Stačí jen pár chvil na TikToku a ohlédnutí za Paris Fashion Week, aby bylo jasné, že červená rtěnka je zpět. Po období, kterému dominovaly přirozené nude odstíny či jemné ovocné lesky, se teď rudá vrací na scénu ve velkém stylu. A nejde jen o trend z videí, která hltají miliony fanoušků. Vše potvrzují i nejnovější přehlídky haute couture, červené koberce a jarní kolekce značek Chanel, Dior, Guerlain či Prada. Zářivě rudou pusu jsme mohli vidět nedávno třeba u Taylor Swift na Grammy nebo v Paříži na módní show domu Chanel. Proč se k ní nejen tiktokoví nadšenci najednou vracejí? Je jednoduchá na aplikaci (alespoň v porovnání s kouřovým líčením očí), dokáže efektivně sjednotit tvář a navíc poutá pozornost daleko více než přívěsky na kabelkách.

Historie červené rtěnky je neuvěřitelně bohatá a táhne se od starověké Mezopotámie až k francouzským salonům. Jednu dobu bylo rudými rty povoleno pyšnit se jen vysoce postaveným ženám, v jiném období se jejich nositelkám dostávalo společenského odsouzení. Vždyť spojení červené rtěnky se smyslností a sexualitou bylo (a místy stále je) citlivým tématem. Nicméně přes všechny vzestupy a pády si tento ikonický kosmetický kousek udržel mocný status symbolu, který zastíní většinu ostatních líčidel – a to se teď znovu ukazuje.
Proč jsme se k ní vrátili?
V posledních měsících se na sociálních sítích rozšířil starý trik, který spočívá v tom, že stačí nalíčit jen rty intenzivní červenou a vše ostatní nechat přirozené. Výsledek je překvapivý: pleť působí sjednoceněji, zvýrazňují se rysy a pozornost směřuje ke rtům. Nahou tvář s rudou pusou vynesly například i některé světové hvězdy na červený koberec nebo do televizních pořadů. Aplikace červené rtěnky je přitom rychlá, ale získaný efekt působí dojmem, jako byste věnovali make-upu spoustu času.
Co se děje, když sáhnete po červené?
Podle psychologů barev tkví tajemství přitažlivosti rudých rtů v tom, že červená je pro lidské oko nejvíce živá barva s dlouhou vlnovou délkou. Soustřeďuje na sebe pozornost a vnímáme ji intenzivněji než jiné tóny. Mozek je díky tomu natolik zaměstnán sledováním červeně nalíčených rtů, že si méně všímá drobných nedokonalostí pleti. Červené rty také symbolicky vyjadřují energii a sebejistotu, což okolí většinou vnímá pozitivně.

Odstín pro každého
Pokud patříte k těm, kdo si myslí, že jim červená nesluší, možná jste jen nenašli ten správný odstín. Klasikou je cihlová nebo rajčatová červená, která sedne většině barevných typů. Studenější tóny s lehce modrým nádechem zase opticky bělí zuby a lichotí lidem s tlumenými či olivovými podtóny pleti. A když stále váháte, vyplatí se vyzkoušet více textur a barev – od hydratačních a krémových formulí až po ultramatné či tekuté rtěnky.
Experimentujte před virtuálním zrcadlem, které se u spousty značek stalo nedílnou součástí e-butiků. Až svůj ideální odstín najdete, pořiďte si reálný produkt v doplnitelném obalu. Už pro svou lepší karmu. Někdo si zamiluje hydratační, poloprůhledné rtěnky, se kterými je nanášení hračka, jiný zase nedá dopustit na matné či tekuté textury, které vyžadují trochu přesnosti, ale nabízejí dlouhotrvající efekt. Základ je nebát se zkoušet. V galerii níže najdete 10 nejzásadnějších ostínů z jarních kolekcí podle redakce Harper's Bazaar.