Giorgio Armani, mistr nad mistry

V téměř devadesáti letech by Giorgio Armani, jeden z nejuznávanějších a nejpozoruhodnějších návrhářů, nemusel nikomu nic dokazovat. Ani na přehlídkových molech, ani mimo ně. Jenže některých starých zvyků se těžko zbavuje...
Alexander Fury
——
31. ledna 2022

Foto: Getty images

Giorgio Armani často používá slovo „rispetto“. Znamená respekt a vztahuje se k mnoha aspektům jeho života i práce. Chová například respekt ke svým zákazníkům, kteří nosí jeho oblečení. „Když jim jednu sezonu nabídnete jeden styl a tu druhou ho úplně změníte – co mají dělat? Mají ty starší věci vyhodit? To přece není uctivé.”

Armani drží v úctě ale nejen své klienty: Je slušný ke svým zaměstnancům, kolegům i společnosti. V únoru 2020 byl prvním návrhářem, který svou módní přehlídku uspořádal kvůli obavám z nákazy covidem-19 bez živého obecenstva. (Místo toho přehlídku streamoval, což se od té doby stalo novým standardem.) Když začala nemoc řádit po celé Itálii včetně Milána, kde má jeho značka sídlo, považoval za svou povinnost přenechat své italské manufaktury výrobě jednorázových ochranných pomůcek. Nemocnicím pak věnoval zhruba 2,2 milionu eur na nákup dalších zdravotnických potřeb a na začátku tohoto roku proměnil milánské divadlo, kde běžně prezentuje své ready-to-wear kolekce, v očkovací centrum.

Couture a antimóda

S Armanim jsem se potkal v červenci tohoto roku v Paříži, v jednom z pozlacených salonů italské ambasády, za přítomnosti dvou jeho tlumočníků. Do jeho přehlídky dámské kolekce, první show před živým publikem po dlouhých sedmnácti měsících, zbývalo doslova pár hodin. Sešli jsme se, abychom si popovídali o jeho nejnovější haute couture kolekci Armani Privé.

Kolekce se jmenuje „Shine“, protože ve vás má podle Armaniho vyvolat „pocit ohromení“. Ohromující skutečně je: samý blýskavý samet s křišťálovými knoflíky, korálkové výšivky lehké jako pírko, opulentní volánové večerní šaty ze třpytivé organzy. Armani něco zamumlá a zamračí se. Jeho tlumočník si odkašle a praví: „Říká, že některým lidem v módní branži bohužel vůbec nezáleží na tom, aby udělali ženu ještě krásnější.“ Armani se tváří přísně. „Chtějí jenom strhnout pozornost sami na sebe. Jde jim jen o oblečení, ale ne o ženu.“

Do této kolekce zakomponoval Armani i několik modelů ze své předchozí jarní couture řady, kterou představil loni v lednu pomocí videa a kterou inspiroval samotný Milán. „Jde mi o návaznost,“ říká Armani. Pozvolný a citlivý vývoj je pro práci typický. Jeho oblečení není navrženo tak, aby hned vyšlo z módy. V tom se podobá Coco Chanel, kterou sám velmi obdivuje. Dokonce i ambasadorky jeho značky, jako je Cate Blanchett, často nosí na červený koberec modely ze starších kolekcí Armani Privé. Jsou totiž natolik nadčasové a kvalitní, že nikdy nevypadají nepatřičně. Ptám se Armaniho, jestli je tedy jeho haute couture antimódou. Zasměje se. „Já jsem antimódní, ale haute couture je něco jiného. To není antimóda. Je to vyznání, které klade důraz na eleganci bez určeného data spotřeby a autenticitu, která je vlastní pouze skutečnému luxusu.“

Armani sám z luxusního prostředí nepochází. Narodil se v roce 1934 v průmyslovém městě Piacenza, asi 70 kilometrů od Milána. Jeho otec pracoval pro dopravní společnost a jeho matka byla v domácnosti. Když začali Itálii během druhé světové války bombardovat Spojenci, utekla z města se svými třemi dětmi na venkov. Armaniho válečné roky hluboce poznamenaly jak na těle – během války ho ošklivě popálila vybuchlá bomba, v nemocnici ležel asi měsíc a málem přišel o zrak –, tak i psychicky. „Museli jsme být neustále doma. Některým lidem se podařilo před nálety ukrýt, jiní to štěstí neměli. Bylo to otřesné. Měl jsem neustále strach. Pamatuji se na zvuky blížících se letadel, na to, jak jsme se schovávali ve sklepě,“ vzpomíná.

Armanimu je nyní 87 let. Svou stejnojmennou značku založil v roce 1975, ale trvalo mu třicet let, než začal tvořit haute couture. Na couture se peníze nevydělávají, jde spíše o způsob, jakým mohou návrháři dát volný průchod své kreativitě a oslovit 0,01 procenta nejbohatších. „Začít tvořit haute couture nebyl můj rozmar nebo touha po novotě, ale byla to odpověď na jednoduchou úvahu: Už tehdy jsem měl klientelu, která požadovala speciální modely na speciální příležitosti. V roce 2005 jsem jí chtěl nabídnout řešení kolekcí, která by mi umožnila věci, které by jinak nebyly výrobně a organizačně proveditelné. Přiznávám se, že mi k tomu rozhodnutí dopomohl můj pragmatismus, tak jako tomu ostatně bylo po celou mou kariéru,“ říká Armani.

V haute couture si nicméně i pragmatický Armani občas dovolí povolit otěže. Jeho výstava v Miláně jménem Eccentrico z roku 2012 ukázala jeho divočejší stránku. K vidění byly zejména modely Armani Privé, inspirované Japonskem a Čínou, poseté kameny a zdobené peřím. Žádný z nich nevypadal jako typický „Armani“ se sebevědomou siluetou širokých ramen, s níž se proslavil v 80. letech.

Více se dočtete v lednovém vydání Harper’s Bazaar. Právě v prodeji! 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu