Od 2. do 6. 11. 2024 proběhne v Praze akce Bread & Dance, jejímž cílem je pomoci tanečníkům zlepšovat jejich dovednosti, ale hlavně uplatnit se na mezinárodní scéně – najít angažmá a zapojit se tak do tzv. světové burzy tanečníků.

S jak velkým zájmem jste se za ty dva roky setkali?
Přihlášek je opravdu mnoho, letošní rok je ještě v procesu, ale loni to bylo přibližně 400 tanečníků ze všech možných koutů světa. To, že se mohou mladí tanečníci představit čtyřem předním českým choreografům, je lákavé. Navíc já loni na Bread & Dance objevila talenty pro dva projekty Burkicom, takže burza má reálný dopad – a to je skvělé.
Jak vysoké nároky jsou dnes kladeny na studenty tanečních škol?
A může jim vůbec konkurovat na oné taneční burze člověk bez speciální průpravy? Tanec v dnešní době není jen baletem, je neskutečně barevný a dokáže zaujmout širokou škálu diváků. To s sebou přináší i to, že tanečníci musí být všestranní a nároky jsou na ně kladeny velmi vysoké. Je těžké uspět a prosadit se. Neznamená to však, že tanečník bez školy nemá šanci. Před pár dny jsem měla premiéru představení Slunce, které hrajeme v divadle Archa+. Tam mám pět tanečníků a každý má jiný taneční background a každý je něčím výjimečný.
Hikaru se narodil v Japonsku, vystudoval balet a nějakou dobu tančil v baletním souboru v Kanadě. Dnes žije v Mnichově a věnuje se současnému tanci. Michal Heriban je Slovák a žádnou taneční školu nestudoval. Je však skvělý tanečník a herec a během své kariéry byl několikrát nominován na cenu Thálie. Lorenzo je Ital, původně byl krasobruslařem. Tanci se začal věnovat až v osmnácti letech a je v něm opravdu dobrý. Momentálně hostuje v několika company po Evropě… a takto bych mohla pokračovat. Jsou to všechno skvělí tanečníci, kteří na sobě tvrdě pracují, a právě jejich rozmanitost je to, co mě jako choreografa zajímá.

Když se zamyslím nad tím, kolik slavných českých tanečníků znám, napadne mě pouze Jiří Kylián – je to na tak malý národ málo, nebo hodně?
Touto otázkou popisujete přesně to, proč jsem se rozhodla vytvořit Bread & Dance. Máme skvělé tanečníky, kteří jsou roztroušeni v divadlech po celém světě, a jsem přesvědčena, že máme i skvělé choreografy. Bohužel to však ví jen málo lidí. Celý obor není podporován stejně jako například opera nebo činohra. Představte si, že v Čechách neexistuje jediný soubor současného tance, který by dokázal plnohodnotně zaměstnat své tanečníky, a to výrazně snižuje konkurenceschopnost v zahraničí. I Jiří Kylián se stal slavným v zahraničí, nepřišel jako hvězda z Čech. Já ale věřím, že čeští umělci jsou výrazní a mají světu co nabídnout, a ono se to i malými krůčky daří. Tento rozhovor například píši z Hong Kongu, kde právě vystupujeme s představením Ostrov!. Za pár dní nás čeká Bread & Dance, na který vezeme třicítku promotérů z celé Evropy, představíme jim devět produkcí od pěti různých company, budeme s nimi na konferencích debatovat o tom, jak spolupracovat, jak prosadit český tanec v zahraničí. Těším se na to a věřím, že se může něco podařit, protože český současný tanec je na vysoké úrovni.

Jaké jsou vaše tři nejoblíbenější choreografie, které by měl vidět každý?
Těžká otázka, je toho tolik. Schválně se nevydám do zahraničí a využiji otázku jako pozvánku na Bread & Dance. Představení není ještě hotové, ale já osobně se moc těším na představení Dekkadancers choreografa Jiřího Pokorného, jehož rukopis mám velmi ráda a také je to člověk, který se dokázal prosadit v zahraničí. Hraje se 6. 11. v Jatka78.

Další můj tip je představení Where – to vytvořil Václav Kuneš pro sebe a Helenu Arenbergerovou, která za něj získala cenu Thálie. Hraje se ve Studiu Maiselovka 5. 11.
A v neposlední řadě bych diváky pozvala na Louskáčka, který je určen všem divákům od pěti let a je to představení plné kouzel, hudby, tance i cirkusu. V loňském roce bylo na Vánoce beznadějně vyprodané. Je to představení v produkci Burkicom, takže moje. (úsměv) Hrajeme 6. 11. v divadle Archa+.

Který bod programu si podle vás nesmíme nechat ujít v rámci pětidenního festivalu?
Celý showcase bude velký zážitek. Diváci mají možnost vidět ve třech dnech company jako Dekkadancers, 420People, Lenka Vagnerová & company, Burkicom a Farma v Jeskyni. Každá z těchto company má svůj vlastní nezaměnitelný rukopis, který musíte zažít, abyste zjistili, že tanec je oborem, který dokáže obsáhnout nejen pohyb, ale i divadlo, film, hudbu, cirkus, silný obsah, okouzlení a radost. Tanec nezná hranic, a to na něm miluju.