Art

Ženy inspirátorky Díl 2. Štěpánka a Viktorie

Co musí žena v sobě mít, aby mohla inspirovat další? Energii, kreativitu, autenticitu, jedinečnost, důslednost, tah na branku... Harper’s Bazaar ve spolupráci s módním e-shopem Answear.cz vytvořil třídílnou sérii dvojic, v nichž jedna svým životem, kariérou a pohledem na svět dokáže inspirovat druhou.
Redakce Harper's Bazaar
——
12. ledna 2023

Foto: Marek Jarkovský

Štěpánka Stein

Přední česká fotografka a pedagožka. Vyučovala na pražské FAMU, na UMPRUM vedla ateliér módní fotografie, dále na ITF v Opavě a na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Zabývá se uměleckou i produktovou fotografií, portréty a fotografováním prací designérů a architektů, je držitelkou mnoha prestižních ocenění, spolupracuje s módními časopisy.

Tričko Answear Lab, 799 Kč, Košile Levi’s, 2 099 Kč


Co tě inspirovalo k tomu, že ses dala na fotografii? 

Něco je ve mně, co mě nenechává v klidu. Na počátku byla pro mě fotka způsob, jak zachytit okamžik, zaznamenat si, co se kolem mě děje. Jednu dobu jsem proto měla foťák u sebe pořád. Jsem dítě klasického analogového věku, magie analogového filmu mě tehdy přitahovala. Fotit na film znamená odnést ho do komory, vyvolat, nevědět hned, co mi pod rukama vzniklo, nešlo o žádný instantní výsledek. To je pro fotografa zajímavá chvíle a je to určitě důvod, proč se lidé dnes k analogu vracejí. Technický proces tvorby je totiž až meditativní moment. Přišla jsem k fotografování poměrně pozdě, někdy ve čtrnácti letech. Už dlouhou dobu předtím jsem sbírala staré fotky a fotosky, které jsem nakupovala po antikvariátech. Dodnes mám velký archiv těchto černobílých zvětšenin. Ve čtrnácti jsem se hlásila na grafickou školu do Hellichovky, kde ke zkouškám bylo zapotřebí přinést koláže a fotografie. Tak jsem si půjčila foťák, nafotila osm labutí – ve vodě, v letu – a náhodou jsem se na tu školu dostala.

Tričko Answear Lab, 799 Kč, Košile Levi's, 2 099 Kč

Mohla jsi tak zaznamenávat, co se kolem tebe děje, profesionálně.

Další skvělá vlastnost fotky je, že člověku umožní dostat se do míst a do společnosti, kde by se člověk za jiných okolností neocitl. Focení legitimizuje, je možné se s ním dostat to nejrůznějších klubů nebo třeba psychiatrické léčebny. Foťák je zároveň i klíčem k lidem, k momentu důvěry mezi fotografujícím a fotografovaným, ke chvíli, kdy se přes jeho počáteční nesmělost dozvíš příběh fotografovaného. I když paradoxně se mi často nejlépe povede první fotka a děje se to spoustě fotografů, které znám. Což se úplně nepojí s žánrem, který dělám ráda a částečně mě živí, tedy portrétní a módní fotka. To je druhá fáze fotografování, kdy přecházíš z roviny zaznamenávání do roviny režírování reality. Velkou inspirací mi byl kamarád a někdejší kolega Salim Issa, který vždy hodně pracoval v ateliérovém prostředí. Pochopila jsem, že ateliér může mít obrovské kouzlo. Zůstaneš tam s fotografovaným sama a něco nového vzniká.

Viktorie: Košile Bruuns Bazaar, 3 599 Kč, džíny Medicine 799 Kč

V posledním desetiletí se fotka díky technologiím a sociálním médiím nesmírně zdemokratizovala. Změnilo ji to? 

Máš asi na mysli ono zahlcení obrazem, kterému jsme všichni vystaveni. V současné době hodně se studenty diskutujeme o tom, jaké sociální médium je jim nejbližší. Zjišťujeme, že obraznost Instagramu je téměř u konce a že se stane stejně jako Facebook komunikačním prostředkem určité generace. Většina mladých autorů v tuto chvíli upřednostňuje TikTok, což jsou z 99 procent videa. Na jedné straně je Instagram skvělý prostředek, jak prezenovat něco fantastického během vteřiny. Na druhé straně to, bohužel, částečně devalvovalo fotku samotnou. Slyšela jsem ovšem i názory, že to dělá fotku zajímavější. Také se změnila role fotografa. Já si vzpomínám na dobu, kdy když přišel na plac Helmut Newton nebo Peter Lindbergh, všichni přestali dýchat, protože přišla hvězda. Dnes je fotograf součástí výrobního řetězce, což možná není úplně špatně, i když je pod tím podepsaný. Také se dnes běžně počítá s tím, že fotograf během práce zvládne i natočit video, což mi stále přijde jako trochu jiná disciplína. Na druhé straně dnes už i desetileté děti dovedou iPhonem natočit super videa. Za mě obraz částečně devalvoval. Což hodně odráží dobu, ve které žijeme. Kdybych to měla k něčemu přirovnat, je to à la empír, doba blahobytu, směsice důležitých a banálních informací.

Čemu se věnují dnes studenti fotografie? 

Někdy kolem roku 2006 jsem začala učit na Katedře fotografie na FAMU, měla jsem vyučovat obor módní fotografie. Zaznamenala jsem tam jak zájem o ten obor, tak jisté drobné pohrdání určitou průmyslovostí fotky. Já si toho naopak na fotce velice cením, té uměleckoprůmyslové vlastnosti fotky, toho, že umí zachytit módu, design, produkt. Posledních pár měsíců jsem ovšem kromě jiných fotografických škol mohla nahlédnout pod pokličku i FAMU a všimla jsem si velkého zájmu vrátit se trochu zpátky ke zdánlivé přízemnosti, k produktové fotce, která dokáže zachytit design nebo módu. Viktorka je toho také důkazem. Tato generace má obrovskou chuť spolupracovat s designéry, umělci, návrháři. Umí společně vymyslet, jak by měl vypadat jejich katalog a jejich photoshoot. Pochopili, že je zábavné a inspirativní tvořit v týmu.

Viktorie Macánová 

Studentka magisterského programu Ateliér fotografie II Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, fotografka, art directorka

Košile Bruuns Bazaar, 3 599 Kč 

Čím vás Štěpánka Stein inspiruje? 

Štěpánka mě inspiruje a motivuje svým přístupem k práci, že i nemožné je možné. Věří v lidi kolem sebe a dokáže rozvíjet jejich potenciál.

Jak jste se dostala k fotografii a co pro vás fotografování znamená? 

První digitální fotoaparát jsem dostala, když mi bylo deset let. Byla to taková malá plastová krabička. Tehdy jsem se tím bavila tak, že jsem fotila portréty členů rodiny a snažila jsem se je vyfotit z nejhorších a divných úhlů. Pak jsme se na to koukali se ségrou a smály jsme se. Postupem času jsem od různých lidí z rodiny dostávala další fotoaparáty, ale nikdy to nebyla profesionální kamera. Stejně tak jsem k fotografii přistupovala i já, tedy nevěřila jsem, že bych se tomu mohla věnovat profesionálně nebo to studovat. Nechodila jsem na uměleckou střední školu ani do žádného kroužku, což dnes vnímám jako plus. Zlom přišel ve druháku na vysoké škole, když jsem studovala obor, který mě nebavil. Nemohla jsem to vydržet, a když jsem zjistila, že se otevírá nový ateliér fotografie na UMPRUM, který je více užitý, začala jsem přemýšlet o přihlášce. Tu jsem nakonec podala v poslední možný den s myšlenkou, že už nemám co ztratit. Na UMPRUM nyní pokračuji v magisterském studiu. Fotografie je pro mě způsob sebevyjádření a reflexe. Znamená pro mě práci, ale i umělecké vyjádření. To jde ruku v ruce, tedy i do práce se snažím vnášet svůj umělecký pohled.

Košile Bruuns Bazaar, 3 599 Kč, džíny Medicine 799 Kč

Máte nějaké své téma, které toužíte nebo plánujete umělecky zpracovat právě fotografií? 

Dodnes fotím členy rodiny. Bydlím v Praze, ale pocházím ze Stoda. Když se tam vracím, vždy nafotím nějaké portréty, které pak kombinuji s divočejšími fotografiemi z Prahy. Je to takové spontánní dokumentování života. V Praze se hodně věnuji komerčnější tvorbě a spolupráci. Fotím kampaně pro módní návrháře, šperkaře, keramiky a designéry. Vždy se snažíme vymyslet společně, jak budou fotografie vypadat, a ušijeme produktům umělecký kabátek na míru, to mě baví. Občas mě napadne stylizovaná fotografie, to jsou takové vizuální sochy v hlavě. Když se to stane, musím to jít hned vyfotit. To je občas složité, protože k tomu potřebuji modelky a rekvizity, ale stojí to za to. Chtěla bych dále pracovat na všem, co zde zmiňuji, a rozvíjet svou tvorbu dál ve více směrech.

Bavlněné šaty Custommade Keera 7 999 kč, Nízké kozačky Aldo Mabel 2 799 Kč

Módní e-shop Answear.cz se dlouhodobě angažuje v tématech, jako je podpora žen a boj proti jejich nerovnému postavení ve společnosti, inkluze a diverzita. Ženy INSPIRÁTORKY je společný projekt Answear.cz a Harper’s Bazaar, v němž si mentorky vybírají nástupkyně jim blízké. Součástí projektu je konkrétní pomoc při studiu či získání profesní dovednosti mentorované ženy.

Poděkování hotelu Almanac X Prague za poskytnutí lokace na fotografování.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu