New online era is coming. Představujeme nový web HARPER'S BAZAAR

Sluneční repete

Než se odevzdáte příjemnému kouzlení UV paprsků, připomeňte si také nástrahy, které sluníčko pod svou vlídnou maskou skrývá.
Martina Polachová
——
24. června 2022

Foto: Ramona Reuter

Dvojí krytí 

Ať se to někomu líbí, nebo ne, sluneční paprsky kromě opálení nebo v horším případě spálení svrchní vrstvy kůže narušují i její hluboké struktury, a tím způsobují předčasné stárnutí, hyperpigmentace, či dokonce melanom. Na barevných změnách se přitom podílí UVB záření (jako burns = spáleniny), zatímco druhou, závažnější lapálii způsobuje spektrum UVA (podle ageing neboli stárnutí). Přípravek, který intenzivně chrání proti obojímu, je proto nezbytností. Stejně jako je výhodnější separátní péče na obličej a zvlášť na tělo. Pokožka ve tváři je totiž tenčí a správný přípravek jí poskytne cílenější ochranu vůči nedokonalostem, vráskám, pigmentovým skvrnám i některým dalším nepříjemnostem.

Vysoké sázky 

Odpůrci vysokých ochranných filtrů v opalovacích přípravcích by měli ve vlastním zájmu vzít hodnotu SPF 50+ konečně na milost. Tvrzení, že se přes ni vůbec neopálí, je totiž liché! Ano, „padesátka“ brání spálení, ale tvorbu melaninu zcela zablokovat nedokáže. Proto na zhnědnutí dojde vždy, jen o něco pozvolněji (ne během pár hodin, jak by si to většina plážových nadšenců přála), a bude tím pádem i trvalejší. A hlavně bez zmiňovaného poškození kůže.

Letní řád 

Aby se i citlivější zóny, jako je dekolt, uši nebo hřbety rukou, udržely v bezpečí, je nanejvýš žádoucí, nanášet ochranný přípravek opakovaně (voda, ručník, ale i písek část krému pohltí) a ctít pravidla pobytu na slunci. To znamená přicházet na pláž již natření, nespoléhat se na stín nebo šnorchlování, protože paprsky si vás najdou i tam, a nepobývat na výhni přes poledne, kdy je sluníčko až do zhruba patnácté hodiny nejagresivnější. Komu záleží na tom, aby bronz působil co nejpřitažlivěji, může jej přiživovat sofistikovanými doplňky stravy a také nešidit druhou fázi péče po každém dni. Pokožka se potřebuje nejenom zbavit všech zbytků opalováků, potu, případně soli, ale zároveň prahne po zklidnění, a především po hydrataci.

Bezpečné pásmo 

UV záření bohužel nesvědčí ani vlasům, přestože svůj zásadní protest kadeře vyjadřují s odstupem. Vyšisování barvy a lámavost konečků je tak jediným viditelným poškozením, které se projeví víceméně bezprostředně. Hojné řídnutí hřívy pak přichází až zhruba tři měsíce poté, kdy pomůže kombinace výživových doplňků s přípravky proti padání. Pokud ale chcete vlasy tohoto traumatu ušetřit, můžete, a to tím, že je venku budete systematicky chránit kloboukem, šátkem nebo čepicí a také sprejem s UV filtrem. Vděčnost vám prameny prokážou i za to, když je přes léto ušetříte tepelného stylingu (žehlení, kulmování) a budete hlídat, aby se nespálila pokožka okolo vlasové linie a v pěšince.

Foto: Ramona Reuter
Vlasy a make-up: Sabine Högele / Nina Klein
Styling: Tamina von Ribaupierre 
modelka: Tiffany Winteler

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu