Jonathan Anderson do Dior a Hedi Slimane do Gucci, nebo naopak?

Jonathan Anderson do Dior a Hedi Slimane do Gucci, nebo naopak?

Co by tyto varianty znamenaly pro módní domy a samotné designéry?
Oli Egler
——
16. ledna 2025

Foto: Getty Images

Již od poslední třetiny loňského roku se spekuluje o tom, že je čas najít nového kreativního ředitele domu Dior. Ten nejen mírně klesá v rámci prodejů, ale také ztrácí na popularitě u veřejnosti. Ani kritici se nedrží zkrátka v negativních reakcích na kolekce, které s každou sezónou působí nudnější a nudnější. A to především co do „líného designu“ – buď totiž kreativní ředitelka Marie Grazie Chiuri v ready-to-wear kolekcích opakuje printy v podobě mapy Paříže, nebo volí zcela nepoutavý a navíc velmi zvláště provedený logotyp MISS DIOR, připomínající kolaboraci domu Louis Vuitton se Stephenem Sprousem z roku 2001. #Shame

Dalším dobrým znamením o rošádě je také odchod Kima Jonese z pozice kreativního ředitele Dior menswear, čímž by tak v případě odchodu Marie Grazie Chiuri (která v domě působí od roku 2016) mohl Jonathan Anderson získat naprostou kreativní svobodu nad celou oděvní divizí – pro muže i ženy. Ve hře je však také stále ještě jedno jméno, a to Hedi Slimane, který nedávno odešel z Celine. Jeho jméno bylo nejdříve spojováno s domem Armani, avšak tam byla reakce nekompromisní ne (alespoň do doby, kdy je sám zakladatel v čele domu). Jeho jméno proto stále zůstává ve hře, a to rovnou na dvou frontách – Dior a Gucci. Na instagramu totiž koloval post o tom, že by Slimane mohl odejít právě do Gucci, kterému Sabato De Sarno, současný kreativní ředitel Gucci, dal like. #Strange

Hedi Slimane

Co by to pro domy a designéry znamenalo? 

V první řadě je třeba si vzpomenout na to, jaký byl osud Alessandra Micheleho v Gucci – jeho kolosální úspěch, který dům zcela resuscitoval skoro z klinické smrti, byl prazvláštně utnut velmi náhlým (alespoň po veřejnost) rozhodnutím. A to ve chvíli, kdy ještě nebyl jmenován jeho následovník. Po jeho odchodu se však dům otočil o 180 stupňů a stal se podle mnohých velmi „generickou“ záležitostí působící spíše jako pokus o zalíbení se všem. Je možné, že tak Gucci pod vedením Micheleho zcela ztrácel svou DNA, a proto bylo třeba změnit strategii (i když právě ta přilákala do domu obrovské množství nových fanoušků). Nehledě na to, že se tato estetika rozšířila i na florentinskou centrálu (aka Gucci Garden) a v rámci beauty divize z ní dům těží dál.

Otázkou je, zda se tak tato velká změna ve strategii a estetice italskému domu vyplatila. Sabado se k domu přidal v roce 2023, a již ve třetím čtvrtletí roku 2024 klesly podle Reuters prodeje o 25 %, což je horší výsledek, než se původně očekávalo. Hlavně už kvůli tomu, že Gucci představuje téměř
50 % tržeb celé skupiny Kering. 

Sázka jak na Slimana, tak i na Andersona by znamenala značnou změnu v estetice domu a také velký závazek na několik let dopředu. Avšak se zaručeným výsledkem v jakémkoliv případě. Pro Andersona by však pozice v Gucci byla velmi problematickým tahem, a to už z toho důvodu, že část jeho vlastního brandu (JW Anderson) vlastní LVMH, konkurent koncernu Kering. 
Tím však není zatížen Slimane, kterému žádné „sankce“ z LVMH nehrozí a pro kterého by se tak jednalo o návrat do domu, kde již v letech 2000–2006 pracoval.

Jonathan Anderson

Anderson je tak proto více pravděpodobnou volbou pro Dior (ve vlastnictví LVMH), což je i tak podle módních insiderů takřka jasnou věcí. Navíc Anderson nedávno vyhrál cenu Návrháře roku a společně s jeho reputací jednoho z nejvlivnějších (a rozhodně nejnápaditějších) designérů současnosti tak představuje crème de la crème, který Dior potřebuje jako sůl.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu