Trendů, které chrlí sociální sítě, je nekonečně mnoho. Vzhledem k tomu, že mizí rychleji, než se objeví další, nové, nedalo nám to a pokusili jsme se nahlédnout do budoucnosti. A s kým jiným než s odborníky v oboru, kteří založili vlastní kosmetické značky a jsou hluboce naladěni na potřeby své klientely?

Klima versus pleť
Biba De Sousa, dermatoložka a zakladatelka značky BIBA DE SOUSA.
Nejenom že si estetická dermatoložka z Los Angeles stihla za svou kariéru vytvořit dlouhý seznam známých klientů (Miley Cyrus, Rosie Huntington-Whiteley, Billie Eilish), ale také je Biba de Sousa zakladatelkou vlastní stejnojmenné produktové řady, kterou znalci povýšili na kultovní status.
Její filozofie je vysoce ceněna, zejména pokud jde o potíže s pletí, jako je akné, dermatitida či pigmentace. Její vize směřuje k životnímu prostředí: věří, že podmínky, ve kterých žijeme, ovlivní naši pokožku. „Budoucnost péče o pleť se soustředí na účinky změn klimatu, vyšší teploty a s tím související dopad na pokožku,“ říká. Ztráty vody a narušení kožní bariéry otevírají dveře patogenům. Podle de Sousa to znamená nárůst dermatitid a infekcí, jako je malassezia folikulitida, což je typ přemnožení plísní, který se projevuje jako akné a daří se mu ve vlhkých podmínkách (například pod rouškou).

Dermatoložka dále předpovídá, že důležitost ochrany životního prostředí stejně jako kožní bariéry bude nadále růst. „V přípravcích na pleť a vlasy i ve složení kosmetiky, která působí proti účinkům znečištění, uvidíme ještě více SPF,“ říká. Budeme se údajně také více zajímat o mikrobiom pleti. „Bakterií je více než nás a my je potřebujeme pro zdraví pokožky. V budoucnu však půjde spíše o nalezení rovnováhy mezi dobrými a špatnými bakteriemi,“ vysvětluje.
Vše se pravděpodobně více promítne do klinicky podporovaných značek a inovací rostlinných složek. Biba de Sousa je velkým fanouškem zinku a síry, které vyživují mikrobiom a zároveň snižují riziko akné, stejně jako peptidů a lipidů pro integritu bariéry. Její Cream Barrier byl první formulí tohoto druhu a produkt, na který se Hailey Bieber spoléhala před uvedením své značky Rhode.

Technologie především
Augustinus Bader a Charles Rosier, spoluzakladatelé značky Augustinus Bader
Kosmetická firma založená německým lékařem Augustinem Baderem a finančníkem Charlesem Rosierem získala rozsáhlou fanouškovskou základnu, která přísahá na receptury a technologii kmenových buněk projasňující pleť. „Jsme jedinou luxusní značkou péče o pleť a vlasy s reálnou šancí narušit hierarchii zavedených hráčů,“ říká Rosier. „Ze škatulky rozvíjejících se brandů jsme se již vymanili a s naší současnou růstovou trajektorií toho dosáhneme za pár let.“
Původní přípravky Cream a Rich Cream jsou i nadále největšími favority, ale nabídka se rozrostla také o kompletní sadu péče o pleť, vlasy a doplňky stravy. „Můj přístup vždy vycházel spíše z lékařského hlediska než z tradiční kosmetiky,“ vysvětluje profesor. Hlavní složka, patentovaná TCF8, pochází z oblasti epigenetiky, a jak Bader, tak Rosier věří, že bude v následujících letech dále růst (zčásti díky Baderově revolučnímu výzkumu, který započal jako prostředek k léčbě popálenin). Její účinnost spočívá ve schopnosti zlepšit buněčnou komunikaci, což je proces, který se s přibývajícím věkem zhoršuje. Když totiž buňky nekomunikují správně, funkce zdravé kůže začínají pokulhávat, což má za následek známky stárnutí, pigmentace a mdlý tón pleti. Augustinus Bader je zářným příkladem toho, že budoucností jsou nezávislé značky a že špičková technologie bude určujícím faktorem mezi těmi, kteří v péči o pokožku uspějí, a těmi, kteří ne. „Jsme technologická platforma, která ji přizpůsobuje do produktů pro lidi hledající řešení,“ uzavírá Rosier.

Zjednodušený přístup
Tiffany masterton, zakladatelka značky Drunk elephant
Jen málo značek narušilo v posledních letech segment péče o pleť více než Tiffany Masterton. Zakladatelka Drunk Elephant přišla s poněkud inovativním typem kosmetické péče. Každá receptura se zaměřuje na zdravé hodnoty pH a zároveň se vyhýbá tomu, co Masterton nazvala The Suspicious Six – tedy šestice složek, o kterých se domnívá, že způsobují citlivost, ucpávání pórů nebo záněty (esenciální oleje, vysušující alkohol, silikony, chemické složky na ochranu proti slunci, parfemace/barviva a SLS). Bez těchto ingrediencí mohou osvědčené aktivní látky, jako jsou kyseliny, retinoly a rostlinné extrakty, dělat svou práci, a dramaticky tak zlepšit celkové zdraví pokožky.
Od založení značky uplynulo deset let, ale její filozofie se nezměnila a Masterton si za ní stále pevně stojí. Myslí si, že spotřebitelé se budou v budoucnu více vyhýbat příliš komplikovaným rituálům. „Mnoho lidí nyní odmítá složky, kterých jsme se jako značka stranili dlouhodobě. Jsou to například esenciální oleje nebo vůně,“ vyjmenovává Masterton. „Změny přicházejí, protože si spotřebitelé uvědomují, co spouští jejich kožní problémy.“

Do budoucna Masterton předpokládá, že se kožní bariéra stane ještě důležitější a kosmetické návyky se upraví tak, aby to odrážely. „Už jsme zaznamenali pokles v poptávce po komplikovaných produktech. Jsem přesvědčená, že spotřebitelé hledají přípravky, které se snadno používají. Myslím, že čištění jednou denně se stane trendem. Zvláště jakmile bude lépe pochopen význam udržování a podporování kyselého pláště.“ Tvrdí také, že se ve snaze chránit pokožku před složitými podmínkami prostředí dostanou do centra zájmu přísady posilující kožní bariéru, jako jsou peptidy, ceramidy a mastné kyseliny. Ukázkovým příkladem je Ceramighty AF Eye Balm nebo Protini Polypeptide Cream zpevňující pleť. Vzhledem k tomu, že do průmyslu pronikají mikrotrendy, jako je slugging (ošetřování pleti vazelínou k uzamčení hydratace) a skin cycling (během čtyř nocí ošetříte pleť jinými kosmetickými produkty a pak se zase vrátíte na začátek), zdá se, že je pohled Masterton docela namístě.

Péče zevnitř ven
Anna Lahey, zakladatelka značky Vida Glow
Před deseti lety uvedla Anna Lahey na trh svou značku Vida Glow s práškem z mořského kolagenu a od té doby se skromný brand rozrostl v impérium. Dosavadní úspěch se dostavil hlavně proto, že Lahey a její tým využívají nejnovější vědu k poskytování osvědčených formátů pro běžné problémy – trend, ve který věří, že poroste.
„Krása v prášku podněcuje obousměrný přístup k péči o pleť. Věřím, že topické přípravky a doplňky stravy mohou fungovat v tandemu, aby oslovily všechny vrstvy kůže a urychlily výsledky,“ popisuje Lahey. Skvělým příkladem je Clear s novým složením zaměřeným na pokožku náchylnou k nedokonalostem. „Clear působí uvnitř těla na dráze střevo–kůže a řeší problémy, které se objevují na povrchu, jako jsou pupínky, černé a bílé tečky nebo přebytečný maz.“ S klinickými studiemi, jež ukazují 50% snížení symptomů, se zdá, že přístup zevnitř ven funguje.

Lahey věří, že technologie bude hrát trvalou roli, zejména pokud jde o dodávání přísad tam, kde jsou nejvíce potřeba. „V kategorii doplňků se hodně soustředíme na způsob, jakým dodáváme ingredience. Jsme toho již svědky díky technologii cap-in-cap – dokázali jsme spárovat složky na olejové bázi s práškovými ingrediencemi, které by spolu historicky nemohly existovat,“ prohlašuje.
Podle ní jsou také na ústupu dvanáctikrokové ranní a večerní rituály. Částečně jsou na vině rostoucí životní náklady a nedostatek času po pandemii, ale Lahey je zároveň přesvědčená, že spotřebitelé se budou snažit strukturovat své zkrášlovací zvyky do strategie „méně produktů s lepšími výsledky“
