Why Would You: V čem tkví síla monogramu
Foto: Imaxtree
Foto: Imaxtree
Vzpomínáte si na přívěsky, co byly občas přibalené k Bravu jako dárek? Uvnitř časopisu jste pak našli stránku s hlavami celebrit, jednu jste si mohli vystřihnout, strčit do přívěsku a nosit ji na šňůrce kolem krku, pěkně u srdce, kde bylo její místo. Muselo mi být devět deset let a mé srdce patřilo Victorii Beckham.
Když Victoria v rámci své kolekce pro letošní podzim představila svůj první monogram, okamžitě jsem si na tenhle zásadní moment devadesátek vzpomněl. Vysvětlím.
Victoriin monogram je čistý a současný, přesto jako by vzdával hold tradici. A to jak tradici využívání monogramů velkými módními domy (Jako poslední důkaz, že jím VB je, můžeme chápat její vůbec první účast na právě probíhajícím pařížském, tedy nejprestižnějším fashion weeku.), tak i tradici značky, co má po čtrnácti letech existence k čemu odkazovat.
Jaká je ale úloha monogramu, téhle bójky, co se kvůli nevyzpytatelnosti počasí občas ocitne pod hladinou módy, jen aby se záhy vynořila a sebevědomě se na ní dál držela? Má to jistě svůj důvod, že monogramy a variace na ně sehrávají hlavní roli v tolika kolekcích posledních sezon. Balenciaga, Dior, Chanel, Fendi, Givenchy, Gucci. Gucci a Balenciaga. Gucci a adidas. You name it.
Některé jsou stařičké, třeba kostkovaný Damier navrhl Georges Vuitton už v roce 1888. A věděli jste, že monogram Gucci byl odpovědí na nedostatek kůže po druhé světové válce? Guccio Gucci jím údajně chtěl zatraktivnit plátno. Jindy se i tradiční značce dostane monogramu zbrusu nového – Burberry jeden dostalo od Riccarda Tisciho jen před pár lety a nedivil bych se, kdyby Daniel Lee coby nový kreativní ředitel přišel s dalším. Na nový monogram nedávno vsadila i Donatella Versace. Je to totiž skvělý způsob, jak komunikovat změnu přístupu, novost.
Pár ulic od mého domu byste našli obchod s oblečením bez značky a bez potisku. „Značka jste vy!“ hlásá. A já chodím okolo, ale nikdy dovnitř, protože si nejsem jistý, že souhlasím. Myslím, že viditelná značka, není-li zbytečně ostentativní, dovede o svém nositeli prozradit spoustu věcí. „Třeba že je schopný zaplatit elektřinu a teplou vodu,“ pobavila se nad mou myšlenkou Oli Egler a má pravdu. Je to rozhodně symbol statusu. „So Christian Dior me from my head to my toes,“ zpívala ostatně Madonna coby Evita ve stejnojmenném muzikálu z roku 1996. Značka, kterou nosíte, ale může něco vypovídat taky o vašich hodnotách, dokonce i politickém názoru.
V tom, řekl bych, tkví síla monogramu. Na rozdíl od řvoucího loga umí být příjemně nenápadný a vzorem, jaký utváří, může jednoduše zdobit. Zhodnocovat. Tak, jak to Guccio Gucci zamýšlel.
Pokud jde o mě, i po více než dvaceti letech má Victoria v mém srdci stále místo, dnes ještě větší než jako Posh. V umělohmotném přívěsku bych ji už nejspíš nenosil, i když nikdy neříkej nikdy, ale jako monogram? Stále doufám, že s pánskou módou přijde spíš dříve než později. A až se tak stane, Victoria Beckham me from my head to my toes…