4 otázky, které nikdy nepokládejte na pracovním pohovoru … a 4, kterými naopak podle kariérní koučky uděláte dojem.

4 otázky, které nikdy nepokládejte na pracovním pohovoru

… a 4, kterými naopak podle kariérní koučky uděláte dojem.
Petra Štepánková
——
20. května 2024

Foto: Profimedia

Pracovní pohovor na potenciální novou pozici je vzrušujícím, ale také občas stresujícím zážitkem, na jehož konci vám dá zástupce firmy možnost si prohodit role – zeptat se na vše, co vás zajímá. Nejedná se však pouze o tzv. carte blanche, během které se budete moci otevřeně zeptat na cokoliv. Jedná se v první řadě o další, méně formální kolečko pracovního pohovoru, během kterého vás zaměstnavatel stále zkouší. Je proto velmi důležité umět pokládat otázky správným způsobem a některým se vyhnout zcela – na co si tedy dát pozor a naopak které otázky vám pomohou dohnat pár extra bodů v rámci pohovoru?

Čím se vaše společnost zabývá?

Stejně jako při detailním průzkumu pozice je klíčové zjistit si v první řadě všechny informace o společnosti, ve které se o práci ucházíte. „Ujistěte se, že víte, jakou má firma vizi, jaké má divize, v jakých státech má své sídlo i kanceláře, a zjistěte si i něco o její historii,“ říká kariérní koučka Lucie Jančurová. Podcenit byste neměli ani aktivity společnosti v rámci neziskových projektů nebo jiných mimokancelářských aktivit. Navíc vždy zazáříte, pokud mezi řečí zmíníte nějaký nedávný úspěch firmy.

Co tato pozice vůbec obnáší?

Jednou z nejdůležitějších věcí, které byste měli před pohovorem udělat, je zjistit si maximum informací o dané pozici. Musíte nejen mít přehled o tom, za co budete potenciálně zodpovědní, ale také zběžnou znalost o programech, softwarech a obecných povinnostech. Zeptat se naopak můžete například na svůj tým, nadřízené a obecnou hierarchii, do které přicházíte. Pakliže se pro vás jedná o pozici v novém oboru a trochu tápete, je podle Jančurové lepší se zeptat například na to, jak vypadá typický den na vaší pozici nebo jaké specifické úkoly (kromě těch, které předpokládáte) obnáší.

Máte ještě nějaká jiná volná místa?

„Otázky na nějaké jiné pozice ve firmě většinou naznačují vaši nerozhodnost nebo nedostatečný zájem o danou pozici a spíše vyvolávají dojem, že se snažíte najít jakoukoliv práci bez zájmu o to, co vlastně budete dělat,“ říká Jančurová.Na druhou stranu by bylo od zaměstnavatele (i od vás) naivní si myslet, že setrváte na této pozici dlouhá léta bez potřeby či ambicí jít dál – zájem o kariérní postup je naopak často vítán zaměstnavatelem, který má zájem o to, aby v jeho společnosti vyškolený a zkušený personál setrval co nejdéle. Vyvarujte se však kladení až moc velkého akcentu na vaši budoucí pozici – přece jen jste do firmy ještě ani nenastoupili…

Kdy mohu začít čerpat dovolenou?

Ještě nejste ani u konce pracovního pohovoru, a už vás zajímají benefity, jako je dovolená či sick days? Pak zpomalte. Pokud se zaměstnavatel o firemní politice volna nezmíní sám, můžete položit otázku dovolených až na konci pracovního pohovoru. Byť je rozhodně důležité znát politiku společnosti v rámci odpovídání na telefony a maily o víkendech nebo na dovolené, mějte na paměti, že nechcete zapůsobit jako někdo, pro koho je dovolená prioritou č. 1. Na druhou stranu je však také důležité (v první řadě pro vás) zjistit, zda od vás náhodou firma nebude očekávat, že budete na příjmu 24/7. A pokud ano, je důležité tomu přizpůsobit svou kompenzaci.

A které otázky by vám naopak mohly dodat pár extra bodů? 

Jaké jsou hlavní cíle a výzvy této pozice v prvních 3–6 měsících?

Odpověď na tuto otázku vám napoví, co vše od vás bude potenciální zaměstnavatel očekávat – ať už se jedná o základní seznámení s týmem, politikou a filozofií společnosti, nebo zda od vás očekávají, že již budete schopni se zcela adaptovat a znát firmu a její postupy (a to nejen v rámci svého oddělení) skrz naskrz. „Tato otázka vám pomůže pochopit dynamiku práce ve společnosti i její náročnost. Pro zaměstnavatele to může zároveň být důkazem vašeho odhodlání a autentického zájmu, ale také kvality vašeho nasazení,“ říká Jančurová.

Jaký je styl vedení a dynamika vašeho týmu?

Druhů vedení je celá řada – micro manager, helicopter manger atd. Někdo raději kontroluje každý krok svého týmu a jiní spíše přihlížejí zdálky a zasahují pouze ve chvíli, kdy je to potřeba. „V rámci této otázky zjistíte buď jak se sám vnímá manažer, do jehož týmu se hlásíte, anebo to, jak vašeho manažera vnímá HR – podle toho, kdo s vámi pracovní pohovor vede,“ vysvětluje Jančurová. „Odpověď na tuto otázku by vám měla ujasnit to, jakým způsobem budete fungovat na každodenní bázi – zda budete řešit všechny úkoly společně, nebo individuálně, kdo bude nést za co odpovědnost atd.,“ dodává.

Jaké jsou hodnoty firmy a jaká je její kultura?

Na první pohled jednoduchá otázka vám napoví, do jakého prostředí se chystáte – jak striktní je dress code, jak se staví k práci z domova, jak moc je prostředí benevolentní k tomu, abyste si do práce brali mazlíčky nebo třeba i děti.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu