ÓDA NA HARMONII A ŠTĚSTÍ

Se superstar světa parfémů Francisem Kurkdjianem o hře s lidskými smysly, ztracených vzpomínkách a jeho nejnovější kreaci, jež otevírá okno do idylické krajiny.
Martina Polachová
——
10. září 2023

Foto: archiv značky

Netuším, kolik parfémů jsem už vytvořil. Ani i jsem to nikdy nepočítal. Bylo jich ale hodně,“ říká Francis Kurkdjian, jeden z nejúspěšnějších parfumérů současnosti. „Důležitější než minulost je pro mě tvůrčí proces,“ dodává. Čtyřiapadesátiletý francouzský parfumér s arménskými kořeny – to proto to nezvyklé jméno – je až příliš skromný. Za svou kariéru spolupracoval téměř se všemi známými značkami na trhu. Jejich seznam je dlouhý a zahrnuje jména jako Givenchy, Narciso Rodriguez, Kenzo, Burberry, Carven, Elie Saab, Nina Ricci a další. Jeho kariéru raketově odstartovala pánská esence Le Male pro Jeana-Paula Gaultiera, která se stala kultovní, a je podepsán i pod celosvětovou senzací jménem Baccarat Rouge 540, kterou uvedl pod hlavičkou své vlastní parfumerské značky Maison Francis Kurkdjian založené v roce 2009. A přede dvěma lety si plácl s módním domem Dior, kde po patnácti letech nahradil na pozici kreativního ředitele parfémů jinou legendu v oboru. – Françoise Demachyho.

ČTVRTÁ EPIZODA

K tomu nepřiznanému číslu jeho kreací nyní přibývá nová – jiskřivá Aqua Media, která rozšiřuje dosavadní řadu osvěžujících vůní Aqua Cologne forte. Jde o kompozici, jejíž nóty popisuje její tvůrce jako lahodné, lehce pikantní, plné života, především ale uklidňující a harmonické. Pro čtvrtý díl svěží skládačky zvolil parfumér záměrně zelenou barvu, jako střed duhy, jev zrozený z vody a slunečního světla. „Aqua Media otevírá okno do luxusní krajiny věčné svěžesti, tajemné zahrady, kde teče živá, ale poklidná voda,“ popisuje Kurkdjian. Kompozici tvoří pro řadu Aqua Cologne forte typický italský bergamot, který doplňuje hedion, verbena, sladký fenykl a celá tato struktura je postavená na pevném základu z dřevitého pižma, podtrhující smyslnost vůně s nádechem pačuli a anýzu. „Aqua Media je obrazem jednoduchosti, odráží v sobě štěstí, určitý druh svobody. Štěstí chápu jako stav harmonie se sebou samým, s duší, tělem a přírodou,“ popisuje svou kompozici parfumér. „Vůně je nepřekonatelná v tom, že dokáže přenášet tyto nesrovnatelné a nepřenositelné pocity a dojmy. Nic jiného se jí v tom nevyrovná. Parfém není jen kosmetický produkt. Není jako lak na nehty, řasenka nebo rtěnka. Parfém vlastně ani není produkt, protože je neviditelný, ale přesto dokáže vyvolat pocity štěstí a radosti,“ pokračuje.

„VŮNĚ JE JAKO PŘÍBĚH, MUSÍ MÍT ZAČÁTEK A KONEC. NEJDE O OBLÍBENOU INGREDIENCI, ALE O TU SPRÁVNOU INGREDIENCI VE SPRÁVNÝ ČAS A SE SPRÁVNÝM ÚČELEM.“ – Francis Kurkdjian

Celá řada vůní Aqua Cologne Forte je ostatně postavena na šťastných vzpomínkách. Aqua Universalis, to je prostá radost z čerstvě vyžehlené košile. Aqua Vitae je olfaktorickým otiskem výletu na ostrov Formentera a Aqua Celestia je vizí poklidného horizontu, kde se potkává modré moře s blankytnou oblohou.

(SOU)HRA INGREDIENCÍ

Vůně je pro Kurkdjiana tajemný svět spojený s nejinstinktivnějším z lidských smyslů. I proto snad jeho kompozice dokážou oslovit tolik lidí, míří přímo na komoru. „Vůně promlouvá přímo k našemu emočnímu centru v mozku, neprochází žádným filtrem našeho vědomí. Působí přímo na nejhlubší myšlenky, ztracené vzpomínky a tajná zranění,“ vypráví poeticky. Parfém pro něj není jen soustava ingrediencí. Ostatně ani žádnou oblíbenou nemá. „Proč bych nějakou měl mít? Moje nejoblíbenější ingredience je ta, která mi pomáhá vytvořit vůni, již nosím v hlavě. Vůně je jako příběh, musí mít začátek a konec. Nejde o oblíbenou ingredienci, ale o tu správnou ingredienci ve správný čas a se správným účelem,“ říká. Suroviny jsou pro něj něco jako nástroje, s nimiž si hraje, aby dosáhl svého cíle. Stejně jako jsou pro spisovatele slova nebo pro malíře barvy. Sám není vyhraněn ani v otázce preferencí svěžích či spíše smyslnějších vůní: „Řídím se příběhem, ne rodinou vůní. Nejlepším příkladem je mé duo Petit Matin a Grand Soir. Svěží, lehká a zářivá vůně na brzké ráno a opulentnější parfém na večer,“ jmenuje jako důkaz. Se stejnou filozofií tvoří i jedinečné parfémy pro svou soukromou klientelu, které skládá vůně na míru. S těmi ostatně začal už počátkem milénia, tedy předtím, než vůbec začal uvažovat o otevření vlastního parfumérského domu. „Zakázková parfumerie je nejvyšší luxus. Je to jako haute couture, svět, kde se kreativitě a exkluzivitě meze nekladou,“ vysvětluje a dodává: „Mým posláním, když tvořím vůně na míru, je plnit potřeby a sny zákazníka. Je to otázka důvěry a důvěrnosti, když sdílíte intimní chvíle a vzpomínky.“

ROZPOZNATELNÝ RUKOPIS

Nelze mluvit s Kurkdjianem a nezmínit se o jeho největším úspěchu – parfému Baccarat Rouge 540. Ten původně vznikl v roce 2014 v limitované edici 250 kusů k výročí sklárny Baccarat a okamžitě se vyprodal. Další várka plánovaná na půl roku zmizela za pouhý měsíc. V čem vidí kouzlo jeho úspěchu? „Oslovuje lidi jakéhokoli věku a pohlaví. Je velmi současný, a přesto nadčasový. Myslím, že lidé jsou jím posedlí kvůli jeho jedinečnému čichovému podpisu založenému na květinově jantarově dřevité kompozici. Je rozpoznatelný mezi jakýmkoli jinými parfémy. Lidé mi často říkají, že pokaždé, když na sobě mají Baccarat Rouge 540, dostávají spousty komplimentů,“ potvrzuje Kurkdjian. Úspěch tohoto parfému se podle všeho v poslední době ještě rozšířil. Jak ale zkušeně doplňuje parfumér: „Úspěch nelze nikdy předvídat.“

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu