Monica Lewinsky. V 90. letech se stala hlavní ženskou protagonistkou jednoho z největších sexuálních skandálů 20. století, pak se úspěšně proměnila v bojovnici proti kyberšikaně a advokátku psychického zdraví a nyní si zkouší úplně jinou roli – modelkovskou. Americká značka Reformation, která je známá svými cenově dostupnými modely s podtextem udržitelnosti, si padesátiletou Lewinsky vybrala jako hlavní tvář své aktuální kampaně. Žena, které se jeden čas pro její vkus smál celý západní svět, se přerodila v módní vzor. Rehabilitace Moniky Lewinsky je definitivně dotažena.

Pro ty, kteří se narodili po roce 1990 či mají krátkou paměť, jen krátké připomenutí: Monica Lewinsky byla v polovině 90. let jednou z mnoha stážistek v Bílém domě. V Oválné pracovně seděl Bill Clinton, považovaný tehdy mnoha ženami (i muži) za příklad ideálního manžela, charismatického politika a přitažlivého muže. Jí bylo dvaadvacet, jemu skoro padesát. Tihle dva spolu necelé dva roky udržovali poměr, který vyšel najevo, a nejenže jejich tajemství prasklo, ale na veřejnost se dostaly přepisy výslechů, záznamy telefonních hovorů, které Lewinsky vedla se svou kolegyní, a další poměrně intimní a nechutné detaily. Clintonovi hrozil impeachment, protože před celým národem nejdříve lhal, že s ní nic neměl, ale nakonec z toho nějak vykličkoval. Ovšem Monica Lewinsky byl jiný případ – stala se terčem posměchu, online šikany, nadávalo se jí do děvek a vyhrožovalo smrtí, celá Amerika se jí posmívala za její naducané tváře, krátké sukně a barety. Doba byla jiná, drsná, žádné MeToo, žádné hashtagy na její podporu, žádná debata na téma zneužívání moci postarších mužů vůči mladým naivním dívkám, žádné JeSuisMonica. Lewinsky přišla o normální život, možnost začít kariéru, dohnalo ji to na pokraj sebevraždy a zmizela z veřejného života. Zapomnělo se na ni a figurovala už jen v trapných vtipech.

V roce 2015 se ale vrátila se svým Ted Talkem nazvaným Kolik stojí ponížení, v němž přibližovala, jak se po propuknutí skandálu cítila. I dnes, téměř po deseti letech, stojí za vidění. Diváky chvíli rozesmívá a chvíli dohání k slzám. Stejný Ted Talk viděla i kreativní šéfka značky Reformation Lauren Caris Cohan a rozhodla se Lewinsky oslovit ke kampani You’ve Got The Power, která má zároveň motivovat zákaznice k registraci k listopadovým prezidentským volbám. Většině zákaznic Reformation je přitom pod 35 let, a tedy si Monicu Lewinsky pamatují možná z historek svých rodičů nebo se s jejím jménem setkávají poprvé. „Beru každou příležitost, která mi pomůže k tomu, že si o mně lidé budou myslet, že jsem cool,“ řekla v nadsázce Lewinsky listu The New York Times.

Lewinsky ale není jedinou ženou se sexuálně nabitým škraloupem, které se nově dostává důstojné pozornosti. Podobné zacházení kvůli svému vzhledu zažila svého času i Pamela Anderson, kterou lidé nejdříve obdivovali, pak jí nadávali do kurev, a nakonec ji zapudili. Dnes Anderson sedí v prvních řadách na přehlídkách fashion weeků a je jí v nové pozici tak dobře, že na červený koberec vyráží bez make-upu.
Jako by si tyto ženy nejdříve musely za své „hříchy“ projít několik desítek let trvajícím očistcem a teď se znovu vracejí silnější, moudřejší a inspirují tisíce žen. Kdo ale rozhřeší senzacechtivá média a všechny ty, kteří se jim posmívali? Zmoudřeli (jsme) také?