Big Questions s publicistou Janem Müllerem: O síle čtení z papíru
Foto: Lucie Desmond
Foto: Lucie Desmond
Spisovatel a publicista Jan Müller patří mezi zkušené novináře, vedl například magazíny Pátek a Esprit Lidových novin, byl v čele časopisu Zen či online platformy Flowee. Kromě novinařiny také píše, je autorem esejistické knihy Průvodce budoucností a spoluautorem knihy Dítě v síti. Založil i vlastní nakladatelství Muza books, aby pomohl na svět titulům, kterým věří. Naposledy se tak stalo u básnické sbírky Melanchonic Rodeo mladé úspěšné básnířky Michaely Fenkl a naučné knihy 50 pilířů dospělosti, kterou připravil společně s koučem a psychoterapeutem Vratislavem Hláskem. „Je to kniha o skutečné dospělosti, o tom, jak nebýt jako ovce a jak za sebe přijmout nejvyšší možnou odpovědnost, a hlavně jak neutíkat před životem,“ popisuje Jan Müller svůj nejnovější publicistický počin.
Věří, že papír – ať už jde o knihy, noviny, nebo časopisy – žádná online technologie nemůže nahradit, a přidává historku, jak neváhá jet přes půl Prahy, aby si koupil své oblíbené noviny. „Dnes je každý člověk producentem nějakého média, třeba jen svého účtu na sociální síti. Zmnožilo se slovo a vizuální komunikace. Už není jen výsadou profesionálů,“ říká. Ale věří, že knihy ze světa nikdy nezmizí. „Z doby před tři sta lety zbyl možná nějaký ojedinělý kus nábytku, ale jinak se z tehdejšího světa mnoho neuchovalo. Čeho se uchránilo mnoho? Knih, těch zůstalo hodně. Kniha má největší šanci přetrvat mnoho let, včera i dnes,“ dodává.