4 tipy, jak se připravit na pracovní pohovor

4 tipy, jak se připravit na pracovní pohovor

Nenechte nic náhodě – připravete si strategii pro zlepšení firemních slabin, zapracuje na outfitu a nepodceňujte vlastní body language.
Petra Štepánková
——
11. října 2023

Foto: Profimedia

Nepodceňujte první dojem

Podle mnohých personalistů může dobrý první dojem tvořit až polovinu úspěchu. Několik prvních minut může být tedy skutečně rozhodujících a pro vaši budoucí kariéru zásadních. Vyzařování pozitivní energie, úsměv, pevný stisk ruky a komunikační dovednosti – na to vše se personalisté v prvních chvílích vašeho společného setkání zaměřují. Snažte se v nich proto vzbudit sympatie ještě dříve, než se vaše debata stočí k práci. Nezapomeňte také na oblečení vhodné k pozici, o kterou se ucházíte. Nebojte se ukázat vlastní styl, avšak dbejte na etiketu business casual. Dejte pozor na příliš mnoho parfému a make-upu, a naopak nepodceňujte manikúru a upravené vlasy. Méně je více. Jak tvrdí HR manažerka Eva Kramešová, svou image dáváte firmě beze slov najevo, jak moc je pro vás nabízené místo důležité.

Body language

I lidé z HR jsou jen lidé. Podle kariérních specialistů je dobré myslet na to, že personalisté jsou pověřeni vyzjistit o vás co nejvíce, a to během pouhých pár minut, kterých má vaše plánovaná schůzka trvat. Jedná se tedy o boj mezi vámi a jimi. Oni HR experti jsou pár kroků před vámi, a to díky nesčetnému množství pohovorů, které absolvovali ještě v době, kdy vy jste možná o změně pozice vůbec neuvažovali. Umí se proto orientovat v nejrůznějších tématech, mají zvídavé dotazy, umí ale také číst vaše gesta a mimiku. Nezapomínejte si proto hlídat řeč těla. Myslete na pevný stisk ruky, udržujte oční kontakt, buďte asertivní a zkuste eliminovat nervozitu. Buďte sami sebou (nebo svou nejlepší možnou verzí) a nezapomínejte, že stejně tak jako vy hledáte svůj dream job, i firma hledá posilu, která dobře zapadne do kolektivu.

Oslňte znalostmi

Detailní rešerše historie, strategie nebo členů firmy, které toužíte být součástí, by pro vás měla být naprostou samozřejmostí. Nepátrejte pouze po povrchu. Základní informace si nejspíš zjistí každý uchazeč, který byl před vámi i po vás. HR specialisté doporučují například detailní seznámení s firemním webem, sociálními sítěmi a důležitými projekty, kterými se může firma pyšnit. Není podle nich ani na škodu poukázat na slabiny (avšak velmi pokorně a pouze pokud tomu bude situace nakloněna) a hlavně nabídnout řešení, jak je eliminovat.

Pozor na nepravdivé informace v CV

Personalisté se ve své praxi často setkávají s případy, kdy si uchazeči ve snaze získat vysněné místo přikrášlují realitu. Ať už se jedná o cizí jazyky, nebo o technické dovednosti, pravda vždy vyjde najevo. Když ne u pohovoru, v praxi běžných pracovních dní určitě. Situace odhalující absenci vašich znalostí poté není komfortní ani pro vás, ani pro vaše kolegy a nadřízené. Je totiž dost možné, že si vás v rámci pohovoru z některých znalostí otestují. Pokud cokoliv z požadovaných podmínek, které uchazeči musí splnit, neovládáte, je lepší říct pravdu a raději se domluvit na doplnění kvalifikace v určitém časovém horizontu. Prokážete tím nejen, že jste féroví hráči, ale také, že máte snahu učit se novým věcem.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu