Saša Jány: Sociální sítě daly modelkám „hlas a vizibilitu“, které od éry Kate Moss ztrácely
Foto: Viktoria Nolan,Elite Prague
Foto: Viktoria Nolan,Elite Prague
Mám se skvěle. Právě jsem se vrátil ze slunečné Marbelly do nádherné, sluncem zalité Prahy.
Děkuji vám! Již po vítězství Amélie na národním finále Schwarzkopf Elite Model Look ve Španělském sále Pražského hradu jsem cítil, že jak Amélie, tak i Lenka ze Slovenska mají potenciál uspět i v mezinárodním měřítku. Amélie má ten správný look, motivaci a profesionální přístup.
Co se modelingu týká, řekl bych, že je to taková křehká sofistikovanost, která odlišuje Češky od dravých Američanek nebo Holanďanek. Myslím, že tento protipól je módnímu světu stále sympatický.
Právě díky obrovské úspěšnosti, která trvá již více než tři dekády, má Elite Model Look jako nejúspěšnější platforma v hledání nových tváří velkou budoucnost. Koncept se stále vyvíjí, před pár lety se přidali mužští adepti a následně influenceři. Během covidu se světové finále přesunulo do online prostoru a hlavní koučkou se stala supermodelka Coco Rocha.
Vlastně taková jako Amélie. Má mít originální vzhled, být 100% profesionál, měla by být velmi trpělivá, jelikož období příprav, než se kariéra nastartuje, trvá od 15 do 18 let. A samozřejmě mít za sebou dobrý management.
Na začátku boomu influencerství měly modelky i agentury pocit, že to bude spíše na škodu. Já sám jsem byl skeptický. Dnes to vidím z byznys pohledu přesně naopak. Sociální sítě daly modelkám „hlas a vizibilitu“, které od éry Kate Moss ztrácely. Vrátil se status supermodelky. První, kterou jsme jako síť v Paříži budovali, byla Cara Delevingne. Pak se připojily další, až po Kendall Jenner. Dnes již role klasické modelky jako takové není dostačující, každá musí mít vytvořený i svůj obraz a přesah na sociálních sítích. Musí prezentovat své zájmy, aktivity atd. Agentury budou zastupovat multižánrové talenty. Mě v tomto velmi baví pracovat se supermodelkou Danielou Peštovou, herečkou Hanou Vagnerovou, režisérkou Evou Doležalovou nebo digitálním kreativcem a cestovatelem Martinem Carevem.
Vždy závisí od projektu. Při realizaci například editorialů, které naše produkční agentura Elite Prague Production vytváří, vycházím hlavně z oděvů, ale i kultury, divadla, tance, galerií či přírody. U komerčních zakázek typu kalendář, packaging apod. se většinou snažím o čisté věci, které přežijí vizuálně delší období než jen 2 sezóny.
Jedním z hlavních míst, kde dobíjím baterie, je španělská Marbella, kam jezdím pravidelně již 9 let. Miluji tamní klima, lidi, jídlo a celkovou energii, kterou toto místo vyzařuje. Kromě toho tam chodí relaxovat i moje nejlepší kamarádka z Bratislavy se svou rodinou a i hodně mých velmi blízkých kamarádů z Prahy. Dokonce i můj nejlepší belgický kamarád tam má dům. Tato kombinace přátel a místa je pro mě nenahraditelná.
Na procedury si moc nepotrpím, i když bych je už po padesátce určitě potřeboval. Můj must have je již desetiletí hydratační krém Biotherm Aquapower a momentálně jsem nadšený z Absolute Silk Mouse a Lifting Radiance krému od Sensai. Oční krém používám od Sturm. V poslední době jsem si oblíbil i holicí gel od Oriflame a mám rád i Volumising šampon Aesop z Ingredients. Komu však zůstávám věrný již přes 20 let je fantastický kadeřník Jakub Hájek.
Realizovat jejich retrospektivní shows v Praze byl pro mě neuvěřitelný zážitek a vůbec přinést jako první do Prahy haute couture a samotné návrháře je milé prvenství, které se mnou navždy zůstane. Jsem vděčný J&T Bance, že mi umožnila tyto projekty zrealizovat. To, co konkrétně tyto dva velikány spojuje, je obrovská pokora. Oba mě naučili, že lidé, co opravdu něco dokázali, jsou v podstatě skromní. Jean Paul mi vyprávěl o svých zážitcích z prací s Pedrem Almodovarem a sám sebe přirovnal ke krejčímu, který měl možnost spolupracovat s velikánem... Vivienne mě zase naučila dívat se na planetu jinak a vidět možnosti „poselství návrháře“ z jiného úhlu. Oba byli v přímém rozporu s tím, jak někteří čeští lidé z fashion průmyslu „dělají kino“, a přitom pracují na národní úrovni. Glorifikují se někdy až komicky a vyvyšují se nad ostatní.
To je pro mě velmi jednoduché, byl by to určitě interiérový design nebo plastická a rekonstrukční chirurgie, což byl můj dětský sen. Teď se snažím využívat svůj doktorát z marketingu osob v komerční oblasti, kde prodáváme sny.
Podařilo se mi objevit a spoluvytvořit kariéry modelek jako Linda Vojtová, Kristína Chrásteková, Linda Nývltová, Michaela Kocianová, Michaela Hlaváčková, Barbora Podzimková, Denisa Dvořáková, Hana Jiříčková aj. Modelky z Elite Prague a Elite Bratislava se objevily snad ve všech prestižních kampaních, přehlídkách nebo na titulkách módních magazínů. Mým cílem je vytvářet dlouhodobé kariéry a novou energii do žil mi vlilo právě nové vnímání modelky a modela jako talentu jako takového. Mým pracovním snem by bylo pokračovat v produkcích retrospektivních módních shows v Praze za podpory mého skvělého českého a slovenského týmu, který moc respektuji a vážím si ho.