Při poslední, až moc skromné, kolekci Balenciaga v podání Demny Gvasalii se mnozí začali tázat, kam zmizel onen rebelský duch, kterým návrhář očaroval (nejen) generaci mileniálů a Gen Z. Ten byl znovuzrozen v celé kráse právě v nové kolekci značky Vetements, jejíž kreativní vizi přenechal Demna svému bratrovi Guramovi. Demna svou značku opustil před čtyřmi lety, aby se naplno mohl věnovat francouzskému brandu Balenciaga. S sebou si odnesl i onen estetický jazyk, který naopak Vetemens pod vedením Gurama začal slábnout a ztrácet se na pozadí nových, mladých značek.
Poslední kolekce Balenciaga však naznačila zcela nový směr domu, který se od nyní zřejmě omezí pouze na vysokou krejčovinu a kvalitní provedení klasiky, a módní satiru odsune pryč. Nejspíš nadobro. Tento módní žargon se jako nevyužité ústřižky látek z domu Balenciaga vrátil na mateřskou loď Vetements, kde z nich Guram vytvořil dílo hodné obdivu.
Obří, 16XL streetwear připomínal pět let starý gimmick Demny – can I BE wearing any more clothes? Jumbo kabáty, obleky a sportovní soupravy doplňovaly i overaly obepínající tělo (a opět skrývající identitu nositele) imitující krejčovskou pannu s logotypem „haute couture“ – to však nebyl jediný náznak toho, že se Vetements chystá na červený koberec. Přiléhavé mermaid róby z denimu, flitrů nebo černé kůže se stanou favority pro Met Gala, a bílé bálové šaty à la tričko s šestimetrovým průměrem sukně našeptávaly „uvidíme se u oltáře“. A červená róba s bílými rukavicemi? Jako stvořená pro Pretty Woman. Netřeba dodávat, že všechny modely vypadaly jako nepoužité položky z prvního haute couture počinu Demny pro dům Balenciaga v loňském roce.
Dechberoucí kolekce měla velmi jasné poslaní, a to ukázat roztržku mezi AI evokujícími designy a jejich ručním provedením, u něhož se podle slov Gurama krejčí a švadleny pořádně zapotili. „Chtěl jsem, aby kolekce měla vizuální efekt oděvů vytvořených umělou inteligencí. Stále však žijeme v reálném světě. Chtěl jsem vytvořit fyzické objekty, které by vypadaly a působily jako jednotky generované umělou inteligencí a zároveň prozkoumávaly všechny aspekty toho, co je móda od té nejneformálnější až po módní,“ řekl Gvasalia. „Naopak, ve svém jádru je kolekce ve skutečnosti anti-AI, protože kvalitu a související řemeslo lze provést pouze lidskou rukou a s vášní, kterou nemůže mít žádný stroj.“