Vendula Zeithamel Šulanová: Ke své módní značce jsem musela dozrát

Před pěti lety založila Vendula Šulanová stejnojmenný brand oblečení, který si velmi rychle oblíbily české a slovenské fashionistky jako Eliška Hradec Chomistek, Ráchel Smékalová nebo Alex Sedláčková. Jejím cílem nebylo získat světovou slávu, ale vybudovat si klientelu, která ocení individualitu a kvalitní kousky. Dle svých slov však ke své značce musela dospět – získat dostatek zkušeností ve výrobě i logistice značky.
Oli Egler
——
9. září 2022

Foto: Aki Votrubová

Jak začala vaše dlouhá cesta napříč světovými značkami až k založení vlastního brandu? 

Po studiu na střední škole v Klatovech v oboru Oděvní technologie směřovaly mé kroky do Prahy, kde jsem ze začátku pracovala jako módní poradkyně v butiku v centru Prahy. Svou první dlouhodobější pracovní příležitost spojenou s výrobou oděvu jsem získala v KENVELO, které si jistě bude pamatovat moje generace – jejich obchod byl dříve na Václaváku v Paláci Koruna. Nejprve jsem tam zkracovala džíny na míru a po roce jsem se dostala do místní centrály. Ze začátku jsem asistovala designerům a postupně jsem se vypracovala až na seniorskou pozici Head denim designer. Často jsem jezdila na pracovní cesty do Hong Kongu. Zanedlouho jsem obdržela nabídku od dánské společnosti Bestseller na pozici Senior denim designer, díky čemuž jsem strávila dva roky v Pekingu navrhováním denim kolekcí, které byly zaměřeny pro čínský trh. Po návratu jsem spolupracovala s londýnským kreativním studiem Black Smith, CODO bags a dále téměř dva roky žila v Amsterdamu, kde jsem začala realizovat myšlenku své vlastní značky – a nyní ji již tvořím doma v Čechách.

Zdá se, že tak obrovské množství zkušeností vám dalo dokonalý základ pro vytvoření vlastní značky – a to jak znalostní, tak praktický.   

Navrhování v oblasti oděvního průmyslu nebyl úplně můj vysněný start, ale rozhodně mi to dodalo všeobecný přehled o výrobních procesech, komplexní znalosti v ovládání grafických programů a naučilo práci s materiály a oděvními komponenty. Naučila jsem se také mnohé o rozsáhlých odborných technologiích a také o specifikacích denimu. Získala jsem kontakty na nejlepší dodavatele, možnost cestování a účasti na VIP mezinárodních akcích a veletrzích. Zatímco jsem tvrdě pracovala na cizích projektech a mé zkušenosti rostly, stále více jsem snila o vlastní kreativní svobodě, individuálním přístupu, osobním kontaktu s klientkami a na rozdíl od komerční módy jsem si přála vytvářet prémiové kousky v omezeném množství. Několik let mi trvalo dozrát, vše vyladit a dostat myšlenku do reálné podoby.

Bylo to ale něco zcela jiného – předtím jste pracovala v již fungujících firmách, a nyní jste musela vše vybudovat od nuly. Určitě se vyskytlo něco, s čím jste nepočítala.   

Když už seberete odvahu a vrhnete se na založení své vlastní značky, tak si ani nejste schopni uvědomit, kolik je před vámi práce. Budování módní značky je běh na dlouhou trať a konkrétně u mě trval rozjezd řekněme 3 roky, kdy jsem veškerý zisk dávala zpět do podnikání. Na tuto dobu tedy musíte mít buď naspořené finanční prostředky, které do značky dáváte, jak to bylo v mém případě, anebo musíte mít paralelně „normální“ práci, která vám zaplatí složenky. Je ohromně důležité najít správné dodavatele a vytvořit si svůj tým spolupracovníků – švadlenami počínaje a PR konče. Také musíte vnímat konkurenci a uvědomovat si, kdo jsou vaši zákazníci. Ale hlavně musíte vytrvat, neustále na sobě pracovat, mít dostatek energie a kuráže a zároveň pracovat s pokorou. A věřit ve své schopnosti.

Mnoho návrhářů se nyní snaží pracovat výlučně s lokálními dodavateli a vím, že i vy se držíte této strategie. Je Česká republika schopna zcela nasytit poptávku oděvních značek?   

Využívám lokální výroby, jak jen je to možné, a skutečně si myslím, že v Česku se stále dají vyhledat, byť i menší fabriky či rodinné firmy, kde je možné vyhotovit konkrétní produkty na odborné úrovni. S čím ale bojuji už delší dobu, je nalezení spolehlivého zdroje pro celoplošný tisk na převážně přírodní materiály.

Zastáváte názor, že je zdravá konkurence důležitá, aby nás neustále posouvala dál. Kdo z vašich kolegů tak nejvíce motivuje ke zlepšování vás?   

Velice mě baví tvorba Zuzany Kubíčkové pro její důraz na kvalitu materiálů, zachování vysoké krejčoviny a cit pro detail. Dále mě oslovil Boris Hanečka, který rád kombinuje formu, fluiditu materiálů  a fantazijní umělecký svět.

Vaše značka je na trhu pět let, nicméně v oblasti módy se pohybujete o mnoho déle. Jaké změny sledujete ze strany spotřebitelů a jak se mění jejich preference?   

Všímám si drobných, ale zásadních změn v pozitivním směru. Do popředí se dostává individualita – snaha lidí vlastnit originální kousek a odlišit se tak od ostatních. Zákaznice se zajímají o příběhy tvůrců, řeší mnohem více kvalitu materiálů i zpracování. Nakupují s rozvahou, kdy dávají přednost spíše menšímu počtu kusů v šatníku, zato ale kvalitnějším. Stále populárnější se také stává nákup vintage a second hand módy. Je poměrně více obdivovatelů lokální tvorby, než tomu bylo v minulosti, avšak stále zůstávají v menšině.

Je to tak, lidé si budují ke svému šatníku jistý respekt, a dokonce mají i nějaké své oblíbené kusy – jaký je ten váš? 

Momentálně mě velice baví mé krajkové šaty krémové barvy, jež jsem vytvořila pro letošní letní kolekci. Jsou inspirované strukturami vintage objektů z obchodu Qurated X Kakao concept store. Luxusní krajka použita pro tento model byla vyrobena v prestižním francouzském studiu a zachycuje shluk vláken, který ve mně evokuje symbol nekonečna.

Koho by bylo vaším snem do svých šatů obléknout? 

Obdivuji styl a nenápadnou eleganci Jany Plodkové a ze zahraničních osobností mě velice inspiruje Pernille Teisbaek. Myslím, že bych dokázala pro tuto dánskou divu například zkombinovat oversized bomber s krajkovou sukní v útlé siluetě s nádechem pařížského street fashion stylu.

V tuto chvíli se jako mnoho jiných designérů držíte komorních prezentací ve vlastní režii. Plánujete svou značku představit i širokému publiku v rámci týdnů módy?  

Pokud mně časové i finanční možnosti dovolí, tak bych se velmi ráda chtěla více prezentovat na české módní scéně v rámci výstav, design veletrhů či fashion show. Mou vysněnou mezinárodní akci je Copenhagen Fashion Week.

Objednejte si předplatné Harper‘s Bazaar

Časopis Harper‘s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu