Při vyslovení tohoto jména se nám ihned vybaví kaleidoskop exotických barev, které definovaly poválečnou retro éru. Jeho unikátní printy a odstíny plné života nosily ty nejslavnější dámy světa – od Sophie Loren přes Marilyn Monroe až po Jackie Kennedy. Coby bývalý olympijský lyžař a vášnivý sportovec přispěl také mnohými inovacemi do sportovní módy a podpořil tak rozvoj celého nového odvětví luxusního italského sportswear. Jeho život však byl ještě pestřejší než jeho printy, a patří proto rozhodně do top 10 lidí módní industrie, kteří si zaslouží svůj vlastní film!

Aristokrat, olympijský reprezentant, válečný hrdina i vlastizrádce
Emilio Pucci se narodil v roce 1914 do jednoho z nejstarších aristokratických rodů Itálie, jehož kořeny sahají až k Medici. Pucciové se považují za vynálezce vidličky, což potvrzují i Botticelliho renesanční obrazy (dnes ve sbírce madridského muzea Prado) – jedná se o první důkaz používání vidličky coby stolního příboru, který podle legendy sama Kateřina Medicejská rozšířila do celé Evropy.
Navzdory možnosti žít „tichý, aristokratický život“ byl Emilio dychtivým studentem a vášnivým sportovcem. Již od dětství se rád věnoval lyžování, šermu, tenisu a plavání. V 17 letech byl dokonce vyslán v rámci italské delegace na Olympijské hry v New Yorku. Studoval různé obory na třech univerzitách – agrikulturu v americké Georgii, politologii na florentinské univerzitě a sociální vědy na Reedské univerzitě v Oregonu, kde také navrhl uniformy pro školní lyžařský tým. Zde již začal experimentovat s elastickými látkami. Místo toho, aby se však sportu nebo návrhářství mohl začít věnovat naplno, začala válka, a Pucciho plány musely počkat.
Ve čtyřiadvaceti letech nastoupil k italskému letectvu a později se díky náhodnému znovushledání s přítelkyní z dětství – nejstarší dcerou Bennita Mussoliniho, Eddou – stal jejím důvěrníkem. V roce 1943, poté, co Itálie vystoupila z Osy a přidala se ke Spojencům, sehrál Pucci klíčovou roli v záchraně života jejího manžela – bývalého Mussoliniho ministra zahraničí, hraběte Galeazza Ciana, a také Eddy samotné. V roce 1944 ji i s dětmi propašoval do Švýcarska spolu s kompromitujícími deníky Galeazza, dokazujícími jeho hlasování pro svržení Mussoliniho. Tyto dokumenty původně Edda chtěla vyměnit s nacistickou vládou za manželovu svobodu, ale bezúspěšně. Gestapo však chtělo deníky získat, a tak byl Pucci zatčen, vyslýchán a mučen, aby prozradil, kde se Edda i s deníky skrývá. Ten odmítl, a díky tomu se texty dostaly bezpečně až do Států, kde je Edda v roce 1945 prodala do Chicago News. Puccimu se podařilo uprchnout do Švýcarska, kde setrval až do konce války, a právě v Alpách začala jeho kariéra coby návrháře…

První lyžařská kombinéza a materiálová revoluce
Po válce si Pucci vydělával na živobytí výukou italštiny a lekcemi lyžování v Zermattu. Právě tam začal přemýšlet o tom, jak by mohl pro ženy udělat lyžařský sportswear praktičtější a hezčí. Pro své přátele tak v roce 1947 vytvořil zcela revoluční model – lyžařskou kombinézu se zúženými kalhotami a kapucí, aby se sníh nedostal dovnitř. Praktické a elegantní. Tento model padl náhodou do oka fotografovi časopisu Harper's Bazaar Tonimu Frisselovi, který jej vyfotil přímo na svahu v Alpách. Poté byl Pucci požádán, aby navrhl lyžařské oblečení pro článek o evropské módě, který vyšel v zimním vydání časopisu v roce 1948. Jeho návrhy velmi rychle získaly pozornost veřejnosti, a tak si již o rok později otevřel butik na Capri, nabízející resortní módu. Právě zde se vrátil k používání elastických látek (mimo jiné na plavky) a také soustředil svou pozornost na výrazné barvy pro výrobu hedvábných šátků. Jeho tvorba se následně rozšířila o i halenky a šaty, které v roce 1950 prezentoval na první italské multibrandové módní přehlídce ve Florencii. Jeho návrhy byly zcela odlišné od toho, co bylo tehdy „à la mode“ – vycpávky, korzety, spodničky a vše, co omezovalo ženské tělo, bylo pro Pucciho nepřijatelné. Jako milovník sportu věděl, jak důležitý je komfort a potřeba volného pohybu těla, a proto se rozhodl tvořit zcela minimalistické modely kopírující linie těla, bez nepřirozených objemů a vrstev, které byly typické pro haute couture. Ženy si tak rychle oblíbily jeho filosofii a estetiku zcela upouštějící od tuhých látek, a naopak nabízející inovativní materiály jako hedvábný elastický žerzej a bavlněný žerzej, které si nechal návrhář patentovat. Na rozdíl od všeho ostatního na trhu byly lehké a nemačkavé, což byly předstupně moderního šatníku vhodného na cestování, které bylo po válce opět na vzestupu.

Barevný kaleidoskop
Minimalismus siluet chtěl Pucci spojit s maximalismem a nekonečnou energií barev a vzorů. Nechal se inspirovat středomořským uměním, exotickými kulturami a vším, co jej obklopovalo – sicilské mozaiky a heraldické prapory z sienských koňských závodů, bali batiky a africké motivy se propsaly do vzorů obsahujících citronově žlutou, matně šeříkovou, bugenvileově růžovou, azurově modrou a mandlově zelenou. Nesmírně se mu dařilo jak v Evropě, tak i v Americe, kde jej již oficiálně prodávaly sítě Saks Fifth Avenue a Neiman Marcus. Největší vzlet však zažil v 60. letech, kdy psychedelické printy zcela ovládly celý svět, a proto začaly být jeho potisky široce kopírovány. Jeho velkou obdivovatelkou se v té době také stala Marilyn Monroe, která byla v jeho šatech v roce 1962 dokonce pohřbena. Estetika jeho modelů zcela dokonale vystihla přechod z haute couture na luxusní prêt-à-porter – evokovala moderní, svobodnou a stylovou ženu.

Tvorba mimo přehlídková mola a politická kariéra
V 60. a 70. letech navrhl šaty pro panenku Barbie, futuristickou uniformu pro hostesky a letušky amerických aerolinek Braniff Airways a vytvořil také speciální „Piume“ potisk pro aerolinky Qantas. Navrhl logo pro vesmírnou misi Apollo 15 a svou tvorbu následně rozšířil i na domácí dekor a umělecká díla. Navrhl design porcelánového nádobí pro společnost Rosenthal, nábytku pro Cappellini, a dokonce dlouhé dvě dekády spolupracoval se společností Ford, pro kterou v 70. a 80. letech navrhl speciální podobu interiéru vozu Lincoln Continental Mark. Během této doby navíc pěstoval i svou politickou kariéru, na krátkou dobu byl dokonce aktivním členem italské poslanecké sněmovny za Liberální stranu.

Po Emiliovi…
Na přelomu 80. a 90. letech značka zažila opět obrovský vzestup, o kterém se mluvilo jako o „Puccimanii“. Madonna, Paloma Picasso, Hamish Bowels, Linda Evangelista, Isabella Rossellini i Sophia Loren jsou paparazzi foceni v modelech od italského giganta, a značka zažívá svou renesanci. Po smrti návrháře v roce 1992 převzala pozici kreativní ředitelky Pucciho dcera Laudomia, která značce vdechla nový život a také otevřela nové obzory – Pucci se v roce 1998 poprvé účastní Milano fashion weeku a o dva roky později se stává součástí konglomerátu LVMH, který firmu obohacuje o jména jako Christian Lacroix nebo Peter Dundas. Dnes je značka nehledě na své velmi specifické retro designy stále aktuální, a zájem o ni projevují nejen ti, kteří na této estetice vyrůstali, ale i mladá generace. Je dokonalým společníkem na prázdninovém resortu i galavečeru, evokuje pocit svobody a nepoznaných dálek a sofistikovaně poutá pozornost na svou majitelku tak, že z ní nemůžete odtrhnout oči. Stačí si vzpomenout na róbu Beyoncé na Met Gala v roce 2011 nebo na plakát druhého filmu Sex and the City, kde jej na sobě má Sarah Jessica Parker.