Jestli má letošní léto svůj reklamní moment, pak to není parfém ani kabelka, ale džíny. Spot American Eagle se Sydney Sweeney a dvojznačným sloganem „has great jeans/genes“ překročil hranici běžného sezónního contentu a stal se popkulturním rozhraním. Jedni viděli chytrou slovní hříčku, druzí narážku na genetickou nadřazenost zosobněnou bílou, blond krásou. Vzápětí dorazil taneční klip Gap s globální dívčí skupinou KATSEYE a třetí hlas přidal Lucky Brand, který postavil na nostalgii Y2K a smyslnosti ultra low-rise džínů s Addison Rae v hlavní roli. Trio kampaní nezůstalo izolované a začalo žít ve vzájemné opozici, jako by spolu vedly debatu o tom, komu dnes patří obraz denimu. Je to čistý hedonismus, inkluzivní manifest, nebo komodifikovaná tělesnost zabalená do retro sentimentu?
Když džíny přestávají být neutrální látkou
Pokušení číst v těchto obrazech velké ideologie je obrovské a internet mu málokdy odolá. Část komentářů začala rozplétat politické nitě od údajné náklonnosti některých aktérů k americké pravici přes kontext post-2020 únavy z deklarované inkluzivity až po otázku, zda slogan great jeans není skrytým kódem pro hierarchii krásy, která vyzdvihuje úzký typ těla a tváře.
Jenže stejně rychle, jako se objevily ideologické interpretace, objevila se i střízlivější čtení. American Eagle v zásadě cituje vlastní archetyp, který už na přelomu 70. a 80. let definoval Calvin Klein s Brooke Shields. Denim značky napínají svaly před back-to-school sezonou pravidelně a produkční realita znamená, že klip s licencí na známý song u Gap sotva vznikl jako blesková odpověď na cokoli, co běželo o pár týdnů dříve. Jinými slovy souběh kampaní pravděpodobně víc vypovídá o kalendáři marketingu než o tajných kulturních signálech. To ale neznamená, že debata o politice džínů je zbytečná. Spíš ukazuje, jak dnes funguje pozornost. Polovina digitálního prostoru je naprogramovaná k tomu, aby nás dráždila, a značky tento mechanismus ukázkově využívají.
Je to politika, nebo jen marketingový kalendář?
Ať už se přikláníme k jakékoli interpretaci, historie nám připomíná, že denim pravidelně slouží jako promyšlený spouštěč kontroverzí. V roce 1980 otřásly Amerikou věty teenagerky Brooke Shields: „You want to know what comes between me and my Calvins? Nothing.“ Ta strhla lavinu debat o sexualizaci nezletilých i o morálce doby. O patnáct let později Calvin Klein znovu testoval limity dobového vkusu syrovou estetikou heroin chic, která už nebyla přijímaná jako průlom, ale jako přestřelený symptom dekadence.
Diesel zase v 90. letech přetavil politiku, náboženství či rasu do sardonické kampaně For Successful Living, jež s přesností satiry ukazovala, že džíny jsou perfektní nosič rozporuplných společenských nálad. Denim není neutrální plátno. Je to materiál, na který si každá doba promítá vlastní imaginaci od svobody a rebelie po čistý konzumerismus.
Kdo na tom vydělává: značky, algoritmy, nebo my?
Právě proto je letošní trojboj zajímavý méně tím, co kampaně chtěly říct, a více tím, jak jsme na ně reagovali. V hyper-propojeném ekosystému se z marketingu už dávno stala disciplína generování angažovanosti, kde se úspěch měří nejen prodejem, ale i procentem engagementu. Ať už je poháněný nadšením, nebo vztekem. Každá hláška je okamžitě rozpitvána, přeformátována do memu a vrácena do oběhu se silnější polaritou.
Tím se ze sporu o džíny stává spor o identitu. Vedený s přepálenými emocemi, protože internet odměňuje ty nejostřejší hrany. A v takto nastavené aréně vítězí paradoxně ten, kdo dokáže udržet debatu v chodu, ne ten, kdo nabídne nejlepší argument. Může to být značka, která prodá nejvíc džínů, může to být i názorový influencer, který z každé vlny vytěží další sledovanost. V obou případech platí, že emocionalita je měna a džíny jsou jen ideální nosič.
Největší slepé místo: výroba a skutečné dopady denimu
Nejzajímavější je však slepé místo celé hádky. Pramálo se mluví o tom, kde a jak denim vzniká. Jaké chemikálie obíhají ve výplachu stone-washed efektu, kdo stojí u strojů a za jakých podmínek, kolik litrů vody stojí jedna dokonalá indigo modř, jaký je životní cyklus vláken, kolik mikroplastů se uvolní při každém praní?
To všechno jsou politické otázky v tom nejpodstatnějším smyslu, týkají se moci, regulací, pracovních práv, externalit našeho životního stylu. Je příznačné, že zatímco se přeme o sémiotiku sloganu, tohle zůstává mimo obraz. Džíny tak znovu hrají roli prstu ukazujícího na Měsíc. Fascinovaně zíráme na prst (reklamu), místo abychom si všimli Měsíce (výroby, dodavatelských řetězců, reálných dopadů).
Džíny jako zrcadlo společnosti
Z pohledu kulturní historie módy je denim neustále politický právě proto, že je všudypřítomný. Není to couture, které si dopřává pár vyvolených. Je to uniforma většiny. Džíny vždy nesly určitou představu o tom, kdo jsme a co považujeme za normu. V osmdesátkách to byla estetika provokace, v devadesátkách melancholická ironie, v nultých letech prodejná sexualita. Dnes, v éře algoritmické pozornosti, se denim stává spíš spouštěčem debat než jejich tématem.
Reklama je jiskra, diskurz je požár a nejvíc se ohřívá ten, kdo prodává hasicí přístroje i zápalky. Co s tím? Možná stačí přesměrovat otázku. Jestli vidíme v American Eagle triumf privilegia, v Gap manifest inkluze a v Lucky Brand performativní sexualitu, říká to víc o našich očekáváních než o samotném denimu. A jestli chceme, aby móda byla víc než marketingová hra, musíme po značkách chtít, aby otevřely to, co zůstává skryté. Transparentní původ materiálu, férové mzdy, reálné závazky k omezení dopadů výroby, smysluplné recyklační programy. Všechno ostatní, ať je to sebechytřejší slogan, je jen variace na starý trik, že nejrychleji prodává produkt, který rozděluje.