Janja Prokić: Životní lekce od lučního kvítí

Jedna z nejvýraznějších designérek současného šperku Janja Prokić se letos vrátila k materiálu, který ji formoval na střední škole. Její šperky mívají punc talismanů a ke svým nositelkám často přirostou, zároveň však mohou být i klenoty, které fungují jako sběratelský artefakt. Rozhovor je součástí projektu 25 žen, kterým oslavujeme 25. výročí vstupu Harper’s Bazaaru na náš trh.
Kristýna Mazánková
——
23. listopadu 2021

Foto: Salim Issa pro Designblok, archiv 

Nová kolekce Mitmem, kterou jste představila na letošním Designbloku, je o lučním kvítí. Proč jste si jako téma zvolila zrovna to?

Má nám ukázat krásu v jisté obyčejnosti. Je o tom, že to, co je jednoduché a co vidíme každý den, může být hluboce krásné. Luční kvítí je krásné, křehké a blízké.

Svým způsobem nás to naučila pandemie, která nás zavřela nejen v Česku, v našich městech, ve kterých trvale žijeme, a donutila nás všímat si věcí, které máme pod nosem, a ne pořád vzhlížet k tomu, co je venku. 

Přeneseně se tohle téma dá vztáhnout i na nás samotné. Bylo by fajn, kdybychom my ženy taky dovedly ocenit to, co máme přímo pod nosem. Tedy ocenit samy sebe. Naše těla, duše i naše životy. A ne pořád vzhlížet někam jinam a pořád se srovnávat s druhými. 

Dá se ve vašich špercích číst jako v knize? Souvisí to, jaké šperky děláte, s tím, jaká jste a co zrovna prožíváte?

Rozhodně. Za poslední dva roky jsem méně společenská, než jsem byla předtím. Došlo mi, že mě extrovertní život spíš unavoval a nenaplňoval. Asi se ze mě stává větší introvert, vystačím si sama, dobře je mi na chalupě. Divoké večírky už neprožívám. To všechno se zrcadlí i v mé tvorbě, dělám klidnější věci. Nejsou tak pompézní, jsou více introvertní. Ale věřím, že stále nesou nějakou hodnotnou zprávu. A jsou rozhodně křehčí. 

Často je v nich znát inspirace přírodou. 

Příroda je pro mě zásadně uklidňující. Asi i tím, že mi v hlavě stálé víří spousta myšlenek, a les a zeleň dokáže být jejich skvělý filtr. Příroda mě dokáže uzemnit a pomáhá mi s návratem k sobě samotné. Když se jdu projít lesem, lépe hledám odpovědi na otázky, které zrovna řeším. 

Věřím, že prospívá každému. Příroda je nám lidem prostě blízká, i když si to někdo třeba ještě nepřiznal. 

Věříte tomu, že šperky jsou magické?

Ujišťuji se o tom opakovaně. Baví mě, když někdo přijde do ateliéru a já se na něj zkusím napojit, abych mu ze všech šperků vybrala a doporučila ten nejvhodnější. A pak mu vysvětluju, v čem je jeho síla. Často mi sdělí, že zrovna něco takového řeší. Jako by si ho ten šperk našel. 

I já si šperky oblékám podle toho, jestli mi to dělá dobře na těle, ne, aby mi ladily k oblečení. Šperky jsou magické. I proto je fajn šperky nosit. 

Kromě šperků jste letos představila i keramické sochy. 

I to byl vlastně takový návrat k sobě. Keramice jsem se věnovala už na střední škole. Hlína je pro mě nejpřirozenější materiál v tvoření, vlastně víc než vosk, ze kterého dělám šperky, nebo kovy. Hlína je nejvíc! Na vysoké škole jsem byla nějaký čas na malbě a pak jsem přestoupila do sochařského ateliéru ke Kurtovi Gebauerovi, až poté jsem odešla ke šperku k Evě Eisler. Sochaření mi ale v životě chybělo, jen jsem na sochu neměla čas, pořád jsem veškerou energii věnovala své značce a budování ateliéru. Až teď jsem si nějaký čas a prostor vybojovala. Mohla jsem si dovolit dělat věci jen sama pro sebe, a to sochy jednoznačně jsou. Práce s hlínou mě nesmírně uklidňuje. Patlat hlínu je ideální relax. S hlínou se dokážu zavřít do jakési vlastní bubliny, ve které plyne čas ve svém vlastním rytmu. 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu