Somatická meditace – pro regulaci emocí i správné držení těla

Ovládání vlastního těla není tak zcela automatické, jak si mnozí mohou myslet. Některé procesy probíhají „v pozadí“ jako aplikace na telefonu, čímž nám ale berou energii a soustředěnost. Naučte se je identifikovat a nenechte je ovládat vás.
Alice Filatova
——
31. října 2022

Foto: Profimedia

Fanoušků meditace posledních několik let silně přibývá – přepracovanost, nespavost nebo stres občas jen tak nějaké cvičení nevyřeší a každý den chodit do lesa pro dávku ticha a čerstvého vzduchu není možností pro každého. Meditace proto představuje dokonalou alternativu – pomáhá tělu se vypnout za stavu bdění a zároveň nasměrovává mysl správným směrem.

Samotné slovo v názvu „somatická“ je odvozené od starořeckého „soma“ , znamenající lidské tělo a označující vše tělesné v protikladu k duševnímu. V rámci meditace se jedná o vše, co je zodpovědné za vnímání – smysly, svaly, střeva, nervový systém, mozek a tak dále.

Embodiment zas v angličtině znamená ztělesnění – tedy fyzickou podstatu významu nebo znaků. Odborníci na tento druh meditace učí své žáky věnovat pozornost vnějším projevům těla – správnému držení, gestikulaci nebo rychlosti pohybu, ale také porozumění momentálním pocitům a korigování své nálady a komunikaci na jejich základě. Jedná se tedy o snahu absolutně ovládnout a porozumět svému tělesnému „já“, které má napomoci nastolit absolutní harmonii těla a ducha. 

Obě tyto metody jsou takřka totožné – učí nás odpoutat se od standardizovaných nálepek a cizího hodnocení našich stavů, a naopak se spojit se stavem přirozené důvěry ve vlastní tělo.

Jak na to? 

Při tomto druhu meditace je třeba zaměřit se na vnitřní pocity a chod svého těla.  Musíte se absolutně oddělit od vnějšího světa a vybrat si jeden element, na který soustředíte veškerou svou pozornost – může se jednat o váš dech, tlukot srdce, proudění krve, energetické brnění v prstech nebo cokoliv jiného. Naladíte se tak pouze na tento tělesný proces a zaměříte na něj své vědomí. Toto cvičení zvýší vaše uvědomění tělesných vjemů, zatímco nehybná část této meditace vám umožní ještě více prohloubit vnitřní uvědomění tělesného napětí, které v těle zadržujete, když jste v klidu. Vnímáte tak zároveň jak kontrolované procesy, tak i ty, které probíhají na pozadí vaší každodennosti, a díky tomu se učíte je identifikovat a ovládat. Tím se následně naučíte lépe zvládat stresové situace, zbavit se nespavosti, ale také ovládat své emoce jako strach nebo hněv.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu