Roboti přebírají svět: Proč Elon Musk, Google i Kim Kardashian propadli androidům?

Říká se jim humanoidní nebo antropomorfní roboti, ale už mají také vlastní jména jako Optimus, Atlas nebo Apollo. Už jsou mezi námi a vše nasvědčuje tomu, že jejich přítomnost bude trvalá. Když Elon Musk v říjnu 2024 představil robota Optimus 3 od společnosti Tesla, způsobilo to nemalý rozruch nejen díky plánu na jeho komerční uvedení, ale především kvůli jeho stále pokročilejším schopnostem.
Josef Šlaich
——
30. března 2025

Foto: Getty Images

Roboti ale už nepronikají jen do technologií a průmyslu – stávají se i součástí popkultury. Nedávno to potvrdila Kim Kardashian, když na instagramu sdílela fotografie z focení pro časopis Perfect Magazine, kde pózuje právě s teslovým androidem Optimem. Tyto snímky, které zároveň vyvolaly kontroverze kvůli zřejmé podpoře Elona Muska, dokazují, že roboti definitivně vstoupili do našeho každodenního života – a už dávno nejen v představách autorů sci-fi, jako byli Philip K. Dick nebo Ridley Scott.

Meta a Google vstupují do hry

Technologičtí giganti po celém světě si uvědomují potenciál tohoto trhu a neváhají do humanoidních robotů investovat miliardy. Podle Marka Gurmana z agentury Bloomberg plánují společnosti Meta a Google v tomto segmentu konkurovat Tesle. Meta již vytvořila specializovaný tým v divizi Reality Labs, který má přes 100 inženýrů pod vedením Marca Whittena, bývalého manažera z firem GM Cruise a Amazon. Meta spolupracuje s robotickými společnostmi, jako jsou Unitree Robotics nebo Figure AI, a jejich cílem je vytvořit software, který by se dal nazvat jakýmsi „Androidem pro roboty“. Cílem je uvést robota na trh v příštích letech, především jako pomocníka pro domácí práce.

Ani Google nezůstává pozadu. Jak informoval MIT Technology Review, 12. března Google oznámil vznik modelu Gemini Robotics, který propojuje umělou inteligenci s fyzickými schopnostmi robotů. Google již v prosinci 2024 uzavřel partnerství se společností Apptronik za účelem vývoje humanoidního robota Apollo. Gemini Robotics má umožnit ovládání robotických končetin pomocí jednoduchých hlasových příkazů, což znamená zásadní posun v integraci umělé inteligence a fyzických strojů.

Nové robotické závody se tak velmi rychle stávají analogií dřívějšího závodu o vesmír. A nejen americké společnosti – Čína se rovněž přidává do hry. He Xiaopeng, šéf společnosti XPeng Motors, podle agentury Reuters uvažuje o masivní investici až 100 miliard jüanů (13,8 miliardy dolarů) s cílem zajistit komerční výrobu humanoidních robotů již během příštího roku.

Proč roboti připomínají člověka?

Proč ale společnosti vůbec vsázejí právě na polidštění robotů, když například automatické vysavače či jiné specializované stroje existují už desítky let? Odpověď je jednoduchá. Náš svět je uzpůsobený pro člověka. Antropomorfní roboti proto mohou snadno používat dveře, chodit po schodech, sedět na židlích a provádět nejrůznější úkoly v prostředí vytvořeném lidmi pro lidi. Jejich lidský vzhled navíc umožňuje vyvolat empatii, což je podle expertů zásadní, pokud se mají prodávat za ceny, jako je například avizovaných 30 tisíc dolarů za robota Optimus. Zdá se tedy, že se v budoucnu budeme stále častěji setkávat nejen s roboty v našem okolí, ale také v populární kultuře. Možná už brzy budeme sami sdílet instagramové příběhy s robotickými pomocníky po našem boku.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu