Fenomén K-beauty od historie až po marketingové triky
Getty images
Getty images
Pojmy jako „glass skin“ a „K-beauty“ jsou dnes v podstatě všudypřítomné, provázejí nás na každém kroku a my se snažíme za každou cenu napodobit insta-rutinu bezchybné pleti korejských blogerek. Dokážeme ale opravdu rozlišit marketingovou strategii od autentické péče o pokožku?
Toužíte po takzvané skleněné pleti, kterou jste viděla na Tik Toku? A o co vlastně jde? Taková pokožka je hladká, vysoce hydratovaná, v podstatě bezchybná a může vypadat až „průsvitně“. To, že #glassskin není zadarmo, je snad každému jasné. K-beauty předkládá několik velmi přísných pravidel, díky kterým se tomuto ideálu alepoň co nějvíc přiblížíte, ovšem pozor, kolem tohoto „efektu“ koluje i spousta fám a polopravd. Pojďme je společně rozkrýt.
Korejské vnímání krásy má velmi pevné základy v dávné historii. Její ideál se ustálil již v éře Čoson, která trvala od 14. do 19. století. Právě v této době měla země něco jako své korejské gejši zvané Kisaeng, které byly považovány za ztělesnění dokonalých půvabů a určovaly všechny hlavní trendy v líčení. Přestože Kisaeng v současné Koreji již neexistují, nahradily je současné ikony krásy, které tento trend uctívají dodnes.
Důkladné čištění pleti bylo v Koreji alfou a omegou dávno před vynálezem dnešních moderních čisticích gelů. V minulosti se používal přípravek JODU, prášková směs ze sójových bobů, mungo fazolí a černých fazolí, která se smíchala s vodou a poté se nanesla na obličej jako jemný peeling. Přísady JODU však byly příliš drahé, a ženy, které si je nemohly dovolit, proto začaly používat „obyčejné“ ingredience, jako byly rýže nebo pšenice, bohaté na vitamin B. Díky tomu se rýže stala oblíbenou beauty složkou a dodnes se často používá v korejských kosmetických přípravcích.
Před nanesením krému se pleť připravila pomocí MIANS. Jednalo se o směs šťáv, které obsahovaly vysoký podíl vody, jako například okurka, meloun nebo rajče. Nanášely se na pleť podobně jako dnešní tonikum.
Předchůdci krému se v Koreji říkalo MYEONYAK. Používal se zejména v zimě na suchou a popraskanou pleť. K jeho výrobě byla potřeba 3 vejce, která se zalila vínem a poté uzavřela v baňce. Po 4 týdnech kvašení byl krém připraven k použití. MYEONYAK se také pokapával rostlinným olejem. A proč zrovna vejce? Jsou pro pleť skvělým zdrojem bílkovin i minerálů a díky svým výjimečným účinkům proti stárnutí se dodnes používají i v K-beauty.
Snad nejdůležitějším a nejoblíbenějším krokem v péči o pleť jsou a byly pleťové masky. I ty současné mají své předchůdce. V Koreji se ženy spoléhaly především na účinky medu nebo Artemisie (pelyňku). Obě tyto ingredience mají antioxidační účinky, což z nich dělá skvělý prostředek proti tmavým skvrnám nebo mdlé pleti.
Jižní Korea se dnes může pochlubit jedním z nejvíce prosperujících kosmetických trhů na světě. Západní sociální média a beauty značky s oblibou tvrdí, že bezchybnou pleť získáte po dodržení jakési desetistupňové rutiny. Ženy po celém světě se tak snaží osvojit si návyky, které by jim pomohly dosáhnout skleněné pleti. Ale je to skutečně způsob, jakým se korejské ženy starají o svou pleť? Nebo jde spíše o zneužívání trendu K-beauty na západě pouze pro finanční zisk?
Pokud zrovna nesledujete K-beauty blogerky, které mají vlastní kosmetický byznys a deset svých produktů používají oddaně alespoň dvakrát denně, realita je samozřejmě někde jinde a odpovědí je v tom prvním případě pouze marketingvá strategie. Statisticky největší procento žen v Koreji uvádí, že jejich kosmetická rutina se skládá z 5–6 kroků. O to více se zaměřují na složení produktů, jejich účinnost a individuální přístup, protože dobře vědí, že to, co funguje na mastnou pleť, pravděpodobně nebude fungovat na pleť suchou, a opačně.
Korejky mají zkrátka jiný mindset. Místo toho, aby se soustředily na odstraňování nedokonalostí, snaží se jim předcházet. Proto je v Koreji naprosto normální, že ve svém oblíbeném kosmetickém salonu můžete potkat na naše poměry velmi mladou dívku, která přišla s maminkou na své první ošetření.
Zkrátka s péčí se začíná dříve, než se vůbec objeví první známky stárnutí. To samozřejmě zahrnuje každodenní užívání SPF nejen v létě. Během slunečných dnů je na ulicích běžně k vidění spousta deštníků, které chrání své majitele před nežádoucími paprsky. A k deštníkům se ne výjimečně přidávají i rukavice. Co se týče opalovacích krémů, v Asii (nejen v Koreji) navíc existují 2 typy: venkovní a vnitřní. Ty venkovní se užívají na dovolených pod přímým sluncem jako kompletní ochrana a ony vnitřní s lehčím složením jsou určené pro každodenní použití, chození do práce, procházky či méně slunečné dny.
Naprostou novinkou pro nás však může být i přípravek ESSENCE, jenž je řidší než sérum. Jde o produkt na bázi vody, který udržuje vlhkost a nanáší se před sérem nebo obličejovým olejem. Nicméně dalším důležitým faktem je to, že korejská kosmetika jde upravit a přizpůsobit pro každý typ pleti – jen je důležité ho dobře znát.
A v neposlední řadě si pamatujte, že dokonalá pleť a zdravý životní styl jdou ruku v ruce. Pokud se o sebe dobře staráte, užijete pak minimální množství make-upu. Jemné přirozeně vypadající líčení, tenké oční linky, upravené obočí a trocha pigmentu na rty – to vše jen podtrhne všechnu tu snahu a odhodlání k bezchybné pleti. Nakonec opravdu nejde jen o výrobky. Ostatně jako u všeho v životě jsou i v beauty světě důležité důslednost, pravidelnost a disciplína.
Erika Palkovičová pochází ze Slovenska. Během studia na obchodní akademii se celkem náhodou ocitla na castingu Schwarzkopf Elite Model Look a její život se od základů změnil. Po absolvování školy se začala naplno věnovat modelingu a většinu svého kariérního života prožila mezi New Yorkem a Paříží. Pracovala pro značky a časopisy, o kterých by se jí dříve ani nesnilo jako Chanel beauty, La Roche Posay, Garnier, Olay, Sephora, Vogue accessory, L’Officiel, Harper’s Bazaar, Elle a mnoho dalších. Sama říká, že modeling a práce s kreativními lidmi ji hodně naučili. Většina jejího povolání se často pojí s beauty značkami a právě od nejlepších světových vizážistů se naučila skvělé tipy a triky, získala osobitý módní vkus, přišla na to, jak sladit náročný program a zdravý životní styl.