Boris Hanečka: Práce s prezidentkou je výzva, je ale dokonalou klientkou
Foto: archiv Boris Hanečka
Foto: archiv Boris Hanečka
Mezi věrné klientky tohoto návrháře patří celá řada českých a slovenských celebrit – Anna Netrebko, Lucie Bílá, Adéla Banášová či Jana Kirschner. Nejvíce jej však proslavila spolupráce se slovenskou prezidentkou Zuzanou Čaputovou, která je jednou z nejsledovanějších evropských političek. Kromě aktivní participace na módních akcích jako MBPFW, Bratislava Fashion LIVE!, Designbloku a Shooting Fashion Stars se navíc věnuje i tvorbě divadelních kostýmů. Pro Národní divadlo vytvořil fenomenální kostýmy k opeře Turandot, která se na jeho scénu vrátila po více jak čtyřicetileté odmlce.
Právě naopak. Pandemie byla časem pro sebereflexi a rozpracování relativních nápadů, vybudování nové struktury týmu a čas uspořádat si archiv, sklad, ateliér a život.
To, že jarní kolekce nakonec hýřila barvami, byla oslava jara, svobody a života, když už jsme konečně mohli vycestovat a tvořit. Jarní cibuloviny, které kolekci také inspirovaly, spí dlouho v temnotě, aby mohly znovu vyklíčit a vykvést. Lookbook k Aurore Floralis jsme fotili v nádherném prostředí Lednického skleníku a kolekce AW21 Narcissus na ni přímo navazuje. Tentokrát ale s absencí barev...
Tento rok jsme vypustili ven dvě kolekce, samozřejmě v konceptu „see now, buy now“, protože neprodukujeme ve velkém, jde spíše o studiovou tvorbu na míru. Tento koncept mi vyhovuje. Oblékáme reálné klienty v reálném čase. Uvidíme, co přinese příští rok.
Myslím, že velké rozdíly mezi našimi národy nejsou. I když Slováci jsou možná více romantičtí. Milujeme historismus, kterým si často kompenzujeme absenci vlastní národní identity. Fashion LIVE! je moje domovská platforma, které se účastním každý ročník. MBPFW jsem se účastnil jednou a byl to příjemný zážitek, který si někdy rád zopakuji.
Práce s prezidentkou je výzva. Je ale dokonalou klientkou, která si vždy ráda nechá poradit. Samozřejmě, každá akce vyžaduje jiný set pravidel a protokol má jasně stanované meze. Co je však nejnáročnější na oblékání veřejně viditelných osobností, je vlna kritiky od rádoby expertů z lidu a vlna neopodstatněné nenávisti.
Opera byla už od dětství něco, co mě fascinovalo. Na kontě mám již několik kostýmových realizací a vždy to byl obrovský zážitek, i díky dílnám, se kterými je velká čest spolupracovat. Zatím posledním počinem byla Turandot pro Národní operu v Praze, ale už v lednu chystáme Toscu na rodné hroudě. Práci designéra to posouvá do jiné sféry, kde si může dovolit víc.