Žaneta Fidrantová: Chceme předat kousek norského životního stylu

Máte v oblibě severské země a brzy se tam chystáte vydat? Tak by vám neměla uniknout firma Norská móda, kterou založila Žaneta Fidrantová. My jsme ji trochu vyzpovídali a zjistili, co ji k tomuto kroku vedlo, jak vybírá značky, které do Česka dováží nebo kdy a proč se začala zajímat o udržitelnou módu.
komerční článek
——
2. prosince 2021

Foto: archiv značky

Jak vznikl nápad na vytvoření Norské módy? 

Několikrát jsem navštívila Norsko a zamilovala jsem se do norské kultury, přírody a tradic. Jako každá žena jsem sledovala místní módu, trendy a zjistila jsem, že ty krásné svetry s norským tradičním vzorem nejsou v Čechách k dostání. Takhle vznikla láska na první pohled s první značkou Dale, kterou jsem se rozhodla přivézt s kouskem Norska i k nám do Čech. Podařilo se a jsem na ni hrdá stejně jako všichni Norové. 

Kdy a proč jste se začala zajímat o udržitelnost a udržitelnou módu? 

Zatímco u nás se o toto téma zajímáme až nyní, v Norsku je to už dávno standardem a samozřejmostí. Norové si velice váží své přírody a chtějí budoucím generacím předat přírodu ve stejné podobě, jako ji mají oni. Vědí, že módní business má obrovský negativní dopad na planetu, a proto dělají vše pro její záchranu a obnovu. Je skvělé, že mohu dovážet udržitelnou módu, která je z přírodních a udržitelných materiálů a vydrží několik let. Mohu vyjmenovat spoustu materiálů, ze kterých se v Norsku vyrábí, ale vyberu ten hlavní, a to je vlna. Roste prostě na ovečkách, volně se pasoucích po norských horách.

Podle čeho vybíráte značky, které chcete do České republiky dovážet? 

Hlavním kritériem výběru, kromě udržitelnosti, je originalita, exkluzivita, kvalita, kterou chceme předat českým klientům. Nejvíce se mi líbí rozmanité portfolio značek, nabízí outdoorové i lifestylové oblečení. Jako žena sleduji módní trendy a oblečení. Podle toho také vybírám, jaká značka a styl oblečení se k nám hodí a co českým ženám u nás chybí. Já se zajímám více o lifestylové značky Dale of Norway, We Norwegians a KariTraa. Outdoorové značky jako je Devold, Bergans, Bula, Alfa a další jsou manželova parketa. I když ráda cestuji, tak s výběrem bot, batohů, lyží a správné bundy na expedici je na tom můj muž lépe. A tak to má asi být. 

Kolik značek již do České republiky dovážíte? Plánujete portfolio ještě rozšířit? 

V současné době dovážíme 12 převážně norských značek. Jsme výhradní dovozci pro Českou a Slovenskou republiku. Zatím rozšiřování portfolia v plánu nemáme. Už nyní dovážíme to nejlepší, co z Norska lze. 

Jak jsou vaše značky udržitelné?  

Všechny značky, které dovážíme, jsou udržitelné. Norská filozofie je založena na udržitelné módě a každá značka se snaží zdokonalovat a vymýšlet inovace, které vedou k udržitelnosti. Snižují emise, pracují s přírodními nebo recyklovatelnými materiály. Leckdy to udává i norská legislativa, která je v tomto ohledu velice tvrdá. Vyvíjejí metody, jež vyrobí 100% ekologicky rozložitelný materiál. Ale to je povídání na hodně dlouhou dobu. 

Co je podle vás zásadní věc, kterou kontrolovat, pokud se chceme soustředit pouze na udržitelnou módu?

Součástí udržitelné módy je kvalitní výrobek, který opravdu vydrží a je vyráběn z přírodních, případně recyklovaných materiálů. Všechny značky, které dovážíme, jsou certifikované a mají dohledatelný původ vlny i fairtrade programu. Je tedy důležité, že tuto kontrolu máme a víme, co přesně dovážíme.

Jak rozlišit tzv. greenwashing a opravdu udržitelné oblečení? 

Je důležité si o značkách, tedy výrobci, zjistit co nejvíce informací a zajímat se o ně. Najít si informace o materiálech a původu oblečení, a hlavně si je vyzkoušet osobně. Bohužel marketing je dnes založen na pravdě jen minimálně a vyznat se v tom není jednoduché. Proto obchodujeme s Norskem. Norského výrobce vůbec nenapadne klamat, nemá to v povaze. Důležité jsou věrohodné certifikace a certifikáty, které výrobci uvádějí. 

Podle názvu se zdá, že je to móda pouze na zimu. Je tomu tak, nebo je opak pravdou? 

Norská móda má široké spektrum zimní módy, ale i jarní a letní. V Norsku mají také léto a bohužel kvůli změně klimatu teplejší a teplejší. Rychlá změna teploty je na denním pořádku. Proto Norové nosí hlavně vlnu i v létě. Vlna má skvělé schopnosti – v zimě zahřeje a v létě příjemně ochladí. Vlna je skvělá také na sport a fyzickou aktivitu. Má vynikající termoregulační vlastnosti a k tomu nezapáchá při zpocení.

Jaká je vaše vize pro značku do budoucna?

Hlavní vizí je předat kousek norského životního stylu, který spočívá v tom, že se Norové obracejí k přírodě a snaží se v ní trávit co nejvíce času. Uvědomují si, jak je příroda důležitá, a dovedou se k ní také patřičně chovat. Každý nakonec dospěje k tomu, že život v souladu s přírodou je šťastnější a zdravější. 

Zkusíme to i my tady v Čechách?

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu