Big Questions s Janjou Prokić: Jak šperky podpoří ženskost a intuici
FOTO: TOMAS THURZO
FOTO: TOMAS THURZO
Svou poslední kolekci Lumo zasvětila hledání vnitřního světla. To zpracovala v plamenech jako v symbolech bezpečí a vnitřní síly. „Bylo to téma posledních mých dvou let. Nebyla to jednoduchá doba, řešili jsme pandemii, pak hned válku. Pořád byla nějaká tíha a temnota. Měla jsem touhu se z té temnoty vymanit a najít světlo sama v sobě. Myslím, že šperk může být drobnost, která ale může vybídnout jít cestou, která nám může ulevit,“ říká Janja Prokić. I její zákaznice se zvykly chtít od šperků i něco víc než jen krásu. „Většinou jsou zvídavé i k samotné symbolice a vybírají si šperky podle významů, něco, co se jich dotkne. Šperk je intimní věc, kterou nosíte na těle, a promlouvá k nám,“ míní šperkařka. Spirituální vlastnosti drahých kamenů, kterými své šperky osazuje, jsou pro ni zásadní. Zrovna má na ruce dva prsteny z různých kolekcí, které ale oba mají stejné kameny – sagenit, kterému se někdy říká Venušiny vlasy. „Je to speciální křišťál, který podporuje ženskost a intuici. Dnes ještě musí rozhodnout pár důležitých věcí, a tyhle šperky mi s tím mohou pomoci,“ dodává. K novým tématům kolekcí přistupuje s citlivostí sobě vlastní. Všímá si věcí kolem sebe, zajímá se o umění, čte a chodí do přírody. I když to působí, že vše, co dělá, vzniká s lehkostí, ve skutečnosti je za budováním úspěšné značky mnoho úsilí. „Je důležité vědět, proč to děláte a stát si za vlastními. Tak vzniká rukopis. Důležité jsou i vlastní zdroje nápadů. Když čerpáš vizuální inspiraci od jiného člověka, vznikají jen kopie, které nikdy nebudou dobré. Moje inspirace je spíš v umění a v literatuře,“ říká.
Stejně jako to, že každý její šperk má i přidanou hodnotu ve své jedinečné symbolice, návštěva jejího obchodu není jen o nákupu. Showroom kousek od Karlova mostu je zároveň galerií, místem, které dokáže své návštěvníky překvapit a obohatit. „Chtěla bych lidem otevírat hlavy. Když se showroom otevíral, místo klasického cateringu jsem vyzvala projekt AB and Collective, kteří spojuje jídlo a umění, a připravil velmi originální pochutiny, třeba mandaly z rajčat. Lidé si jídlo nabírali rukama, a museli tak svým způsobem překročit své hranice. A k tomu chci lidi vést – nejen na akcích, ale třeba tím, že přijdou do showroomu a prohlédnou si výstavu. Protože překročit hranice může život hezky obohatit,“ říká Janja.