Kožichy jsou stále terčem nekonečných sporů v rámci módního průmyslu. Zatímco některé značky zastávají absolutní NO FUR filozofii a preferují syntetické alternativy (jako například Gucci), jiné se hrdě hlásí k cirkulárnímu přístupu – tedy upcyklaci starých kožichů, které přepracovávají do nové podoby. Obě varianty mají svá pro a proti – materiáloví inženýři a eko-vědci se stále přou o tom, která varianta má menší dopady na životní prostředí a lidi, a pro-animal neziskovky debatě přidávají dávku emocionálního sentimentu.
Ať už jste přívržencem jakéhokoliv tábora, nemůžete upřít, že kožichy jsou silně spjaty s historií a popkulturou. Hollywoodské hrdinky jsou toho jasným důkazem – od Margot Tenenbaum přes Mirandu Presley až po Fanny Brice. Dokážete si snad představit Carrie bez jejího vintage kožichu? Ani my ne.
Byť se ještě na začátku 20. století považoval nový, přírodní kožich za symbol vysokého statusu (který dnes můžeme přirovnat leda k nové „birkin“), již v polovině milénia se rapidně začala zvedat poptávka právě po vintage kožiších. Americký LIFE magazine někdy v polovině padesátých let ono slovní spojení zmínil v kontextu článku popisujícího poněkud zvláštní, náhlou poptávkou po nošených, starých kožešinách, které lidé zoufale shánějí po celé zemi. Tehdy se velmi známý americký obchodní dům Lord & Taylor rozhodl využít situace, a otiskl v novinách reklamní baner slibující mývalí „vintage kožichy“ z 20. let, aneb v reálném podání staromódní kožešiny naskrz prožrané moly. Nabízených 300 kusů bylo vyprodáno během tří hodin. Tak vznikla první vintage manie, která se od té doby rozrostla na úplně všechny položky šatníku. Svou velkou roli zde pochopitelně sehrál Hollywood – každá hrdinka filmu je nosila na stříbrném plátně i mimo něj. Byly součástí looku nebo i celého stylu, a tedy i neoddělitelnou součástí postavy jako takové.
Postupně si kožichy adaptovala každá následující dekáda po svém a stejně tak je přijímaly i některé subkultury. Začaly tak nacházet nový status i nové podoby. Měnily se barvy, délky a textury, a nemuselo se ani jednat o autentický kus – stačí si vzpomenout na Tylera Durdena z Fight Clubu. Stejně tak se adaptuje jejich podoba i na molech týdnů módy – podobu na letošní zimu nám nabídl Michael Kors, Balmain, Christian Siriano, Coperni, Stella McCartney, a především Saint Laurent. Proto pokud zvolíte vintage kus ve stylu Carrie Bradshaw, shearling kabát à la Penny Lane nebo (umělého) přiléhavého leoparda Fanny Brice, neuděláte letos chybu.
P.S.: Jen pozor na kolemjdoucí s barvou či konzervou polévky v ruce, ať neskončíte jako Samantha Jones. Ničení cizího majetku „ve jménu klimatu“ je nyní také očividně velmi v módě.