Why Would You: Fashion statement na královnině pohřbu
Foto: Getty Images
Foto: Getty Images
Nic vážnějšího než pohřeb. Přesto jsem se při sledování pondělního loučení s královnou Alžbětou II. nemohl ubránit a očima i myšlenkami utíkal k jednomu zdánlivě nepatrnému detailu. Jehlám. Jako by pondělní ceremonie, v kalendáři mnohých rámovaná přehlídkami londýnského fashion weeku, byla taky tak trochu módní show. A možná i byla…
Některé značky – třeba Raf Simons nebo Burberry – svou přehlídku zrušily. Jiné vzdaly panovnici hold: JW Anderson na molo jako poslední look vyslal černé triko s nápisem královně děkujícím, první look Erdem zase halil černý závoj, u Richarda Quinna byla smuteční celá první půlka kolekce a Nensi Dojaka modelkám před defilé dala do rukou konvalinky, královninu oblíbenou květinu. Příkladů by se našlo víc a všechny hovořily jasně. Ale jak si interpretovat módní volby truchlících?
Ne že by uniformy nebo dobře padnoucí pánský oblek nemohly být předmětem fascinace a interpretace, ale osobně mě při sledování pohřbu nejvíce zaujala právě ta téměř provokativní výška podpatků. V jeden moment jsem jimi byl tak posedlý, že jsem je mezi přítomnými vyhledával, jako by šlo o zvrácenou variaci na Where’s Wally? Catherine, princezna z Walesu. Princezna Beatrice i princezna Eugenie. Sophie, hraběnka z Wessexu. Sarah, vévodkyně z Yorku. Meghan, vévodkyně ze Sussexu.
Královna Alžběta II. nikdy nepodcenila důležitost chytře zvoleného oděvu. To ona dostala v padesátých letech nápad zahrnout do svého šatníku více barev, od pudrových odstínů po syté. Vytvořila power dressing, než se o power dressingu vůbec mluvilo, a její oděvní kódy si s oblibou půjčovaly i ostatní ženy ve vedoucích pozicích. Věřila, že musí být vidět, aby v ní lidé věřili, a když vidět byla, byla vyloženě nepřehlédnutelná. Její šatník sloužil diplomatickým účelům a třebaže během proslovů zůstávala politicky neutrální, názor dávala tušit vzhledem. Dodnes můžeme jen hádat, jestli v roce 2017, kdy se řešil odchod země z Evropské unie, otvírala parlament v modro-žluté kombinaci záměrně, nebo náhodou.
Proto fashion statement na pohřbu královny Alžběty II. není nevhodný, dá se naopak chápat jako další způsob, jak vzdát panovnici hold. A potom, jak napsal trefně Matthew Engel pro Financial Times, nesmíme zapomínat na jedno: Britská královská rodina vděčí za svůj úspěch částečně tomu, že je v podstatě nejdéle běžící telenovelou na světě. „S ohledem na to, že by se zábava nikdy neměla příliš vzdálit od falešné posvátnosti, jež obklopuje trůn, je součástí královské práce nebýt nudný.“ A jestli něco nikdy nebude nuda, pak jehly.
Londýnský fashion week nám ukázal, že může být módy bez královské rodiny. Ale může být královské rodiny bez módy? Na to je příliš silným nástrojem. Jen hlupák by ji proto nebral vážně, přecházel ji jako něco frivolního.