Od Oscara ke konspiracím: Jak smrt papeže Františka proměnila internet v největší živé vysílání Vatikánu

Sotva 21. dubna 2025 dorazila zpráva o úmrtí papeže Františka, sociální sítě explodovaly. Místo tichého smutku přišel rekordní boom sledovanosti filmu Conclave, lavina in memoriam selfíček celebrit a memová tsunami, která z posvátné události udělala další binge-obsah. Co tahle digitální horečka vypovídá o víře a o nás?
Josef Šlaich
——
24. dubna 2025

Foto: Profimedia

Ještě dřív, než se Vatikán stačil oficiálně rozloučit, se film Conclave ze dne na den proměnil v internetový fenomén, a to nikoli díky jeho kvalitám, ale díky tajemnému kouzlu virálního trendu. Oscar za nejlepší adaptovaný scénář z roku 2024, který donedávna připomínal seriózní drama o politických intrikách, se v den zprávy o papežově smrti dočkal nárůstu sledovanosti o neuvěřitelných 283 % na Prime Video. Z kritických recenzí se náhle stal konkláve binge, kde edity tiktokerů mísily dramatickou hudbu s memy, jež přirovnávaly tajnou volbu pontifika k soutěžní televizní show. V okamžiku, kdy diváci místo modliteb zapínali opakovaně své streamovací služby, se ukázalo, že i nejsvatější rituál může být rychle přetvořen na komoditu, kterou pohání zvědavost a hon za lajky.

Commemo-post olympiáda: selfie a PR před duchovním prožitkem

Sociální sítě se během prvních hodin proměnily ve svéráznou galerii připomínek od hlasitých odezev celebrit až po nadšené videozáznamy influencerů, kteří zdůrazňovali, jak moc jim bylo ctí se se svým oblíbeným papežem osobně setkat. Instagram zaplavily staré fotografie s Františkem, často pořízené před lety a doplněné krátkými vzkazy typu „Nikdy nezapomenu ten moment…“. Některé příspěvky působily jako líbivé PR statusy: půvabné filtry, hastagy #RIPFranciscus a #PopeSelfie ukazovaly, že reálná ztráta vrcholné duchovní autority se pro mnohé stala spíše příležitostí k propagaci vlastního profilu než k autentickému sdílení smutku. V této rychlokvašené exhibici autentické pocity ustoupily logice kdo byl první, kdo získal nejvíce interakcí a kdo dokázal prodat nejvíce remarketingových koláčků, jako by smrt papeže byla novou módou v závodě o pozornost.

Konkláve jako seriál – živná půda pro konspirace a boty

Na mikroblogy a diskusní fórum X  dorazila po zprávě o smrti papeže další vlna chaosu. Debaty o příštím pontifikovi se nesly v jazyce bookmakerů a reality show: Kdo obdrží bílou kouřovou spršku?, Top 5 kandidátů na trůn svatého Petra. Zároveň propuklo šetření, zda na vystavení těla papeže ve Svatopetrské bazilice není cosi podezřelého – konspirátoři hledali drobné odlišnosti v barvě roucha či výrazu na fotografiích. Vrhli se na objasňování staré legendy o tzv. černém papeži a sdíleli teorie, že následující nástupce přinese apokalypsu. Paralelně se objevily i podezřelé sady videí, pravděpodobně šířené boty, které z evangelijních průvodů pod drobnohledem americké naivity vykreslovaly temné rituály, jež se v Evropě nikdy neodehrály. A v centru znovu zacloumal kontroverzní Carlo Maria Viganò, exkomunikovaný biskup, čímž se mediální šum ještě prohloubil.

Od seriózní analýzy k shitpostu: humor jako poslední svatyně vážnosti

Mezi odbornými shrnutími o fungování konkláve a teoriemi o budoucím papeži vznikly stránky a kanály, kde se z možného nástupce dělaly karty v sázkové hře či meme postavičky. Nejvirálněji z nich se ujaly výroky jako J. D. Vance zabil papeže, poté co americký viceprezident Františka navštívil jen několik hodin před jeho smrtí. Z absurdní hypotézy se okamžitě stala komediální rutina. Vance byl oblíbenou figurou meme-kultury, zobrazován jako antikrist či sparťan, jeho každá návštěva vyvolávala karikaturu zkázy. V té chvíli internet neohlásil pouze informaci o úmrtí, ale přetvořil ji v dark humor, kde smrt Svatého otce sloužila jako podklad pro nejpropracovanější shitpost roku.

Zatímco Twitter a TikTok byly zahlceny memy, cover videi a live reporty z baziliky, mnozí skuteční věřící zůstali mimo hlavní proud. Na internetu se najednou diskutovalo o inflaci, politice, mediální zábavě a sázkách, ale málokdo se zastavil u vlastní modlitby či mlčenlivé reflexe. Zdánlivě seriózní zpravodajství, jako třeba v The New York Times, více připomínalo vysvětlování typu, jak konkláve funguje, než skutečné ohlédnutí za životem Františka jako duchovního vůdce. Duchovní hloubka se jevila jako zboží druhé kategorie, zatímco algoritmy žily z co největšího engagementu.

Kdo bude novým papežem?

Spekulace o příštím nástupci již obíhají sítě. Mezi favority se zařadili jak progresivní kardinálové, tak ultrakonze­r­vat­ivní stratégové. Už teď se objevují falešné uniklé seznamy, anonymní tweety o preventivním zásahu Vatikánu a sázkové kurzy bookmak­erských gigantů. Zdá se, že v květnu, až z komínku Sixtinské kaple vystoupá další bílý kouř, nebude chybět další kolo memů, konspiračních teorií a influencerských hodnotících videí. A přestože obřad konkláve je starý tisíciletí, v digitálním věku se i on proměnil v souboj o lajky a sledovanost. Důkaz, že i ten nejposvátnější rituál dnes žije v permanentním livestreamu, kde víra klepe na dveře entert­ain­me­ntu a kouří z nich jen další virál.

Josef Šlaich

Expert na beauty, estetickou medicínu a hodinařinu, který se se čtenářkami Harper’s Bazaar dělí o své znalosti v rámci své rubriky Beauty Insider.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu