Boris Hanečka: Práce s prezidentkou je výzva, je ale dokonalou klientkou

Návrháře Borise Hanečku není třeba představovat. Na Slovensku patří mezi nejuznávanější módní tvůrce, který má na kontě již mnoho ocenění, a to včetně Dizajnér roka 2008 za přínos slovenské módě. Jak vypadá jeho spolupráce s prezidentkou Slovenska, jaký je rozdíl mezi českou a slovenskou klientelou a co pro něj znamená tvorba operních kostýmů?
Oli Egler
——
26. října 2021

Foto: archiv Boris Hanečka

Mezi věrné klientky tohoto návrháře patří celá řada českých a slovenských celebrit – Anna Netrebko, Lucie Bílá, Adéla Banášová či Jana Kirschner. Nejvíce jej však proslavila spolupráce se slovenskou prezidentkou Zuzanou Čaputovou, která je jednou z nejsledovanějších evropských političek. Kromě aktivní participace na módních akcích jako MBPFW, Bratislava Fashion LIVE!, Designbloku a Shooting Fashion Stars se navíc věnuje i tvorbě divadelních kostýmů. Pro Národní divadlo vytvořil fenomenální kostýmy k opeře Turandot, která se na jeho scénu vrátila po více jak čtyřicetileté odmlce.  

Vaše poslední kolekce byla plná barev a energie. Vypadalo to, že vás ponurá atmosféra pandemie kreativně vůbec neovlivnila.

Právě naopak. Pandemie byla časem pro sebereflexi a rozpracování relativních nápadů, vybudování nové struktury týmu a čas uspořádat si archiv, sklad, ateliér a život. 

To, že jarní kolekce nakonec hýřila barvami, byla oslava jara, svobody a života, když už jsme konečně mohli vycestovat a tvořit. Jarní cibuloviny, které kolekci také inspirovaly, spí dlouho v temnotě, aby mohly znovu vyklíčit a vykvést. Lookbook k Aurore Floralis jsme fotili v nádherném prostředí Lednického skleníku a kolekce AW21 Narcissus na ni přímo navazuje. Tentokrát ale s absencí barev...

Jak vypadal váš kreativní proces po pandemii a změnil se ve smyslu množství kolekcí a deadlinů jako například u některých světových domů? 

Tento rok jsme vypustili ven dvě kolekce, samozřejmě v konceptu „see now, buy now“, protože neprodukujeme ve velkém, jde spíše o studiovou tvorbu na míru. Tento koncept mi vyhovuje. Oblékáme reálné klienty v reálném čase. Uvidíme, co přinese příští rok. 

Již dlouho vás diváci neviděli na MBPFW, ale stále se účastníte Bratislava Fashion LIVE!. Vnímáte nějaký rozdíl mezi českou a slovenskou módou?

Myslím, že velké rozdíly mezi našimi národy nejsou. I když Slováci jsou možná více romantičtí. Milujeme historismus, kterým si často kompenzujeme absenci vlastní národní identity. Fashion LIVE! je moje domovská platforma, které se účastním každý ročník. MBPFW jsem se účastnil jednou a byl to příjemný zážitek, který si někdy rád zopakuji.  

Oblékáte jak hvězdy na červený koberec, tak i slovenskou prezidentku. Oboje je velká zodpovědnost, ale politika je o něco méně milosrdná, pokud jde o přešlapy. Musíte se v rámci kreativního procesu silně krotit, když navrhujete pro tak vysoce postavenou osobu? 

Práce s prezidentkou je výzva. Je ale dokonalou klientkou, která si vždy ráda nechá poradit. Samozřejmě, každá akce vyžaduje jiný set pravidel a protokol má jasně stanované meze. Co je však nejnáročnější na oblékání veřejně viditelných osobností, je vlna kritiky od rádoby expertů z lidu a vlna neopodstatněné nenávisti. 

Pro návrháře po celém světě bylo vždy považováno za obrovskou čest tvořit kostýmy pro operu a vy jste jeden z mála, kterému se této cti dostalo. Byla to pro vás výzva, nebo naopak splněný sen? 

Opera byla už od dětství něco, co mě fascinovalo. Na kontě mám již několik kostýmových realizací a vždy to byl obrovský zážitek, i díky dílnám, se kterými je velká čest spolupracovat. Zatím posledním počinem byla Turandot pro Národní operu v Praze, ale už v lednu chystáme Toscu na rodné hroudě. Práci designéra to posouvá do jiné sféry, kde si může dovolit víc. 

Podívejte se na kolekci Aurore Floralis:

Podívejte se na kolekci AW21 Narcissus: 

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu