5 jednoduchých kroků k lepší náladě

Myslet pozitivně je čím dál náročnější disciplína a cítit se šťastně, když na hrudi sedí tíseň a v hlavě víří nejistota, je opravdová výzva. Díky těmto pěti metodám se můžete cítit spokojenější.
Kristýna Mazánková
——
13. září 2022

Foto: Getty Images

1. Houpejte se

Klíč k lepší náladě se skrývá v uvědomění, že se někdy cítíme pod psa. Když dokážeme propojit své tělo a mysl a necháme negativní emoce vystoupit na povrch, jen tak je můžeme zpracovat. Nejlepší je uvolňovací cvičení, které umožní uvolnit uložené emoce z oblasti kyčlí a páteře, protože právě boky a páteř patří mezi místa, kam se emoce rády skrývají. Stačí ležet na zádech a rozhoupat se v těle nahoru a dolů. Houpavé pohyby navozují nervovému systému pocit bezpečí a zároveň dovolují, aby se tělo lépe uvolnilo. V tuhle chvíli nechte své emoce vystoupit na povrch. Můžete začít plakat, nebo se cítit naštvaně, či frustrovaně. Ale pak se rychle jako zázrakem budete cítit klidněji.

2. Začněte psát 

Nemusíte psát román, dokonce ani vést deník. Stačí prostě psát, cokoli. Bez ohledu na gramatiku, stylistiku a téma. Takzvané volné psaní, kterému se budete věnovat třeba jen pět minut každý den, jako příjemný mozkový výplach, který pročistí mysl. Zapisujte svůj tok myšlenek, každou i banální, i takovou, za kterou se stydíte. Psaní je pro mysl, jako kdybyste okopávali zahrádku a pořádně prokypřili půdu. Je to i lekce mindfulness. „Všímavostí se dostáváme více do kontaktu sami se sebou a to nám v důsledku pomáhá k budování života,“ říká psycholog a zakladatel Terapie mezi stromy Adam Táborský.

3. Srdce jako nástroj vnímání 

Lidské srdce funguje jako druhý mozek, má svou vlastní inteligenci, aspoň to tvrdí výzkumníci z institutu Heart Math, kteří se věnují zevrubnému zkoumání srdečních záležitostí. Když je prožívání srdcem v rozporu s prožíváním rozumem, vytváří to nesoulad. Když je srdce a rozum v harmonii, jde o koherenci. To je soulad mezi pocity, slovy a činy, a prožívat jej lze ve chvílích, kdy cítíme vděčnost, radost, lásku či úžas. Vyživovat srdce lze pak tím, že vědomě budeme pěstovat úžas. Žasnout lze nad rozkvetlými květinami, nad slunečními paprsky nebo nad hezkými vzpomínkami... Srdci i hlavě dělá dobře i hromadění krátkodobých pozitivních emocí. Rovnice je jednoduchá, když zažíváme příjemné okamžiky, tak nemáme prostor pro ty nepříjemné. Díky drobnostem, které nám činí radost, jsme méně zranitelní vůči negativním myšlenkám.

4. Léčba bylinami 

Zrovna je na to nejlepší čas, když jaro propuklo v plné síle a příroda se vůkol zelená. Právě nyní by neměly uniknout vaší pozornosti divoké hlohy, které kvetou bílými květy. Ty se využívají k přípravě jednoduché přírodní tinktury, která dělá dobře psychice. Může pomoci i při akutních stavech, kdy cítíte neklid, strach či když se vám rozbuší srdce po nějaké těžké zprávě. Stačí si dát jen pár kapek rozpuštěných ve sklenici vody. Ustrašenost dokáže lépe zpracovat hloh v kombinaci s meduňkou, a tvoří tak ideální kombo pro léčivý bylinný čaj. Při hlubokých pocitech smutku lze pak směs doplnit ještě o třezalku.

5. Dopřejte si uzemnění 

Jednoduchá technika, která dokáže uklidnit pocuchané nervy, je uzemnění. Vlastně jde o uzemnění uzemněním, protože k tomu stačí spojit se se zemí tak, aby nám nepřekážely podrážky bot ani betonové podlahy nebo asfalt. Důležité je, aby se plosky nohou dotkly země. Trávy na louce, písčité cesty v lese, písku na pláži. I krátká bosonohá procházka třeba jen v městském parku dokáže redukovat stres. Ty libé pocity, které se po takovém zážitku rozlijí do celého těla, způsobují volné elektrony, které do nás, tvory elektromagnetické, skrz zemi proudí. Stejně tak, jako je příjemné dopřát si kontakt se zemí prostřednictvím nohou, funguje i dotyk rukama. Proto je tolik spokojených amatérských zahradníků.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu