Sluneční repete

Než se odevzdáte příjemnému kouzlení UV paprsků, připomeňte si také nástrahy, které sluníčko pod svou vlídnou maskou skrývá.
Martina Polachová
——
24. června 2022

Foto: Ramona Reuter

Dvojí krytí 

Ať se to někomu líbí, nebo ne, sluneční paprsky kromě opálení nebo v horším případě spálení svrchní vrstvy kůže narušují i její hluboké struktury, a tím způsobují předčasné stárnutí, hyperpigmentace, či dokonce melanom. Na barevných změnách se přitom podílí UVB záření (jako burns = spáleniny), zatímco druhou, závažnější lapálii způsobuje spektrum UVA (podle ageing neboli stárnutí). Přípravek, který intenzivně chrání proti obojímu, je proto nezbytností. Stejně jako je výhodnější separátní péče na obličej a zvlášť na tělo. Pokožka ve tváři je totiž tenčí a správný přípravek jí poskytne cílenější ochranu vůči nedokonalostem, vráskám, pigmentovým skvrnám i některým dalším nepříjemnostem.

Vysoké sázky 

Odpůrci vysokých ochranných filtrů v opalovacích přípravcích by měli ve vlastním zájmu vzít hodnotu SPF 50+ konečně na milost. Tvrzení, že se přes ni vůbec neopálí, je totiž liché! Ano, „padesátka“ brání spálení, ale tvorbu melaninu zcela zablokovat nedokáže. Proto na zhnědnutí dojde vždy, jen o něco pozvolněji (ne během pár hodin, jak by si to většina plážových nadšenců přála), a bude tím pádem i trvalejší. A hlavně bez zmiňovaného poškození kůže.

Letní řád 

Aby se i citlivější zóny, jako je dekolt, uši nebo hřbety rukou, udržely v bezpečí, je nanejvýš žádoucí, nanášet ochranný přípravek opakovaně (voda, ručník, ale i písek část krému pohltí) a ctít pravidla pobytu na slunci. To znamená přicházet na pláž již natření, nespoléhat se na stín nebo šnorchlování, protože paprsky si vás najdou i tam, a nepobývat na výhni přes poledne, kdy je sluníčko až do zhruba patnácté hodiny nejagresivnější. Komu záleží na tom, aby bronz působil co nejpřitažlivěji, může jej přiživovat sofistikovanými doplňky stravy a také nešidit druhou fázi péče po každém dni. Pokožka se potřebuje nejenom zbavit všech zbytků opalováků, potu, případně soli, ale zároveň prahne po zklidnění, a především po hydrataci.

Bezpečné pásmo 

UV záření bohužel nesvědčí ani vlasům, přestože svůj zásadní protest kadeře vyjadřují s odstupem. Vyšisování barvy a lámavost konečků je tak jediným viditelným poškozením, které se projeví víceméně bezprostředně. Hojné řídnutí hřívy pak přichází až zhruba tři měsíce poté, kdy pomůže kombinace výživových doplňků s přípravky proti padání. Pokud ale chcete vlasy tohoto traumatu ušetřit, můžete, a to tím, že je venku budete systematicky chránit kloboukem, šátkem nebo čepicí a také sprejem s UV filtrem. Vděčnost vám prameny prokážou i za to, když je přes léto ušetříte tepelného stylingu (žehlení, kulmování) a budete hlídat, aby se nespálila pokožka okolo vlasové linie a v pěšince.

Foto: Ramona Reuter
Vlasy a make-up: Sabine Högele / Nina Klein
Styling: Tamina von Ribaupierre 
modelka: Tiffany Winteler

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu