Není to soutěž ani konkurz popularity – jedná se jednoduše o couture kolegiální poctu, která symbioticky spojí dvě rozdílné DNA, a to domu Jeana Paula Gaultiera a Haidera Ackermanna coby hostujícího kreativního ředitele.
Jedná se již o čtvrtého návrháře přebírajícího kormidlo francouzského domu na jednu sezónu – pilotní projekt odstartovala velmi úspěšná (a vskutku překrásná) spolupráce s Sacai v roce 2021, následovala denimová opulence Glena Martense a loňská přehlídka Oliviera Rousteinga vyrazila dech všem přítomným (i těm virtuálně připojeným). Letos ona pocta připadla favoritovi herců Tildy Swinton a Timothée Chalameta.
Na jednu sezónu tak vybraný návrhář vždy dostane carte blanche, a domem zavládne absolutní kreativní svoboda – ani sám JPG neví, co se stane. V exkluzivním interview pro americký Harper's Bazaar Ackermann řekl, že se při společném obědě s designérem pokusil nadhodit několik nápadů. Gaultier však neměl zájem: „Chce se jen nechat překvapit. Takže jediným úkolem, který mám, je pokusit se ho uctít a udělat mu ve středu radost,“ řekl Ackermann před přehlídkou.
Ve spojitostí s Gaultierem si všichni vybaví teatrálnost a eklektismus, a proto spojit jeho DNA s tak oddaným příznivcem minimalismu, jako je Ackermann, byla výzva, kterou jsme museli vidět! Fanoušci sledující Gaultierovu vizuální trajektorii však již od začátku moc dobře tušili, že existuje jeden záchytný bod – debutová haute couture kolekce JPG z roku 1997. Právě zde byl onen minimalistický tailoring přítomen v celé své kráse – na smokingovém kompletu s odhalenými rameny, třpytivém kostýmu připomínajícím éru zoot suits či slim overalu s kontrastně objemnými rameny. Očekávat ale od tak silného hráče, jakým Ackermann je, že se zcela podřídí estetice domu, by bylo nejen naivní, ale ve finále i kontraproduktivní. Navíc po loňské kolekci Oliviera Rousteinga se zdá být archiv ikonických kusů zcela vyčerpán, a proto bylo potřeba najít jedince, který se v rukavičkách ponoří do archeologických hloubek domu.
Pro Ackermanna se však nejedná pouze o homage velikánovi haute couture, ale také (tak trochu) o předvedení své schopnosti adaptovat nový vizuální jazyk. Koncem roku 2020 se objevily zvěsti, že by jeho značka mohla být uzavřena nebo prodána. (V tuto chvíli ji vlastní Anne Chapelle, belgická podnikatelka v oblasti módy, která vlastnila také Ann Demeulemeester, než ji před dvěma lety prodala italskému módnímu magnátovi Claudiu Antoniolimu.) A místa po Virgilu Ablohovi v pánském Louis Vuitton a Alessandru Michele v Gucci jsou stále volná…