám třemi vertikálními pruhy a dostupnou cenou. Až moc podobné? Možná, ale zato estetický jazyk designu oblečení těchto brandů je velmi odlišný. Je důležité uznat, že v posledních letech americká značka stále více proniká do kategorie athleisure – právě to může adidas do jisté míry vidět jako hrozbu. Německý brand prý od roku 2018 detailně sleduje Browneovu produkci, přičemž se také úspěšně brání jeho snahám o podání evropských a amerických ochranných známek.

Právní zástupce značky Thom Browne však informoval o dohodě, kterou strany  uzavřely v roce 2007 – tehdy prý Browne dostal svolení od adidas nadále používat vodorovné pruhy poté, co do svého designu přidal čtvrtý pruh. Již tehdy bylo podle právního zástupce jasně zdůrazněno, že tyto dvě společnosti nejsou konkurenty.

V posledních letech na sebe adidas upozorňuje svými právními procesy výrazně více nežli samotným oblečením – jen s konkurenčním Nike vloni adidas řešil dva spory o technologii tenisek, s Ye (Kanye Westem) se nejdřív nepohodli a následně rozvázali spolupráci úplně, a to ani nemluvíme o 83 separátních žalobách na retailery, kteří podle adidas prodávají jejich padělky. #FairEnough

Vloni se navíc adidas sám potýkal s legislativními problémy, a to společně s Crocs – oba brandy byly uvedeny ve dvou samostatných hromadných žalobách, které tvrdí, že značky porušily zákony o ochraně osobních údajů spotřebitelů. Podle webu Footwearnews byl adidas mimo jiné obviněn z nezákonného odposlouchávání konverzací a ze sdílení chráněných údajů s technologickými partnery třetích stran.

Jen od roku 1995 byl podle QZ adidas součástí více než 325 sporů o porušení práv týkajících se ochranné známky se třemi pruhy, včetně 35 samostatných žalob a 45 urovnání s údajnými porušovateli. Není proto divu, že německý brand nemá potřebu udělat výjimku ani v případě tak známého a luxusního hráče, jako je Thom Browne.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu