The Best Of: Kodaňský fashion week FW2023

Y2K obsese od (Di)vision, rajčata Henrika Vibskova, nová etapa značky Ganni, Après Ski podle Stine Goya a virální moment, který si zaslouží zlatého bludišťáka.
Oli Egler
——
4. února 2023

Foto: Imaxtree

Skandinávská móda se v posledních několika letech prodrala z pozich niche brandů na pozici go-to oblíbených značek světových influencerek i celebrit. Toteme, Stine Goya, Ganni nebo Lovechild 1969 – to vše jsou již brandy apelující na celosvětové publikum všech věkových kategorií.  Navíc během pandemie, kdy značky, designéři i široká veřejnost ctnostně šířili poslání #RethinkFashion se organizátoři kodaňského týdne módy (nejspíš jako jediní) zamysleli nad tím, jak by mohli za aktuálních podmínek (a tedy nedemolujíce celý systém sezónních prezentací) přispět k aktivní změně módního průmyslu ve smyslu udržitelnosti.

Udržitelná kritéria participace 

V roce 2020 proto organizátoři spustili pilotní projekt, jehož podmínky a požadavky každou sezónu upravovali tak, aby byly pro značky proveditelné (a hlavně prokazatelné) a zároveň efektivní. Letos již organizátoři zavedeli tato kritéria „na ostro“. Je důležité zmínit, že konkrétně pro skandinávské značky se nejednalo o nijak významnou výzvu, která by zcela rozhodila logistiku brandů – recyklaci, upcyklaci a používání certifikovaných materiálů (což je také jedním z kritérií organizátorů) aplikuje v tuto chvíli již většina brandů. Na oficiální program se tak dostali všichni žadatelé až na jednoho, kterého se organizátoři rozhodli nejmenovat.
Značky budou od letošního roku bodově hodnoceny v 18 udržitelných aspektech, a finální skóre následně určí, zda je brand vhodný pro účast na Copenhagen fashion weeku, či nikoliv. Hodnocení se provádí na základě informací a příslibů předložených značkami samotnými – stejným způsobem, jako je tomu u Fashion Transparency Index, jediného průzkumu hodnotícího transparentnost více než 250 světových značek.

Ganni a jejich nové logo 

Velkým momentem byla bezpochyby přehlídka brandu Ganni, který se již několik let drží mezi skandinávskými favority – z malé značky založené v roce 2000 se stal světový brand, prodávaný na největších módních platformách. Jejich kusy se vyznačují jednoduchými siluetami s výrazným barevným provedením – tedy velmi #UserFriendly kombinací minimalismu a maximalismu. Hlavním stavebním kamenem kolekce byl denim a kůže, a to společně s úplety – mix formálních elementů v podobě kostýmů doplňovaly slim přiléhavé šaty, lesklé denimové sety a minimalistický sportswear v podobě šusťákových kapsáčů, které brand vytvořil ve spolupráci s 66°North. 
Ganni letos také představila nové logo, a to v podobě motýla. „Motýli symbolizují proměnu, změnu a pozitivitu. Přišlo mi to v souladu s tím, jak jsem vnímala cestu Ganni a její novou kapitolu transformace. Je v tom určitá vděčnost,“ řekla Ditte Reffstrup, kreativní ředitelka brandu.

Stine Goya a óda na Après Ski

Tuto kolekci by si i zkušený divák mohl jednoduše splést s tvorbou Drise Van Notena, jelikož se tentokrát tvůrkyně značky plně zaměřily na umělecký aspekt dekorativních elementů, printů a obecně grafického zpracování. Značka s každým rokem nabírá více sebevědomí, kdy umí mluvit jazykem high end brandů, přičemž stále zůstávat na cenové úrovní středních, nezávislých značek. Nedivili bychom se proto, kdyby brand v příštích několika letech získal zcela novou kategorii zákazníků. Celoflitrové šaty, ručně tvořené printy, vzorovaný žakár i floral dekorace na elegantním kabátu hovořily o silném posunu značky v rámci kvality krejčovství, a pufferové (péřové) kusy v podobě metalických souprav a doplňků zas slibovaly efektivní ochranu před příští zimou.

By Malene Birger je opět favoritkou minimalistů

Přelom milénia a „efekt Phoebe Philo“ se silně odrazil na vizi dámského oblečení – trochu bohémské a uvolněné, trochu okořeněné postmoderním minimalismem, trochu retro, ale vždy maximálně elegantní a vhodné pro všechny věkové kategorie. By Malene Birger patří (mimochodem společně s The Row) ke značkám, které se tohoto vizuálu drží již od svého založení v roce 2003. Každý rok značka nabízí nové designy nestárnoucí klasiky, která dodá jakkoliv strohému kapsulovému šatníku moderní (a maximálně funkční) jiskru. Vysoce kvalitní vlněné a kožené kusy mají v tomto případě cenu zlata, jelikož nepodléhají vrubu času.

Rajčata Henrika Vibskova

Dánský návrhář patří mezi největší hvězdy týdne módy, a to díky své práci s grafickým designérem i výběrem modelů. Printy jsou jeho nejsilnějším forte, stejně tak jako neobyčejná textura a věrnost eklektismu. Letos se ústředním tématem stala rajčata, respektive jejich grafická a barevná interpretace v podobě retro printů plechovek, výrazných zeleno-rudých kombinací nebo také texturované výšivky. Hlavní roli v rámci textury hrálo plisé, elastické „popcornové“ látky v sytých barvách zvýrazňujících jejich 3D efekt a také vzorované pleteniny, které jsou pro Skandinávii nepostradatelnou položkou.

(Di)vision a jejich óda na „staré dobré časy“

Podle kreativních ředitelů značky (Di)vision, Nanny and Simona Wicka je nyní přelom milénia oficiálně nové retro! Y2K móda se vrací coby nové „IT“, a to se vším všudy – maskáčové kapsáče, sportovní soupravy s vyčnívajícími šňůrkami spodního prádla, peněženky na řetězu, rybářské klobouky, děravé low waist zvonáče navrstvené o tílkové šaty a bokový pásek a (ó můj bože!) červené melíry na hlavě. Pánské kusy vzdáleně připomínají hnutí grunge nebo alespoň jeho interpretaci Marcem Jacobsem, ale návrat masivních návleků a průhledných topů à la techno vyvolává tu špatnou nostalgii. Yes, we officially are too old…

BTW:

Stylistka Janka Polliani a influencerka Viviane Horn letos předváděly dánský brand Gestuz a kodaňský Rotate – tam se na podiu objevila také americká herečka Lisa Rinna. #YesPlease!

Zlatého bludišťáka za virální video získává letos partnerka Simona Wicka Sarah Dahl – ta seděla celou dobu v rámci přehlídky (Di)vision mezi hosty, kteří jedli a popíjeli víno u svých stolů. Na konci přehlídky se Dahl přihlásila poklepáním na skleničku o pozornost, a místo proslovu se jednoduše zvedla a odkráčela do backstage… A společně s ní i vlečka jejích šatů, která byla na stole záměrně položena místo ubrusu. Velmi dramatický odchod si vyžádal „ztráty“ v podobě láhve vína, několika skleniček, květin a zbytků večeře.

Oli Egler

Tři věci, které ji nikdy nepřestanou fascinovat, jsou módní historie, kultovní filmy a to, jak někdo může přežít jediný den na bezkofeinové kávě.

Objednejte si předplatné Harper’s Bazaar

Časopis Harper’s Bazaar
Předplatné

Podobné články

Sleduj nás
na instagramu